سفر به کانادا: چه چیزهایی را همراه داشته باشیم؟  بخش اول: مدارک
12 می 2009 - 2:04
بازدید 505
10

  از مجموعه۱۰۰ روز اول در کانادا   سفر به کانادا: چه چیزهایی را همراه داشته باشیم؟   بخش اول، مدارک   هر نوبت سفر بین ایران و کانادا طولانی‌مدت‌ و گرانقیمت است. قرار بر این نیست که شما هر زمان به چیزی احساس نیاز کردید سوار یک وسیله نقلیه بشوید و به وطن بازگردید. […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

از مجموعه۱۰۰ روز اول در کانادا
 
سفر به کانادا: چه چیزهایی را همراه داشته باشیم؟
 
بخش اول، مدارک
 
هر نوبت سفر بین ایران و کانادا طولانی‌مدت‌ و گرانقیمت است. قرار بر این نیست که شما هر زمان به چیزی احساس نیاز کردید سوار یک وسیله نقلیه بشوید و به وطن بازگردید. البته این کار با توجه به ویزای قانونی که شما دارید با سهولت انجام پذیر است اما به شرط پرداخت پول، صرف هزینه و انجام هزار جور هماهنگی شغلی و نظایر آن. در ماه‌های اولیه زندگی در کانادا که شما باید در نحوه هزینه‌کرد اندوخته خود دقت بیشتری داشته باشید انجام مسافرت سخت‌تر می‌شود پس بسیار مهم است که بدانیم چه چیزهایی را به همراه بیاوریم و از آوردن کدام‌ها به دلایل قانونی اجتناب کنیم.
 
هر چند مقررات شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر تفاوت‌های جزیی دارد اما تقریباً همه آنها الان به مسافرین ایرانی به مقصد آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) اجازه حمل دو چمدان در اندازه‌های استاندارد که هر یک حداکثر می‌توانند ۲۳ کیلوگرم باشند و یک ساک دستی با ابعداد محدود را می‌دهند. البته ما ایرانیان در مورد تعداد و ابعاد ساک دستی همیشه از خط و خطوط قانونی گذر می‌کنیم و گاهی هم دچار مشکلات جدی می‌شویم اما مجموع وزن ۴۶ کیلو قابل چانه زدن نیست. از این ۴۶ کیلو حداقل ۱۰ کیلو (و بلکه بیشتر) وزن خود چمدان‌ها است و از حدود ۳۰ تا ۳۶ کیلوی باقیمانده، ما باید همه ضرورتهایی که قرار است زندگی ما در چند ماه اولیه را راه بیاندازند همراه کنیم. این عادلانه نیست اما واقعیت دارد. به همین دلیل مجبوریم:
 
۱-      در انتخاب اجناسی که می‌خواهیم بیاوریم دقت کنیم و از دوباره کاری یا انتقال مواد غیرضروری خودداری کنیم؛
۲-       از طرق دیگر و با پرداخت حداقل‌های ممکن اقدام به ارسال برخی اقلام ضروری کنیم؛
۳-        به مسئله گمرک کانادا و موارد قانونی مرتبط با آن توجه کنیم.
 
در این مجموعه پست‌ها به اجمال درباره همه این موارد توضیح خواهیم داد اما در این نوبت به مسئله مدارک شما می‌پردازیم.
 
 کدام مدارک در کانادا به کار شما می‌آیند و بهتر است یا باید آنها را همراه داشته باشید:
 
  • پاسپورت دارای ویزای کانادا. لطفاً بدون این مدرک راهی سفر نشوید چون از جایتان تکان نخواهید خورد! پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد تا در آن ویزا مهر شود اما اگر بعد از دریافت ویزا زمان اعتبار آن به سر آمد و شما هنوز راهی نشده بودید، بعد از دریافت پاسپورت جدید، پاسپورت قبلی دارای ویزا را با خود همراه کنید چون بدون آن (حداقل در میانه سفر) اجازه پرواز دوم داده نمی‌شود و برای ورود به کانادا هم آن را لازم دارید.
  • برگه لندینگ که باید در حضور افسر مهاجرت در فرودگاه مقصد در کانادا مهر شود و لحظه ورود شما به کانادا در آن رسماً درج شده و یک نسخه آن به شما داده شود. از خود پاسپورت مهم‌تر است.
  • ترجمه رسمی شناسنامه برای همه اعضا خانواده. به دلایل فراوان بهتر است اصل آن را هم همراه بیاورید که در زمان مورد نیاز و اگر کارتان به سفارت ایران در کانادا افتاد از ضروریات است. همچنین کد ملی خود را برای نیازهای مرتبط با ایران همراه داشته باشید.
  • تمامی مدارک مربوط به ازدواج و طلاق که ترجمه رسمی شده باشند.
  • تمامی مدارک دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی یا ترجمه رسمی آنها. سایر مدارک دیگر که نشان از موفقیت‌های شغلی و حرفه‌ای شما دارد هم ممکن است در آینده نیاز شود. البته این موارد، به اندازه مورد قبلی ضروری نیستند اما شما از همراه داشتن آنها ضرر نخواهید کرد.
  • نامه توصیه اساتید دانشگاه در صورتیکه تمایل به ادامه تحصیل داشته باشید. اگر فعلاً هم تمایل ندارید شاید بعداً تمایل پیدا کنید اما چه کسی قرار است در نبود شما به سراغ اساتید پرمشغله ایرانی رفته و این نامه‌ها را تهیه کند؟ پس بهتر است از حداقل سه استاد به تعداد ۳ تا ۵ نامه امضاء شده دریافت کنید.
  • مدارک کاری معتبر خصوصاً برگه تاییدیه کار اگر از سوی شرکت‌های معتبر بوده باشد.
  • مدارک دال بر گذراندن دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای کاری خصوصاً اگر توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی صادر شده باشند.
  • نسخه‌هایی از بهترین پروژه‌هایی که انجام داده‌اید با عکس و تصویر و نقشه‌های پیوست؛ یا برنامه‌های کامپیوتری که توسط شما آماده شده باشد؛ دموی وب سایت‌هایی که شما طراحی کرده باشید. چنین مواردی بعداً در یافتن شغل یا کسب مدارکی چون مهندسی حرفه‌ای کاربرد دارد.
  • گواهینامه بین‌المللی که معمولاً سه ماه (گاه تا شش ماه) اعتبار دارد. البته اگر تمایل به خرید ماشین دارید در این فاصله شما باید گواهینامه کانادایی بگیرید. اگر گواهینامه ایرانی دارید و از صدور آن حداقل یک سال می‌گذرد، ترجمه رسمی آن را همراه داشته باشید. اگر قبلاً ساکن یک کشور اروپایی یا آسیایی بوده و از آنجا گواهینامه گرفته‌اید آن را همراه داشته باشید چون احتمال دارد آن کشور در لیست کشورهایی باشد که گواهینامه‌اش در کانادا معتبر است و شما را از زحمت دریافت دوباره آن راحت کند (بعداً در ذیل همین سرفصل ۱۰۰ روز اول…، به تفصیل به موضوع گواهینامه و رانندگی در کانادا خواهیم پرداخت)
  • اگر قبلاً در کشوری زندگی کرده‌اید که در آن سابقه بیمه شخصی خودرو وجود دارد و شما می‌توانید از شرکت بیمه خودرو خود یک برگه تاییدیه مبنی بر خوش‌سابقگی بیاورید آن را همراه داشته باشید (بعداً در مورد بیمه خودرو در کانادا و مزایای داشتن چنین رکوردی توضیح خواهیم داد)
  • جزییات مربوط به واکسن‌های تزریق شده (کارت واکسن بین‌المللی مهر شده) خصوصاً برای فرزندان کمتر از ۱۶ سال که بدون آن ثبت نام در مدارس، مشکل خواهد شد.
  • کلیه سوابق مهم بیماری نظیر عکس‌های از نقاط حساس بدن خصوصاً اگر در گذشته دچار سوانح رانندگی شده‌اید، نوارهای مغزی، سوابق آلرژی یا ابتلا به آسم یا ام اس و نظیر اینها. هر چیزی که در یک مراجعه احتمالی به مرکز پزشکی در کانادا به عنوان سابقه بیماری لازم به نظر برسد. اگر از عینک طبی استفاده می‌کنید نسخه عینک را همراه داشته باشید البته از دکتر بخواهید لطف کند آن را به خط قابل فهم بین‌المللی بنویسد!
  • اگر می‌خواهید دارو همراه داشته باشید، نسخه پزشک را همراه بیاورید خصوصاً در مورد داروهایی که برای تولید مواد مخدر هم کاربرد داشته باشند و داروهای کدیین‌دار با همان شرط خوانا بودن دستخط پزشک محترم.
  • اگر در ایران با روش‌های لیزری اصلاحی روی پوست خود انجام داده‌اید، از موسسه مربوطه بخواهید روش انجام شده را معرفی کند تا اگر در آینده خواستید این کار را در کانادا ادامه دهید دچار مشکل نشوید.
  • اگر بیمه درمانی سه ماهه گرفته‌اید، مدارک مربوط به آن.
  • دو نسخه از اقلام همراه خود و آنها که در سفر بعدی یا از طریق بار هوایی یا دریایی خواهد آمد، جهت امور گمرکی (جزییات آن را در یک پست دیگر توضیح خواهیم داد)
  • رقم دقیق کلیه نقدینگی که همراه خود دارید چه به صورت پول نقد و چه چک‌های مسافرتی.
 
این عناوین اهم مواردی است که باید یا بهتر است همراه داشته باشید. توصیه می‌کنم از تمامی آنها یک نسخه اسکن با کیفیت خیلی بالا و رنگی تهیه کنید و بر روی یک CD یا DVD یا حافظه قابل انتقال همراه خود جداگانه بیاورید تا اگر مشکلی برای مدارک شما پیش آمد یک تصویر با کیفیت بالا از آن داشته باشید. یک کپی هم در ایران نزد اعضا نزدیک فامیل یا دوستان به امانت بگذارید.
 
اگر به توصیه ما عمل کنید و بعضی از اعضا خانواده جداگانه بیایند  این امکان وجود دارد که مدارک جا مانده را آنها بیاورند.
 
در پست مرتبط بعدی به مهم‌ترین اجناس و اقلام همراه شما اشاره خواهیم کرد.
 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar