مشکلات ناشی از افزایش احتمالی نرخ بهره برای کانادایی‌ها و راه‌‌های مقابله با پیامدهای آن
13 ژانویه 2015 - 10:00
بازدید 405
6

بانک مرکزی کانادا انتظار دارد که در سال جاری مقداری نرخ بهره را افزایش دهد و حتی اگر این افزایش بسیار کم و ناچیز هم باشد، به طور قطع میلیون‌ها کانادایی که وام مسکن، وام ماشین و بدهی خط اعتباری یا line of credit دارند از این اتفاق متاثر خواهند شد. آقای جیسن هیت از […]

ارسال توسط :
پ
پ

بانک مرکزی کانادا انتظار دارد که در سال جاری مقداری نرخ بهره را افزایش دهد و حتی اگر این افزایش بسیار کم و ناچیز هم باشد، به طور قطع میلیون‌ها کانادایی که وام مسکن، وام ماشین و بدهی خط اعتباری یا line of credit دارند از این اتفاق متاثر خواهند شد.

آقای جیسن هیت از برنامه‌ریزان مالی در شهر تورنتو در این‌باره می‌گوید: «برای این که تغییر در نرخ بهره بر میزان بازپرداخت بدهی شما تاثیر بگذارد لازم نیست که این تغییر خیلی هم بزرگ باشد. به محض این که نرخ بهره یک چهارم یا 0.25 درصد افزایش یابد، تاثیر روانی آن روی افراد به سرعت مشهود خواهد بود.» 

به احتمال زیاد در پی افزایش نرخ بهره در امریکا این اتفاق در کانادا هم خواهد افتاد و احتمالا این اتفاق تا سه‌ماهه سوم سال جاری رخ نخواهد داد. اما شاید در پایان سال، کانادایی‌ها نرخ پایه بهره 1.5 درصدی را به جای نرخ بهره 1 درصدی فعلی داشته باشند که این موضوع می‌تواند هزینه‌های قرض‌گرفتن را برای آنها بالاتر ببرد.

 

افزایش نرخ بهره: چهار راه برای برخورد بهتر با این اتفاق

راه اول: بازپرداخت بدهی

شاید برخی از مصرف‌کنندگان وسوسه شوند که تا قبل از بالارفتن نرخ بهره خریدهای بزرگ بکنند اما تحلیل‌گران با این کار مخالف هستند و معتقدند که افراد باید به جای این کار توجه خود را بر پرداخت بدهی‌هایشان متمرکز کنند.

آقای هیت می‌گوید: «به نظرم در برخی این حس وجود دارد که حالا که نرخ بهره پایین است نیازی به بازپرداخت بدهی وجود ندارد. اصلا برای چه و چرا با عجله؟ اما حالا که نرخ بهره هنوز پایین است این بهترین فرصت برای بازپرداخت بیشتر بدهی‌ها است که باید با قدرت تمام از آن استفاده کرد. اگر بتوانید یک‌باره مقدار زیادی را بابت بدهی وام مسکن خود پرداخت کنید، این مبلغ مستقیما از اصل بدهی شما کم می‌شود و از مقدار بهره‌ای هم که در آینده و به هنگام افزایش نرخ بهره مجبور هستید بپردازید کم می‌کند.»

اگرچه ممکن است افراد وسوسه شوند که اول از همه بدهی وام مسکن خود را بپردازند اما قبل از این وام بهتر است که به فکر پرداخت بدهی‌های خود به کارت‌های اعتباری و فروشگاه‌ها باشند که در آنها نرخ بهره بسیار بالاتر است و به هنگام افزایش نرخ بهره پایه از طرف بانک مرکزی بالاتر هم خواهد رفت.

 

راه دوم: تثبیت نرخ بهره وام مسکن و یا بدهی خط اعتباری

آقای یان لی، استاد دستیار در Sprott School of Business در دانشگاه کارلتون مثل اغلب افراد معتقد است که کسانی که وام با نرخ بهره متغیر دارند بهتر است وامشان را به یک وام با نرخ بهره ثابت برای مدتی معین تغییر دهند. البته نکته منفی در این مورد این است که در این صورت برخلاف وام خط اعتباری روی ارزش مسکن باید اصل وام و بهره آن در مدت معینی پرداخت شود.

آقای لی می‌گوید: «شاید این سوال مطرح شود که کجای این کار به نفع ماست؟ پاسخ این است که اگر نرخ بهره وام شما متغیر باشد، تبدیل آن به یک وام با نرخ بهره ثابت برای طولانی‌ترین مدتی که امکان آن هست بسیار سودمند خواهد بود زیرا زمانی که نرخ بهره‌ها افزایش پیدا می‌کند دیگر امکان ندارد که بتوانید نرخ بهره ثابت خود را جایی پیدا کنید.»

 

راه سوم: برای خرید خانه عجله نکنید

نرخ بهره بالاتر می‌تواند سبب تغییر و اصلاح در قیمت‌های مسکن شود.

خانمم لوری کمپبل، CEO شرکت Credit Canada Debt Solution در این‌باره می‌گوید: «تا جایی که به ذهن من می‌رسد مهم‌ترین مسئله این است که وقتی افراد حس می‌کنند قرار است نرخ بهره افزایش پیدا کند می‌ترسند و فکر می‌کنند که باید قبل از این اتفاق برای خرید خانه اقدام کنند. اما آنها باید این را هم بدانند که در نهایت و در درازمدت افزایش نرخ بهره چه تاثیراتی را بر بازار مسکن خواهد داشت.»

خریدارانی که برای مقابله با افزایش نرخ بهره با سرعت خانه‌ای را می‌خرند ممکن است بعد از مدتی با مشکل کاهش ارزش خانه خود مواجه شوند.

آقای هیت می‌گوید: «به نظر من افراد باید در چند وقت آینده نسبت به انجام خریدهای بزرگی که در نظر دارند -به ویژه در مورد مسکن- خیلی مراقب باشند. اگر کسی واقعا قصد خرید خانه دارد باید به هنگام تنظیم بودجه‌های خود رقم نرخ بهره را طوری در نظر بگیرد که به رقم طبیعی آن نزدیک‌تر باشد.»

 

راه چهارم: فروش خانه؟

آقای چد ویمینیتز، برنامه‌ریز مالی از ادمونتون و نویسنده کتاب Money Assassins معتقد است که در حال حاضر بعضی از کانادایی‌ها خود را از نظر مالی برای خرید خانه در فشار خیلی زیادی قرار داده‌اند به گونه‌ای که اگر نرخ بهره افزایش پیدا کند دیگر به هیچ وجه نمی‌توانند از پس افزایش این هزینه‌ها برآیند.

وی می‌گوید: «برای این که این عده بتوانند خود را از نظر مالی در موقعیت بهتری قرار بدهند دیگر تنها  نخریدن قهوه و انجام بعضی صرفه‌جویی‌های کوچک نمی‌تواند کارساز باشد. وقتی شما همه چیز را پیشتر برای خرید خانه و خودروی خود صرف کرده‌اید حالا یک درصد تغییر در نرخ بهره با شما چه خواهد کرد؟ خوب! این یعنی یک درصد تغییر بر روی حدود 50 درصد از هزینه‌های شما؛ معنای آن این است که شما در موقعیت بسیار بسیار دشواری قرار خواهید گرفت.»  

به اعتقاد او این تغییر سبب خواهد شد تا بسیاری از صاحبان خانه در موقعیت تصمیم‌گیری سختی قرار بگیرند.

ویمینیتز می‌گوید: «اگر کسی شجاعت و دوراندیشی لازم را داشته‌ و از خرید خانه‌اش هم بیشتر از چند سال نگذشته باشد و البته نگران افزایش نرخ بهره هم باشد، شاید تصمیم درستی باشد که خانه‌اش را بفروشد و هزینه کمتری را صرف خرید خانه بعدی کند. این موضوع سخت است اما کسانی را دیده‌ام که گفته‌اند: «باید تغییری در اوضاع بدهم چون از پس هزینه‌ها برنمی‌آیم و دیگر صرفه‌جویی در پول قهوه هم مشکلی را حل نمی‌کند.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar