خودروهایی با پلاک سبز در انتاریو
06 نوامبر 2009 - 0:36
بازدید 212
2

    چند سالی است که مسئله حفظ کره زمین از گازهای گلخانه‌ای و انواع دیگر آلاینده‌ها به موضوع اصلی رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شده و به همین دلیل راهی هم به دستگاه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کانادا یافته است. دولت استان انتاریو می‌خواهد یکی از پیشگامان این عرصه باشد و برنامه‌ریزی گسترده‌ای هم برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

چند سالی است که مسئله حفظ کره زمین از گازهای گلخانه‌ای و انواع دیگر آلاینده‌ها به موضوع اصلی رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شده و به همین دلیل راهی هم به دستگاه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کانادا یافته است. دولت استان انتاریو می‌خواهد یکی از پیشگامان این عرصه باشد و برنامه‌ریزی گسترده‌ای هم برای آن تدارک دیده که اصلاح خودروها در صدر آن قرار دارد و با تدارک پلاک‌های ویژه‌ سبز رنگ جنبه سمبولیک پیدا کرده است.
 
 
در ادامه راهی که استان انتاریو با شدت و حدت تمام برای هرچه سبزتر کردن زندگی مردم، موجودات و البته زمین در این استان در پیش گرفته، وزارت راه و ترابری دولت استانی انتاریو اعلام کرد که تا سال آینده خیابان‌ها و جاده‌‌های این استان شاهد تردد خودروهای هیبریدی (برقی و قابل شارژ) با پلاک‌هایی سبز رنگ خواهد بود.
 
 پس از این که طراحی این پلاک  به مسابقه گذاشته شد، طرح‌های زیادی به مرجع اجرای برنامه ارسال و از میان آنها چهار طرح برتر برگزیده ‌شد. برای انتخاب نهایی در یک نظرسنجی اینترنتی از شهروندان انتاریویی کمک خواسته شد که تقریبا با حداکثر ۱۴ هزار رای دریافتی، یکی از آن چهار طرح که زمینه‌ای سفید و نوشته‌هایی سبز با نقش یک گل تریلیوم در میانه شماره‌ها داشت، به عنوان طرح نهایی برگزیده  شد.
 
 
ماشین‌هایی که حامل این پلاک زیبا باشند می‌توانند تا سال ۲۰۱۵ در همه ساعات شبانه‌روز و بدون محدودیتی خاص در خطوط ویژه حمل و نقل عمومی (HOV lanes) تردد کنند؛ حتی اگر فقط یک سرنشین داشته باشند. در این خطوط که مخصوص تردد اتوبوس و خودروهای با حداقل سه سرنشین (در خیابان‌های عادی و دو سرنشین در اتوبان‌ها) است برای خودروهای عادی در ساعات مشخصی از روز ممنوعیت تردد وجود دارد. این امکان پاداشی است که دولت اونتاریو در قبال استفاده از سوخت پاکیزه و نیالودن محیط زیست به خودروهای هیبریدی با پلاک سبز اعطا کرده است.
 
قدردانی دولت به همین جا ختم نمی‌شود. صاحبان این دسته از خودروها می‌توانند برای شارژ باتری‌ خودروهای خود از مکان‌های رایگانی که در ایستگاه‌های GO (پایانه‌های اتوبوس‌های ویژه) و دیگر پارکینگ‌های دولتی تعبیه شده استفاده کنند و خودروی خود را در پارکینگ‌های ویژه‌ای که در محوطه دانشگاه تورنتو، بعضی از فروشگاه‌های بزرگ Wal-Mart و برخی از شرکت‌های خصوصی در نظر گرفته شده پارک کنند. شاید امتیاز داشتن پارکینگ در محوطه دانشگاه تورنتو و باقی موارد در وهله اول چیز ویژه‌ای به نظر نرسد اما کسی که با معضل پیدا کردن پارکینگ در محدوده داون‌تاون شهر تورنتو مواجه بوده به اهمیت این امتیاز کاملا واقف است.
 
وزیر راه و ترابری، جیم بردلی، دراین‌باره می‌گوید: «دولت مک‌گینتی در نظر دارد تا با اجرای برنامه‌هایی، تا سال ۲۰۲۰ از هر بیست سرنشین خودروها در استان اونتاریو یک نفر سرنشین خودرویی هیبریدی باشد.» برای رسیدن به این مقصود دولت به هر مشتری که بعد از اول جولای ۲۰۱۰ به خرید یک خودروی هیبریدی اقدام کند وعده داده تا بین چهار تا ده هزار دلار از قیمت خودرو را به خریدار مسترد کند. الصاق پلاک سبز نیز یکی دیگر از این برنامه‌هاست که سبب شناسایی هرچه سریعتر رانندگان سبز می‌شود و در واقع نوعی مشوق برای این افراد به حساب می‌آید. علاوه بر مواردی چون حق استفاده از پارکینگ‌هایی خاص، دولت مک‌گینتی نیز قول داده تا تعداد ۵۰۰ دستگاه خودروی هیبریدی هم به ناوگان دولتی اضافه کند.
 
کمپانی جنرال موتورز GM اخیرا کار بر روی خودروی شورلت Volt را آغاز کرده که یک خودروی هیبریدی است و از خودروهای قدیمی‌تر هیبریدی مثل تویوتاPrius  که تنها از نیروی موتور به عنوان نیروی محرکه خود استفاده می‌کرد پیشرفته‌تر به‌نظر‌می‌رسد. این برنامه بخشی از پکیج پرهزینه GM برای در دست گرفتن مجدد بازار خودروی آمریکای شمالی و عقب راندن تویوتا است. امید می‌رود که با مشوق‌هایی که دولت در نظر گرفته قیمت این خودروها به حدود چهل هزار دلار برسد. البته شرکت جنرال موتورز اعلام کرده که خودروی Volt ابتدا در امریکا بهره‌برداری می‌شود. از امتیازات این خودرو آن است که بعد از یک شب شارژ می‌توان با آن حداکثر تا۶۰ کیلومتر رانندگی‌کرد. این خودرو یک باک ۲۵ لیتری برای بنزین هم خواهد داشت که می‌توان در صورت لزوم با کمک آن باتری‌ها را شارژ و مسافتی تا ۶۰۰ کیلومتر را طی نمود.
 
البته هنوز از هزینه‌هایی که این طرح برای دولت خواهد داشت صحبتی به میان نیامده و شری دینووا، یکی از نمایندگان حزب نیودموکراتیک، آن را من‌درآوردی و کارشناسی نشده خوانده است. او معتقد است که این حرف‌ها حرف‌های دو طرف در حال مرگ است یعنی دالتون مک‌گینتی که به زعم وی عمر دولتش رو به پایان است و کمپانی جنرال موتورز که روزگار خوبی را نمی‌گذراند. به اعتقاد او سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت مک‌گینتی در زمینه خودروسازی انجام داده برای محیط زیست بسیار خطرناک‌تر است. او می‌گوید: «هنوز هیچ چیز درباره نحوه کارکرد این طرح و جایی که قرار است هزینه‌های زیرساخت آن را تأمین کند، اعلام نشده‌است.» در پشت برخی از این انتقادات خودروسازان رقیبی چون تویوتا قرار دارند که معتقدند با حمایت دولت از نوع خاصی تکنولوژی خودرو، برنامه‌های بهینه‌سازی آنها غیررقابتی می‌شود.
 
به هر حال حقیقت هر چه باشد، موفقیت این برنامه‌ها بستگی زیادی به قیمت نفت دارد. نزدیک به دو دهه پیش نظیر چنین برنامه‌هایی با سقوط شدید قیمت نفت خام و کاهش شدید قیمت بنزین در جهان به سرعت به بایگانی راکد فرستاده شدند. حالا باید دعا کرد که این نوبت قبل از اینکه غول‌های نفتی بیدار شوند، زمین نفس سبزی بکشد.

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar