خرید دارو در مونترال
03 آوریل 2012 - 14:36
بازدید 447
7

نشاط تهرانی یکی از مسائل مهمی که در بدو ورود پیش روی تازه‌واردین قرار می‌‌گیرد مسئله «آگاهی‌های مربوط به خرید» است. از خرید مایحتاج روزمره گرفته تا خرید ماشین و خانه مسکونی. از این رو قصد داریم تا در یک رشته نوشتار شما را با مقوله خرید در شهر مونترال بیشتر آشنا کنیم. مطلب پیش […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

یکی از مسائل مهمی که در بدو ورود پیش روی تازه‌واردین قرار می‌‌گیرد مسئله «آگاهی‌های مربوط به خرید» است. از خرید مایحتاج روزمره گرفته تا خرید ماشین و خانه مسکونی. از این رو قصد داریم تا در یک رشته نوشتار شما را با مقوله خرید در شهر مونترال بیشتر آشنا کنیم. مطلب پیش رو به «خرید دارو در مونترال» اختصاص دارد.

قبل از صحبت درباره داروخانه‌‌ها باید اشاره کنیم در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری داروها به دو دسته تجویزی یا Prescribed یا بدون نسخه Over the counter ارائه می‌‌شوند. در مورد بیمه‌‌های درمانی در کبک و بیمه دارو، در مقاله جداگانه‌‌ای به تفصیل توضیح خواهیم داد اما در مورد دارو لازم است به این نکته کلی اشاره شود که داروهای بدون نسخه زیر پوشش بیمه خدمات درمانی عمومی قرارنمی‌‌گیرند. داروهای تجویز شده به وسیله دکتر نیز شامل قوانینی خاصی هستند و براساس نوع دارو و شرایط بیمار ممکن است بخشی یا تمام آن تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. البته به طور کلی داروهای تجویزی برای کودکان تا سن ۱۸ سالگی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی عمومی است و به طور رایگان ارائه می‌‌شود.

در این وبسایت که متعلق به وزارت بهداشت کبک است شما می‌‌توانید پرسش‌‌نامه‌‌ای را بیابید که با پرکردن آن از وضعیت پوشش بیمه داروهای تجویزی خود و اعضای خانواده خود با خبر خواهید شد. به شما توصیه می‌‌کنیم حتما سری به این وبسایت بزنید و اگر هنوز به استان کبک وارد نشده‌‌اید از وضعیت پوشش بیمه‌‌ دارویی خود با خبر شوید. بخصوص اگر تحت درمان خاصی هستید و از داروی خاصی به طور مرتب استفاده می‌‌کنید مراجعه به این وبسایت به شما کمک می‌‌کند تا اگر داروی شما تحت پوشش بیمه قرارنمی‌‌گیرد این دارو را از ایران تامین کنید تا هزینه زیادی به شما تحمیل نشود. (البته ورود دارو به کانادا تابع ضوابط خاصی‌ است که باید بطور جداگانه به آن پرداخته شود.)

به نظر می‌‌رسد تعداد و تنوع داروهای بدون نسخه یا Over  the counter در کانادا نسبت به ایران بیشتر باشد با این حال در این کشور با خوددرمانی و مصرف بی‌‌رویه دارو به شدت مقابله می‌‌شود و بسیاری از داروهایی که در ایران به راحتی در دسترس عموم قرار دارند مانند انواع آنتی‌بیوتیک، داروهای آرام‌‌بخش، آنتی‌هیستامین برای کودکان و داروهای حاوی کورتون به شدت تحت کنترل هستند و به هیچ‌عنوان بدون تجویز پزشک نمی‌‌توان به این نوع داروها دسترسی پیدا کرد.

در کشور کانادا داروخانه‌‌ها معمولا به صورت زنجیره‌‌ای (drugstore) هستند و داروخانه‌‌های کوچک محلی و مستقل کمتر به چشم می‌‌خورند.

در استان کبک سه داروخانه زنجیره‌‌ای اصلی وجود دارد که عکس و عنوان یکی از آنها یعنی pharmaprix در بالای این مقاله آمده و در ادامه، شما را با نام و نشان دو تای دیگر (jean-coutu و uniprix) آشنا می‌کنیم تا در صورت لزوم بتوانید به آسانی آنها را در سطح شهر پیدا کنید. این داروخانه‌‌ها معمولا در هر محله‌‌ای به فاصله‌‌های نه چندان زیاد به وفور یافت می‌‌شوند و از نظر قیمت و خدماتی که ارائه می‌‌دهند تفاوت مهمی با هم ندارند. تنها ممکن است در یک هفته یکی از آنها بخشی از داروهای سرماخوردگی را با تخفیف (off یا discount) ارائه دهد درحالی‌که در دیگری، مواد بهداشتی قیمت ارزان‌تری داشته باشند.

ساعت کار این داروخانه‌‌ها معمولا ۸ صبح تا ده شب، هفت روز هفته است. البته بعضی شعبه‌‌ها تا ۱۱ یا ۱۲ شب باز هستند. اما شعبه‌‌های شبانه‌روزی در سطح شهر به ندرت یافت می‌‌شوند و معمولا به فواصل بسیار زیاد از هم قراردارند. شاید در کل تنها چهار یا پنج داروخانه شبانه‌روزی در سطح شهر مونترال وجود داشته باشد. دلیل این امر هم این است که بیمارانی که در شرایط اضطراری قرار می‌‌گیرند معمولا به بیمارستان مراجعه می‌‌کنند و در این صورت تمام داروهای مورد نیاز آنها توسط خود بیمارستان تامین ‌‌می‌‌شود و نیازی نیست تا خانواده یا اطرافیان بیمار برای یافتن داروهای لازم خود اقدام کنند. برنامه کاری داروخانه‌‌ها معمولا روی در ورودی نصب شده است ضمن این که شما با مراجعه به وبسایت آن داروخانه زنجیره‌ای و وارد کردن کد پستی محل سکونت خود می‌‌توانید نزدیک‌‌ترین شعبه و ساعت کار آن را مشاهده کنید.

علاوه بر این در برخی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای نظیر والمارت، یک بخش یا دپارتمان داروخانه هم وجود دارد که اگر چه تنوع دارویی آن به اندازه داروخانه‌های زنجیره‌ای نیست اما ممکن است قیمت داروهای مشابه در آن ارزان‌تر باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar