رشته فیزیوتراپی در کانادا-قسمت اول: کلیات
23 ژوئن 2011 - 10:57
بازدید 360
9

ر. رهگشای رشته فیزیوتراپی از مجموعه رشته‌های فهرست مشاغل فدرال است که تا تاریخ نگارش این نوشتار (جون ۲۰۱۱) کماکان برای متقاضیان این رشته، ظرفیت پذیرش پرونده داشته است. مطالب مرتبط اینجا می آیند. در مجموعه‌ای که در پیش رو دارید به مباحث مختلفی در ارتباط با این رشته شغلی در کانادا خواهیم پرداخت. هدف […]

ارسال توسط :
پ
پ

ر. رهگشای

رشته فیزیوتراپی از مجموعه رشته‌های فهرست مشاغل فدرال است که تا تاریخ نگارش این نوشتار (جون ۲۰۱۱) کماکان برای متقاضیان این رشته، ظرفیت پذیرش پرونده داشته است.

در مجموعه‌ای که در پیش رو دارید به مباحث مختلفی در ارتباط با این رشته شغلی در کانادا خواهیم پرداخت. هدف این است که اطلاعات کلی مورد نیاز یک متقاضی مهاجرت با چنین تخصصی و مراحلی که باید در کانادا طی کند تا بتواند با این عنوان شغلی مشغول به کار شود توصیف شوند. همچنین تلاش می‌شود تا به پرسش‌های مهم متخصصین این رشته در ارتباط با بازار کار آن در کانادا پاسخ داده شود.

مهم‌ترین مواردی که به مرور به آن خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • معرفی مراحل دریافت مجوز فدرال به صورت کلی
  • مدارک لازم و نمونه چند ارزیابی
  • چگونگی آمادگی برای امتحانات/زمان‌بندی
  • معرفی کامل دو آزمون اصلی برای دریافت مجوز
  • تفاوت‌های برنامه کبک و فدرال
  • رشته‌های موجود برای ادامه تحصیل 
  • معرفی شرایط بازار کار ، متوسط حقوق و دستمزد و نرخ اشتغال
  • پاسخ به کامنت‌های مخاطبان

البته با توجه به پرسش‌هایی که در زمان انتشار تدریجی این مطالب دریافت شود ممکن است سرفصل‌های جدیدی باز شود و یا برخی از مقالات با شرح و بسط بیشتری بیان شوند.

 

یک تصویر کلی

فیزیوتراپیست‌های مهاجر برای اجازه کار یا ادامه تحصیل در کانادا چند مرحله را پشت سر گذارند. در ابتدا باید بدانند در کدام استان تمایل به اسکان، اشتغال یا ادامه تحصیل دارند. بسته به اینکه در کدام استان قصد اقامت، کار یا تحصیل داشته باشند، مراحل پایانی متفاوتی پیش رویشان است.  کانادا کشوری با دو زبان رسمی است که البته در تمام استان‌ها اهمیت این دو زبان به یک میزان نیست ولی حداقل موردی که می‌تواند بین استان‌ها متفاوت باشد، زبان غالب استان است. در این راستا، داوطلبین باید با ارگان مربوطه (Regulatory Authorities) در استان انتخاب شده تماس بگیرند. در کانادا در حوزه‌های بهداشت و درمان معمولا این مراکز کالج خوانده می‌شوند در حالیکه آنها مؤسسات آموزشی نیستند. [برای اشنایی با انواع کاربردهای واژه کالج در کانادا می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.]

به طور کلی دومرحله «ارزیابی و تایید مدارک» و «آزمون‌های ارزیابی» پیش روی فیزیوتراپیست‌هایی که خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند قرار دارد. که هر دو اینها، جهت معادل‌سازی واحدهای درسی گذرانده شده و مدارک تحصیلی دریافت شده توسط افراد وهمچنین معادل‌سازی و مقایسه توانایی‌های شغلی آنها با اصول فیزیوتراپی در کانادا و با افراد تحصیل کرده در سیستم کانادایی بکار گرفته می‌شوند.

"The Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators" سازمان مسوول ارزیابی مدارک تحصیلی داوطلبین در کانادا به استثنا کبک است. برای اینکه این مرکز مراحل ارزیابی را آغاز کند، ابتدا باید ثابت شود مدارک داوطلب، مدارک دانشگاهی است. داوطلبین می‌بایست مدارک لیسانس، فوق لیسانس یا مشابه این دو را که از دانشگاه شناخته شده توسط این مرکز دریافت کرده‌اند، طی مراحل ثبت نام ارائه دهند. همچنین برنامه‌ای که تحت آن داوطلب به عنوان فیزیوتراپیست شناخته شده، باید در حد "entry level" باشد بدین معنی که داوطلب می‌بایست طی آن برنامه جهت کار به عنوان فیزیوتراپیست آماده شده باشد و بتواند با آن مدرک در کشور خود مشغول به کار شود. این مراحل، به عنوان قدم‌های قبل از ارزیابی محسوب می‌شوند که در بعضی موارد زمان زیادی صرف آنها می‌شود.     

لازم به ذکر است که گاهی قبل یا پس از ارزیابی مدارک و ریز نمرات، از داوطلبین خواسته می‌شود واحدهای درسی مشخصی را بر اساس نتایج آن بررسی‌ها در کانادا بگذرانند و پس از قبولی در آن واحدها اجازه شرکت در آزمون‌ها به آنها داده می‌شود.

امتحانات در دو مرحله تستی و عملی برگزار می‌شود. هدف از امتحانات همان طور  که گفته شد سنجش آمادگی داوطلب جهت فعالیت در رشته فیزیوتراپی است. در امتحان تستی که به عنوان WRITEN COMPONENT یا QUALIFYING EXAM نیز شناخته می‌شود درک داوطلب از اصول و مراحل فیزیوتراپی به صورت سوالات چندگزینه‌ای مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به امتحان عملی CLINICAL COMPONENT یا PHYSIOTHERAPY NATIONAL EXAM نیز گفته می‌شود که این امتحان به صورت بیطرف و بدون نظر شخصی توسط ممتحن که خود را به عنوان بیمار معرفی می‌نماید، انجام میشود و هدف از انجام آن ارزیابی چگونگی برخورد فیزیوتراپیست با مورد سؤال، نحوه اجرای اصول حرفه‌ای و علمی فیزیوتراپی و ارتباط با بیمار(هرچند ساختگی) است. 

لازم به ذکر است که ایندو امتحان از مراحل مشترک بین تمام استانها محسوب می‌شوند و در طی سال، در چند تاریخ و مرکز محدود در کانادا انجام می‌شوند. داوطلبین باید بدانند در صورتیکه ۳ بار هر کدام از امتحانات را رد شدند، توسط مسولین برگزارکننده امتحان موظف می‌شوند جهت تقویت و ارتقاء سطح علمی در کلاس‌های مشخص شده شرکت کنند و پس از گذراندن آنها اجازه خواهند داشت مجددا در آزمون شرکت کنند.

شرکت در هر یک از این آزمون‌ها نیازمند رعایت شرایط و مقرراتی است که در مباحث بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar