قسمت پنجم : (آپارتمان اجاره‌ای Rental Apartment)
17 آگوست 2009 - 12:05
بازدید 246
9

    مجید بسطامی   آپارتمان‌های اجاره‌ای از مکان‌های بسیار مرسوم زندگی در کاناداست که هیچ معادلی در ایران ندارد لذا در اینجا به توضیحات بیشتری درباره آنها می‌پردازیم.   آپارتمان‌های اجاره‌ای یکی از انتخاب‌های مطلوب برای بسیاری از کانادایی‌ها است. وجود این مکان‌ها با نرخ اجاره‌بهای منطقی سبب شده که بسیاری از کانادایی‌ها قید […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
مجید بسطامی
 
آپارتمان‌های اجاره‌ای از مکان‌های بسیار مرسوم زندگی در کاناداست که هیچ معادلی در ایران ندارد لذا در اینجا به توضیحات بیشتری درباره آنها می‌پردازیم.
 
آپارتمان‌های اجاره‌ای یکی از انتخاب‌های مطلوب برای بسیاری از کانادایی‌ها است. وجود این مکان‌ها با نرخ اجاره‌بهای منطقی سبب شده که بسیاری از کانادایی‌ها قید خرید خانه و دست و پنجه نرم کردن با انواع مشکلات آن را بزنند.
 
رنتال آپارتمان‌ها ساختمان‌های عمدتاً مرتفعی هستند (هرچند که ممکن است بیش از ۴ طبقه هم نباشند) که صاحب آنها (یک فرد یا) شرکت اجاره دهنده منزل است و تمام واحدهای آن توسط این شرکت در قراردادهای رسماً یک ساله (که به صورت نامحدود قابل تمدید است) اجاره داده می‌شود. در واقع این نوعی کسب و کار در کاناداست که بسیار پردرآمد و رونق دار است. شما می‌توانید شرکت‌هایی را در کانادا بیابید که در چندین شهر کانادا و در هر کدام، ده‌ها ساختمان بلندمرتبه را صاحب هستند و ده‌ها هزار مستاجر دارند.
 
هر واحد این ساختمان‌ها که می‌تواند به صورت بچلر Bachelor یا استودیو Studio (واحدی با یک پذیرایی و سرویس بهداشتی بدون اتاق خواب که برای افراد مجرد یا زوج‌های جوان مناسب است)، یک خوابه، دوخوابه و حتی سه خوابه اجاره داده شود دارای اجاق‌گاز، یخچال و تعداد زیادی کمد دیواری است و ممکن است امکانات دیگری هم داشته باشد. مثلاً برخی از آنها استخر رو باز یا رو بسته، اتاق ورزش و محیط تفریحات دارا هستند.
 
همه مسئولیت‌های اداره ساختمان، انجام تعمیرات ضروری، رفع مشکلات درون واحدها و نظایر اینها بر عهده اداره کنندگان ساختمان است و در صورت وقوع هرگونه مشکلی یا نیاز به تعمیرات، شما باید بر اساس دستورالعملی که در روز عقد قرارداد به شما ارائه شده است آنها را به اطلاع مسئول مربوطه برسانید تا پیگیری و رفع نماید.
 
هر واحد، قبل از اینکه در اختیار شما قرار بگیرد معمولاً به طور کامل نقاشی می‌شود و تمامی ایرادات ظاهری و تاسیساتی آن رفع می‌شود. در صورت وقوع نقص یا کهنگی جدی اجاق گاز و یخچال، آنها نیز تعویض می‌شوند. البته این گونه نکات به مدیریت ساختمان بستگی دارد اما هیچ کس نمی‌تواند شما را وادار به استفاده از وسایل ناقص یا دارای ایرادات فنی کند.
 
تعویض لامپ‌های سوخته و نظایر اینگونه اقلام مصرفی با خود شماست.
 
فضای لباس‌شویی Laundry دارای تعداد زیادی ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن است و به صورت مشترک برای تمام ساکنین در زیرزمین ساختمان قرار دارد و برای استفاده از آنها باید  هزینه دستگاه را با پول خرد یا کارت‌های شارژشدنی پرداخت نمود.
 
 
هزینه پارکینگ جداگانه محاسبه می‌شود و مستاجر می‌توان پارکینگ فضای باز یا مسقف (در صورت موجود بودن) درخواست کرد. در ساختمان‌هایی که اطاق ورزش، استخر روباز یا مسقف، فضای اجتماعات و تفریحات و نظایر اینها هم وجود دارد اجاره ساختمان افزایش می‌یابد.
 
شما موظف هستید که تمامی افرادی را که از این واحد استفاده می‌کنند در زمان عقد قرارداد معرفی کنید و خانه را هم در وضعیتی که شبیه به روز اجاره دادن باشد تحویل دهید. اگر خسارت جدی به جایی از واحد خود وارد کرده باشید موظف به جبران آن یا پرداخت جریمه هستید.
 
آپارتمان‌های باکیفیت‌تر معمولاً در زمان امضای قرارداد از شما نامه اشتغال به کار و دارایی قابل توجه در حساب بانکی طلب می‌کنند که تامین آن برای برخی مهاجران ساده نیست.
 
معایب آپارتمان‌های اجاره‌ای
 
به اندازه بیسمنت‌ها ارزان نیستند.
 
میزان و کیفیت ارائه خدمات بستگی زیادی به مدیریت ساختمان دارد و شما دارای آزادی عمل زیاد برای انجام تغییرات نیستید.
 
طیف همسایگان شما بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند بسیار متنوع باشد. زندگی در مناطقی با تعداد زیادی مهاجر ارزان‌تر است اما از کیفیت پایین‌تری برخوردار است نسبت به مناطقی که اصطلاحاً Nativeها یا whiteها زندگی می‌کنند. مهم‌ترین دلیل این مسئله تعداد بیشتر بچه‌ها در خانواده‌های مهاجرین و عدم آشنایی بیشتر آنها با فرهنگ آپارتمان نشینی در کاناداست.
 
مدتی زمان می‌برد تا با آداب و رسوم این گونه ساختمان‌ها آشنا شوید. مثلاً دریابید که در چه ساعاتی از شبانه روز می‌توانید در خانه سرو صدای بلندتر از حد معمول (مثلا چکش‌کاری) انجام دهید یا اگر همسایگان شما مزاحمتی برایتان پدید آوردند باید چه کار کنید.
 
اکثر آنها سیستم خنک کننده مرکزی ندارند لذا خرید کولر گازی یک ضرورت محسوب می‌شود.
 
اما مهم‌ترین ضعف آنها اجبار در امضای قرارداد یک‌ساله در سال اول است بدین معنا که اگر تصمیم گرفتید در زمانی زودتر واحد را ترک کنید موظف هستید که اجاره‌بها تا پایان سال را کماکان پرداخت نمایید. این مورد یک سد جدی برای اجرای تغییرات مهم، نظیر تقاضای کار برای شهرهای دیگر است.
 
محاسن آپارتمان
 
نسبت به خدماتی که ارائه می‌شود و آسودگی خیالی که فراهم می‌کند قیمت بسیار مناسبی دارند. شما مجبور نیستید نگران مشکلات واحد خود باشید.
 
برای شما امکان بیشتری از مواجهه با دیگران، آشنا شدن با غریبه‌ها، تمرین زبان انگلیسی و یادگرفتن زوایای دیگر زندگی کانادایی فراهم می‌آورد.
 
برخلاف بیسمنت، شما قادر به بهره‌گیری بیشتر از آب و هوا و طبیعت کانادا هستید.
 
نرخ اجاره
 
اجاره این مکان‌ها برای یک واحد یکخوابه بسته به موقعیت ساختمان در شهر (دوری یا نزدیکی به امکانات حمل و نقل عمومی و مراکز فروش …) امکانات ساختمان و برخی عوامل جنبی می‌تواند عددی بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار در ماه در تورنتو باشد. برای واحدهای با اتاق خواب بیشتر، این عدد معمولاً بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار به ازای هر اتاق خواب با امکانات مشابه افزایش می‌یابد. در مونترال حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد ارزانتر است.
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar