معرفی رشته طراحی داخلی Interior Designing- قسمت اول
20 ژانویه 2010 - 7:59
بازدید 214
6

          آشنایی با مشاغل هنری در کانادا – قسمت چهارم در ادامه معرفی و بررسی وضعیت اشتغال تعدادی از رشته‌های هنری در کانادا، در این پست به معرفی حرفه محبوب «طراحی داخلی» می‌پردازیم.    تا حدود ۲ دهه پیش کمتر کسی در ایران درباره طراحی داخلی چیزی شنیده بود. حتی امروز […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 



آشنایی با مشاغل هنری در کانادا – قسمت چهارم

در ادامه معرفی و بررسی وضعیت اشتغال تعدادی از رشته‌های هنری در کانادا، در این پست به معرفی حرفه محبوب «طراحی داخلی» می‌پردازیم. 
 

تا حدود ۲ دهه پیش کمتر کسی در ایران درباره طراحی داخلی چیزی شنیده بود. حتی امروز هم بسیاری در ایران هنوز با کارکردهای بسیار گسترده این رشته در جهان کمتر آشنایی دارند لذا شاید بهتر است ابتدا درباره اهمیت این رشته در کانادا نکاتی را بیان کنیم. 
 

طراحی داخلی در آمریکای شمالی

سابقه این رشته در کانادا و آمریکا بسیار طولانی است و به شکل جدیدش به چندین دهه قبل باز می‌گردد. ریشه‌های این هنر-صنعت در اروپا بسیار قدیمی‌تر است اما در واقع از نیمه دوم قرن بیستم به دلیل تحولات عظیم اقتصادی و اجتماعی در کشورهای آمریکای شمالی توجه به فضاهای داخلی اهمیت زیادی پیدا کرد. این توجه خود را در قالب بهره‌گیری هنرمندانه‌تر از اسباب و اساس منزل، انتخاب مدل، رنگ و جنس خاصی از مواد، استفاده موثرتر از تابلوها و وسائل تزیینی و نهایتاً تغییر در ابعاد و نحوه شکل‌گیری داخلی اطاق‌ها و برهم زدن نظم‌های کلاسیک و سنتی پیشینی جلوه‌گر شد. در دهه‌های اخیر بر اهمیت این هنر-صنعتی باز هم افزوده شد و علاوه بر طبقات مرفه‌تر جامعه، پای طراحان داخلی به شرکت‌های کوچک و حتی خانواده‌های طبقات متوسط هم باز شد و بهره‌گیری از توانایی‌ها و تخصص‌های آنها در همه عرصه‌های زندگی شهری گسترش یافت. دلایل این واقعه را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد: 
 

نسبت بین افزایش درآمد و طراحی داخلی

به هر میزان که متوسط درآمد خانوارهای (خصوصا شهری) در یک کشور بالاتر می‌رود یا به عبارت دیگر سطح رفاه عمومی افزایش می‌یابد و نیازهای اولیه شهروندان بیشتر تامین می‌شود، تمایل به وجوهی که این رفاه و آرامش افراد را افزایش می‌دهند بیشتر می‌شود. یکی از بارزترین نمود آن هم در تغییر در دکوراسیون و نمای داخلی فضایی که فرد هر روز با آن روبروست نمایان می‌شود. یکی از بیشترین این تغییرات در امکانات آشپزخانه است به طوریکه امروزه طراح آشپزخانه Kitchen designer مترادف طراح داخلی شده است، در حالیکه در بسیاری از موارد آشپزی جدی هم در این آشپزخانه‌ها انجام نمی‌شود و بیشتر جنبه تزیینی دارد. 
 

اقتصادی‌تر شدن خدمات به دلیل وجود رقابت میان متخصصین و امکان انجام تدریجی تغییرات

فرض کنید شما یک خانواده ۴ نفره در کانادا هستید و در منزل شخصی خود زندگی می‌کنید. امکانات مالی شما این فرصت را برایتان فراهم کرده که مثلا با بازسازی بیسمنت (زیرزمین) خانه فضاهای مفید جدیدی برای رفاه اعضا خانواده فراهم آورید. فضاهایی چون یک اتاق نمایش فیلم با تلویزیون پلاسمای بزرگ و سیستم سوراند برای خانواده، یک اطاق بازی برای بچه‌ها و یک دفتر کار یا اطاق مطالعه برای پدر خانواده. چنین تقاضاهایی به سادگی و با تماس با یکی از متخصصین این کار و البته پرداخت هزینه‌هایش (که می‌تواند از طریق وام‌های بانکی با نرخ بهره پایین باشد) به راحتی مقدور است. پس چه دلیلی دارد که از چنین امکانی استفاده نکنید؟ 
 

به دلیل رقابت زیاد و وجود شرکت‌های متعدد شما می‌توانید روی چانه‌زنی و گرفتن تخفیف خوب حساب باز کنید. این تغییرات گاهی بسیار محدود و در حد یکی دو نقطه از خانه است و گاه تمامی آن را دربر می‌گیرد. اصولا بازسازی renovation امروزه یکی از راه‌های بسیار متداول و معمول در افزایش ارزش مکان‌های مسکونی یا تجاری است که بخش عمده آن بر دوش متخصصان طراحی داخلی قرار دارد. حتی برای فروش خانه نیز در بسیاری از مواقع از تخصص این افراد یاری گرفته می‌شود تا با هزینه‌ای اندک، داخل خانه چشم‌نوازتر شده و فروش آن تسریع گردد. 
 

نقش طراحی داخلی در رقابت شرکت‌ها

امروزه برای هر بیزینسی از هر نوعی که باشد همپای کیفیت و سطح خدماتی که برای مشتریانش فراهم می‌آورد، آراستگی و زیبایی دفتر و فضاهای کاری اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل فضاهای داخلی شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… مرتبا در حال تغییرات ریز و درشت بر اساس نظرات خبرگان این کار است. 
 

ارزان بودن ایجاد تغییرات عمده در فضاهای داخلی

در آمریکای شمالی مصالح ساختمانی بکار رفته در خانه‌ها و دیگر انواع ساختمان‌ها بسیار متفاوت از ایران است. یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌ها در این است که این گونه مصالح کم‌وزن، کم‌حجم و عمدتاٌ به راحتی قابل جابجایی و تعویض هستند. در واقع، در اکثر خانه‌ها یا دفاتر، جابجا کردن یک یا چندین دیوار و ایجاد تعییرات عمده در فضاهای داخلی کار ناشدنی نیست به همین دلیل دست طراحان داخلی برای ایجاد تغییرات جدی (بسته به میل، نیاز و بودجه متقاضی) باز است. 
 

نقش رسانه‌ها

رسانه‌ها، نشریات و خصوصا شبکه‌های تلویزیونی تاثیر شگرفی در رونق این شغل و مشاغل مشابه یا مرتبط با آن داشته‌اند. در آمریکای شمالی حتی شبکه‌های تلویزیونی متعددی به طور خاص و تمام وقت به نمایش برنامه‌های متنوعی در این باره مشغولند که ضمن افزایش آگاهی‌سازی مردم از تنوع و امکانات موجود، آنها را به استفاده از این خدمات تشویق می‌کنند. 
 

در قالب همین چند بند احتمالاً برای شما مشخص شد که چه کسانی متقاضی خدمات متخصصین این رشته هستند. یک طراح داخلی ممکن است توسط شرکت‌های طراحی داخلی، شرکت‌های بازسازی مسکن، بخش‌‌های department طراحی و اجرای آشپزخانه یا حمام در فروشگاه‌های بزرگ نظیر Ikea یا Home depot، بنگاه‌های املاک و خود صاحبخانه‌ها مستقیماً استخدام شود. وی می‌تواند تحت قرارداد یا در قالب روزمزد یا استخدام رسمی و یا به صورت خوداشتغالی به این کار مشغول باشد. 
 

یک طراح داخلی در کاناداباید چه چیزهایی را بداند و چه صفاتی داشته باشد؟

آشنایی فرهنگی و شناخت کامل از سلایق مختلف اقوام ساکن در کانادا بسیار مهم است. ممکن است وی به فرم‌ها یا رنگ‌های خاصی علاقه بیشتری داشته باشد اما قرار است که برای سلیقه و رضایت کسی دیگری که پول خرج می‌کند کار کند. شناختن عناصر مشترک فرهنگی اقوام مختلف نیز می‌تواند به پیشرفت سریع کاری او کمک کند. 
 

شناخت کامل از مواد و مصالح مختلف رایج در کانادا اعم از مواد و مصالح ساختمانی، انواع چوب، سنگ‌ها، دیوارها یا سایر اقلام پیش‌ساخته، تزیینات، پارچه‌ها، رنگ‌ها …بسیار مهم است. تنوع این مواد در کانادا بسیار بسیار بیشتر از ایران است. 
 

امروزه بسیاری از مشتریان دوست دارند که آنچه قرار است در آینده اتفاق بیافتد از قبل ببینند. در بسیاری از مواقع انتخاب‌های آنها بر اساس این تصاویر پیشینی است لذا فرد طراح باید با نرم‌افزارهای سازنده تصاویر یا انیمیشن‌های سه-بعدی بتواند نتیجه کار را از زوایای مختلف به مشتریان خود نمایش دهد. آشنایی و بهره‌گیری از این نرم‌افزارها ضرورتی است که روز به روز جدی‌تر می‌شود. 
 

بی‌شک بدون داشتن استعداد و ذوق هنری نمی‌توان به صرف تعلیمات درسی یا تکنیکی در این عرصه موفق بود. چنین زمینه‌ای برای یک فعال این عرصه ضروری است. 
 

یک متخصص این عرصه زمانی موفق است که انبانی از راه‌حل‌ها را در اختیار داشته باشد. باید در مقابل انواع اتفاقات، مشکلات و محدودیت‌ها (عمدتاً مادی) که در این عرصه هم بسیار معمول و متداول است همواره راه‌حل‌های جدید و اقتصادی پیشنهاد دهد.  
 

و نکته آخر، تجربه است. ممکن است هنرمندی در اولین ایفای نقش سینمایی یا اولین کتاب شعرش، فرد مشهور و موفقی بشوید اما اولین کار طراحی داخلی اگر حتی بعدها از سوی دیگران بهترین کار تمام عمر یک طراح شناخته شود باز هم فقط اولین کار وی در این عرصه خواهد بود. فقط همین. پس باید در این عرصه صبور و پیگیر بود. به همان نسبت که تجربه طراح افزایش می‌یابد کیفیت و تخصص کاری‌اش ارتقا پیدا می‌کند و افراد بیشتری او را خواهند شناخت پس یک طراح داخلی باید خود را برای یک دوره طولانی از صبر و تحمل برای پیشرفت تدریجی اما کند در بازار کار کانادا آماده کند.  
 

در پست بعدی به تحصیلات و وضعیت درآمدی این رشته در کانادا می‌پردازیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar