مقررات جدید برنامه مهاجرت نیروی متخصص فدرال، ابهامات و پاسخ آنها
05 ژانویه 2009 - 2:16
بازدید 245
15

مقررات جدید نیروی متخصص فدرال اگرچه تحولی در سیستم مهاجرت کانادا بوجود آورده است اما ابهامات بسیاری را نیز ایجاد کرده است. این ابهامات بخشی به نگاه تازه قانونگذار و تحول ساختاری در سیاستهای دولت در ارتباط با پذیرش مهاجر برمی گردد و بخشی دیگر تنها ناشی از نو بودن آن است.  در اینجا تلاش می […]

ارسال توسط :
پ
پ

مقررات جدید نیروی متخصص فدرال اگرچه تحولی در سیستم مهاجرت کانادا بوجود آورده است اما ابهامات بسیاری را نیز ایجاد کرده است. این ابهامات بخشی به نگاه تازه قانونگذار و تحول ساختاری در سیاستهای دولت در ارتباط با پذیرش مهاجر برمی گردد و بخشی دیگر تنها ناشی از نو بودن آن است.  در اینجا تلاش می کنم حداقل به بخشی از این ابهامات که در مشاوره های حضوری و غیر حضوری از سوی متقاضیان مطرح شده است اشاره ای داشته باشم:

الف- تعریف  نیروهای متخصص در قانون مهاجرت چیست؟

نیروهای متخصص به افرادی گفته می شوند که با توجه به تحصیلات، تجربه کاری، سن، سطح دانش زبان و معیارهای دیگری که نشان دهنده امکان مشارکت آنها در سیستم اقتصادی کانادا و بازار کار این کشور است، برای دریافت اقامت دایم  کانادا انتخاب می شوند. اصطلاح نیروی متخصص فدرال اشاره به برنامه دولت فدرال است که این دسته از افراد می توانند در چارچوب آن تقاضای اقامت دایم نمایند. این افراد با ارسال تقاضای خود تمایل خود را برای زندگی در هر یک از استانهای کانادا به جز کبک ابراز می دارند.

متقاضیانی که تمایل دارند در کبک زندگی کنند می توانند از طریق برنامه نیروی متخصص استان کبک اقدام کنند. در این صورت معیارهای اداره مهاجرت این استان در انتخاب آنها در نظر گرفته می شود و تغییرات اخیر در قانون مهاجرت در ارتباط با نیرئی متخصص فدرال در مورد آنان اعمال نخواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که اقدام از طریق استان کبک نیز منجر به دریافت ویزای اقامت دایم کانادا خواهد شد و فرد مقیم حق دارد پس از ورود به خاک کانادا در هر نقطه از این کشور به زندگی، کار و تحصیل اشتغال یابد.   

ب- قانون جدید نیروی متخصص فدرال چه تغییری را ایجاد کرده است؟

 در پی ناکارامدی مزمن سیستم مهاجرت کانادا،  طولانی شدن غیر منطقی رسیدگی به پرونده های متقاضیان و نیز عدم تامین سهم مورد انتظار مهاجرت در تامین نیروی کار متخصص، قانون مهاجرت  کانادا متحول شده و مقرر گردیده است که از این پس سیاستهای مهاجر پذیری کانادا متناسب با زمان و نیاز بازار کار کانادا تدوین شود. از این رو بر اساس لایحه سی-۵۰ وزیر مهاجرت موظف است ضمن مشورت با نهادهای اقتصادی کانادا لیستی از مشاغل مورد نیاز کانادا را اعلام کند و تنها مهاجرینی که این تخصصها را دارا باشند اقامت دایم کانادا را دریافت خواهند کرد. تقاضای این دسته از متقاضیان به سرعت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

از آنجا که نیاز بازار کار کانادا متغیر است این لیست نیز متغیر خواهد بود. در حال حاضر لیست مشاغل مورد نیاز سال ۲۰۰۹ اعلام شده است ولی با توجه به اختیارات وسیعی که به وزیر داده شده است، تضمینی وحود ندارد که این لیست دستخوش تغییر نشود. 

بر اساس مقررات فعلی از تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۰۸ به بعد تنها کسانی می توانند در برنامه نیروی متخصص فدرال تقاضای اقامت دایم  کنند که در ده سال گذشته، حداقل یک سال سابقه کار در یکی از مشاغل ۳۸ گانه اعلام شده را دارا باشند در غیر این صورت تقاضای فرد به متقاضی بازگردانده شده و مبلغ پرداخت شده نیز بازگردانده می شود. 

ج- با  متقاضیانی که قبل از ۲۷ فوریه ۲۰۰۸ تقاضای خود را ثبت کرده اند چه رفتاری خواهد شد؟

تقاضای این دسته از متقاضیان بر اساس قانون سابق رسیدگی خواهد شد و تغییرات اخیر شامل آنها نخواهد شد. زمان رسیدگی به  این پرونده ها همچنان طولانی خواهد بود. 

د- اگرمتقاضی  قبل از ۲۷ فوریه اقدام کرده باشد ولی تخصص وی در لیست مشاغل موجود باشد آیا به طور خودکار در سیستم جدید قرار خواهد گرفت؟

پاسخ منفی است و این اتفاق به طور خودکار اتفاق نخواهد افتاد.  اگر این افراد تقاضای خود را ظرف دو سال گذشته ثبت کرده اند  توصیه می شود نسبت به پس گرفتن تقاضای سابق و ارسال تقاضای جدید بر اساس قانون جدید اقدام شود.  از آنجا که این دسته از تقاضاها هنوزوارد پروسه رسیدگی نشده اند هزینه های قانونی پرداخت شده به متقاضی بازگردانده می شود.

این امکان نیز وجود دارد که بدون کنسل کردن پرونده سابق، بار دیگر درخواست خود را بر اساس قانون جدید ثبت کنند. اداره مهاجرت طی مکاتبه ای از متقاضی خواهد خواست یکی از تقاضا ها را پس بگیرد که در این صورت متقاضی با اطمینان بیشتر یکی از آن دو تقاضا را پس خواهد گرفت.

د- اگرمتقاضی  بعد از ۲۷ فوریه و قبل از صدور قانون جدید (۲۸ نوامبر) اقدام کرده باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر تخصص متقاضی جزو مشاغل مورد نیاز باشد پرونده وی وارد پروسه رسیدگی شده و اگر نباشد پرونده بازگردانده شده و مبلغ پرداختی نیز پس داده می شود. متقاضی لازم نیست اقدام خاصی انجام بدهد و کافی است تا دریافت نامه از اداره مهاجرت صبوری پیشه کند.

و- آیا مقررات جدید سیستم امتیاز دهی را تغییر داده است؟

سیستم امتیازدهی تغییر نکرده است و همچنان متقاضی نیازمند ۶۷ امتیاز است. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید. 

 

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar