طرف ما در قراردادهای مهاجرت کیست؟ تفاوت آن چیست؟
11 مارس 2011 - 21:33
بازدید 527
7

علی مختاری   چندی پیش تعدادی از موکلین یکی از شرکتهای مهاجرتی جداگانه با بنده تماس گرفتند و درخواست داشتند که پرونده آنها را از میانه راه بپذیریم. از آنجا که بنده و همکاران خود را متعهد به رعایت اصول حرفه ای و شان همکاری دانسته و از اظهار نظر در خصوص کیفیت کار دیگر […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری

 

چندی پیش تعدادی از موکلین یکی از شرکتهای مهاجرتی جداگانه با بنده تماس گرفتند و درخواست داشتند که پرونده آنها را از میانه راه بپذیریم. از آنجا که بنده و همکاران خود را متعهد به رعایت اصول حرفه ای و شان همکاری دانسته و از اظهار نظر در خصوص کیفیت کار دیگر دوستان همکار دوری می کنیم معمولا از این قبیل مراجعات استقبال نمی شود مگر در شرایط خاص. در پرسش از چرایی این درخواست پاسخ شنیدم که همکار مشاور عضو انجمن مشاورین مهاجرت آن شرکت با آنها قطع همکاری کرده است و آن دوستان از سرنوشت پرونده خود در این شرایط بیمناک بودند. البته آن دوستان را به ادامه کار با آن شرکت و طرح نگرانی خود با مدیران آن مجموعه تشویق کردم. این داستان مرا بر آن داشت که نکاتی را به دوستان در این خصوص تذکر دهم.

طرف قرارداد شما کیست؟ شرکت، وکیل و یا مشاور عضو CSIC ؟

این موضوع بسیار مهم است. از نظر دولت کانادا و اداره مهاجرت این مشاور عضو CSIC (یادآوری: این تشکیلات از سال ۲۰۱۱ با عنوان جدید ICCRC تجدید سازمان کرد و در همه این نوشتار، منظور همین عنوان جدید است.) و یا وکیل شماست که شما را نمایندگی می کند و این قرارداد قایم به شخص است و قابل واگذاری هم نیست. به تعبیر دیگر اگر با یک شرکت مهاجرتی قرارداد بستید باید بدانید که کار شما را قرار است چه کسی انجام دهد و طرف قرارداد واقعی شما از نظر دولت کانادا  کیست؟ وکلا ی کانادایی و نیز مشاورین مهاجرت ملزم به رعایت مقررات و نیز خرید بیمه های حرفه ای مسئولیت هستند که به صورت اجباری هر سال تمدید می شود و این تضمینها باید در قراردادهای استانداردی که CSIC  در دستورالعملهای خود بندهای اجباری آنرا تعیین کرده است منعکس شوند.  از اینرو بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید وکیل و یا مشاور شما کیست و چه کسی تضمینهای قانونی مندرج در آن دستورالعملها را در برابر شما تعهد کرده است. صرف عقد قرارداد با یک شرکت مهاجرتی به فرض اینکه مدعی باشد افرادی را به عنوان وکیل و یا مشاور همراه دارد کافی نیست.

در صورت اقدام با چنین شرکتهایی سوال کنید که در صورت قطع رابطه همکاری مشاور و یا وکیل با آنان سرنوشت قرارداد شما چه می شود. طرح این سوال از آنجا بسیار ضروری است که در مورد برخی از این شرکتها این اتفاق به تکرار قبلا افتاده است و هر از چند گاهی نام جدیدی بر وب سایتهای آنان نقش می بندد.

از سوی دیگر به این نکته نیز باید دقت داشت این نوع شرکتها از چه مشاورانی با چه میزان تجربه استفاده می کنند. بسیاری از این دسته از شرکتها با اعضای CSIC با تجربه بسیار کم  قرارداد می بندند و بعد از مدتی این افراد به هر دلیل حاضر به ادامه همکاری با آن شرکت نیستند.  برای دریافت این نکته که مشاور مورد نظر چه میزان تجربه دارد کافی است به دو رقم اول شماره عضویت آنها که سال صدور مجوز را اعلام می کند دقت کنید به عنوان مثال اگر آن شماره با عدد ۱۱ شروع می شود معنی آن این است که مجوز آن فرد در سال ۲۰۱۱ صادر شده است. با توجه به اینکه در ماههای اول سال ۲۰۱۱ هستیم میزان تجربه فرد کاملا قابل قضاوت است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که  زمان صدور مجوز تنها ملاک ارزیابی میزان تجربه فرد نیست و درصدی از مشاورین مهاجرت پس از سالها تجربه اندوزی در شرکتهای مهاجرتی کانادایی و یا کار کردن با دیگر وکلا و مشاورین به انجمن پیوسته اند. مشاوران با تجربه ای در بازار فعالند که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند ولی مجوز آنها در سالهای ۲۰۰۴ و یا ۲۰۰۵ صادر شده است و البته کم تجربگی بعضی از عزیزان نیز به معنی ناتوانی در انجام درست وظایفشان نیست.

مدیران شرکت مهاجرتی کیستند؟

نکته مهم دیگر در انتخاب صحیح شرکت طرف قرارداد میزان شفافیت آن شرکت است. ماهیت کار مهاجرت به گونه ای است که شفافیت و صداقت دست اندرکاران شرکت مهاجرتی بسیار اهمیت دارد. افرادی که در مورد خود و هویت و سابقه خود شفاف نیستند یقین بدانید در ارائه خدمات و بروز مشکلات در پرونده شما نیز شفاف برخورد نخواهند کرد بنابراین در انتخاب شرکت طرف قرارداد به این نکته توجه کنید که شرکتی که با آن تماس گرفته اید متعلق به چه کسانی است و مدیران آن کیستند و از چه پیشینه ای برخوردارند.

به خدمات جانبی مهاجرت توجه کنید

به این نکته توجه کنید که دریافت ویزای مهاجرت برای شما پایان کار نیست و از سوی دیگر مجموعه مهاجرتی ارائه دهنده خدمات در این مرحله آشناترین و نزدیکترین مجموعه ای است که شما برای حل مشکلات بعدی در تماس خواهید بود. ارزیابی کنید که مجموعه طرف قرارداد شما در چه حد تواناست و تا کجا نیازهای اطلاعاتی و خدمات مورد نیاز شما را قبل و بعد از مهاجرت پاسخگوست. از سوی دیگر باید دقت کرد که در صورت بروز مشکل در پرونده شما چه میزان از حمایت آن شرکت و یا مشاورین و وکلای آن برخوردار خواهید بود.

به وعده های فوق العاده و غیر عادی به دیده شک بنگرید

برخی از شرکتهای فعال در این عرصه برای جلب متقاضی وعده های فوق العاده و گاه غیر قانونی می دهند که این وعده ها در بیشتر موارد با توجه به مقررات و نیز واقعیتهای موجود شدنی نیست. متقاضیان باید در این خصوص به هوش باشند و به هر وعده غیر عادی به چشم شک بنگرند.

یکی از این وعده ها موضوع جذاب پیشنهاد شغل است.

اینکه دریافت پیشنهاد شغل واقعی وعده شود، که بسیار نامحتمل است، به این معنی است که یک بیزنس کانادایی واقعا و بدون انگیزه برای کمک به موضوع مهاجرت فرد متقاضی تنها بنا به نیازی که به تخصص وی دارد حاضر باشد برای فردی در ایران پیشنهاد شغل صادر کند و همه مراحل اداری آنرا نیز دنبال کند. که این بسیار بعید است.

معمولا این وعده ها بر اساس هماهنگیهایی با بعضی بیزنسهای کانادایی و در قالب روابطی نا سالم به منظور کمک به افراد برای مهاجرت سریعتر تا چندی پیش جریان داشت که آن هم در شرایط فعلی با توجه به حساسیتهای ویژه دولت کانادا تقریبا امکان آن منتفی است. در حال حاضر پیشنهاد شغل به سختی تایید می شود و حتی در صورت تایید نیز اداره صدور ویزا در دمشق می تواند به راحتی آنرا در نظر نگرفته و به  استناد صوری بودن آن را رد کند. بنابراین فریب این وعده را نخورید و به افراد مدعی وجهی نپردازید.

در برنامه های آینده اداره مهاجرت و تغییراتی که تا سال آینده در شاخه نیروی متخصص خواهیم داشت نیزسختگیری بیشتری در این زمینه اعمال خواهد شد. 

به معنی تضمین در قراردادهای مهاجرتی دقت کنید

اساسا تضمین در قراردادهای مهاجرتی خلاف مقررات است و کسی نمی تواند قرارداد تضمینی منعقد کند. دلیل این امر نیز روشن است کسی نمی تواند تصمیم یک مرجع دولتی را از پیش قطعی اعلام کند و اگر چنین ادعایی باشد به معنی این است که رابطه ای غیر عادی و غیر قانونی بین نماینده شما و سیستم بوجود آمده است و این یعنی نشاندن دو طرف بر صندلی اتهام. خوشبختانه سیستم دولتی کانادا از این اتهام مبراست و کسی نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد.

اگر تضمین به معنی بازگشت هزینه قرارداد در صورت عدم موفقیت است، بر آن اشکالی نیست به شرط اینکه معنای بالا را به ذهن نیاورد. تا آنجا که من می دانم بیشتر شرکتها از جمله کنپارس چنین بندی را در قراردادهای خود دارند هر چند به آن بعد تبلیغاتی خاصی به دلیل پیشگیری از بروز سو تفاهم بالا نمی دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar