راهنمای نظام آموزشی کانادا
08 سپتامبر 2021 - 6:29
بازدید 840
9

در کانادا، سیستم آموزشی تحت نظارت اداره آموزش و پرورش هر استان، و مستقل از دولت فدرال است. برخی استان‌ها و قلمروهای کانادا دارای یک اداره برای تمام مقاطع آموزشی، و برخی دارای یک اداره برای مقاطع ابتدایی و متوسطه، و دیگری برای مقاطع دانشگاهی هستند. سیستم آموزشی کانادا در اکثر موارد، در سراسر کشور […]

ارسال توسط :
پ
پ

در کانادا، سیستم آموزشی تحت نظارت اداره آموزش و پرورش هر استان، و مستقل از دولت فدرال است. برخی استان‌ها و قلمروهای کانادا دارای یک اداره برای تمام مقاطع آموزشی، و برخی دارای یک اداره برای مقاطع ابتدایی و متوسطه، و دیگری برای مقاطع دانشگاهی هستند. سیستم آموزشی کانادا در اکثر موارد، در سراسر کشور مشابه بوده، و اداره آموزش و پرورش هر استان، اصلی‌ترین منبع اطلاع رسانی در مورد مسائل آموزشی و تحصیلی است.

 

مقاطع ابتدایی و متوسطه

مقاطع ابتدایی و متوسطه دو سطح اساسی تحصیل کودکان و نوجوانان در کانادا است، که مجموعاً 12 سال به طول می‌انجامد. بسیاری از کودکان قبل از ورود به ابتدایی، در دوره پیش دبستانی شرکت می‌کنند. بین 6 تا 8 سالگی، آنها وارد مقطع ابتدایی می‌شوند. با پایان این 12 سال تحصیل، افراد دیپلم دبیرستان (high school diploma) را دریافت خواهند کرد.

 

والدین همچنین می‌توانند به فرزندان خود در خانه آموزش دهند. این امر موسوم به «آموزش در خانه» (Home Schooling) است.

 

سال تحصیلی معمولاً در اواخر ماه آگوست یا اوائل سپتامبر آغاز شده، و در ماه ژوئن پایان می‌یابد. دانش آموزان از دوشنبه تا جمعه به مدرسه می‌روند.

 

هزینه تحصیلات در مدارس دولتی، از طریق مالیات پرداخت می‌شود. اکثر دانش آموزان در کانادا، در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، اما مدارس خصوصی نیز در بیشتر مناطق وجود دارد، که هزینه آن باید به طور جداگانه پرداخت شود.

 

از آنجا که کانادا کشوری دوزبانه است، مدارس انگلیسی‌زبان و فرانسه‌زبان در دسترس هستند. بسته به جامعه‌ای که افراد برای زندگی انتخاب می‌کنند، ممکن است گزینه‌های فرانسه یا انگلیسی زبان متفاوت باشد. از طریق تماس با اداره آموزش و پرورش هر استان یا قلمرو، می‌توان درباره زبان رایج و گزینه‌های تحصیل موجود در منطقه، اطلاعاتی به دست آورد.

 

معلمان این مقاطع معمولاً دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. برخی از مدارس خصوصی به صورت «دخترانه» و «پسرانه» بوده، اما مدارس دولتی به صورت مختلط هستند. والدین به صورت مستمر از وضعیت تحصیلی فرزندان خود مطلع خواهند شد.

کانادا؛ محبوب‌ترین مقصد تحصیلی در جهان

مقاطع دانشگاهی

در کانادا، انواع مختلفی از مؤسسات آموزشی در مقاطع دانشگاهی وجود دارد. برخی از این مؤسسات اصطلاحاً «شناخته شده» (recognized) اند؛ بدان معنا که قادر به صدور دیپلم، مجوز، یا سایر مدارک موردتأیید دولت استانی هستند. این مؤسسات آموزشی تحت نظارت دولت هر استان یا قلمرو بوده، و با استانداردهای موردنظر مطابقت دارند. سایر مؤسسات غیرشناخته شده، مستقل از دولت استانی فعالیت می‌کنند.

 

در اکثر مؤسسات آموزشی، دو ترم تحصیلی وجود دارد: از ماه سپتامبر تا دسامبر، و از ماه ژانویه تا آوریل. تعطیلات بین ترم معمولاً از ماه مه تا آگوست است، که بسیاری از دانشجویان مشغول به کار می‌شوند. با این حال، ترم‌های تابستانه نیز برای دانشجویان در دسترس است.

 

هزینه ثبت نام و تحصیل در مقاطع کالج/دانشگاهی کانادا ممکن است تا چند هزار دلار باشد. شهریه به صورت ترمی پرداخت خواهد شد. در برخی موارد، دانشجویان قادرند از کمک‌هزینه تحصیلی استفاده کنند.

 

دانشگاه‌ها و کالج‌ها

در کانادا، دانشگاه‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند و بخشی از بودجه آنها توسط دولت تأمین می‌شود. دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه خواهند بود.

 

تحصیل در مقطع لیسانس، 3 تا 4 سال، و در مقطع فوق لیسانس، 1 تا 3 سال به طول می‌انجامد. 3 سال یا بیشتر نیز برای مقطع دکترا در نظر گرفته شده است.

 

برای مشاغل «نظام‌مند» (regulated)، (مانند پزشکی، حقوق، و…) دانشجویان نیاز به گذراندن دوره کارآموزی دارند تا مدرک دانشگاهی و مجوز کار را دریافت کنند.

 

کالج‌های دولتی و خصوصی عموماً برای تحصیلات 1 تا 3 ساله در نظر گرفته شده اند. این مؤسسات نیز دارای مجوز صدور مدارک موردتأیید دولت هستند. در اکثر موارد، کالج‌ها دارای برنامه‌های آموزشی در مقاطع لیسانس یا فوق لیسانس می‌باشند.

 

برای آشنایی با بهترین گزینه برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی کانادا، وبسایت educationincanada.ca در دسترس است.

 

برای پذیرش درخواست توسط مؤسسه یا دانشگاه موردنظر، دانشجویان باید واجد شرایط باشند. متقاضیانی که انگلیسی یا فرانسه زبان مادری آنها نیست، لازم است سطح قابل قبولی از این زبان‌ها را (با توجه به شرایط موردنیاز دانشگاه موردنظر) نشان دهند.

 

دانشجویان همچنین ملزم به ارائه «ارزیابی مدارک تحصیلی» (ECA) برای اثبات مطابقت تحصیلات خود با استانداردهای کانادا هستند.

 

در برخی موارد، متقاضیان قادرند به طور نیمه‌وقت یا از راه دور، به تحصیل در کانادا مشغول شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar