ثبت نام در کلاس‌های رایگان زبان انگلیسی
19 اکتبر 2009 - 0:44
بازدید 475
7

  یکی از کارهایی که شما می‌توانید و بهتر است که در اولین روزهای بعد از ورود به کانادا انجام دهید ثبت نام در کلاس‌های زبان انگلیسی یا فرانسه (در کبک) است. در اینجا به مزایا و چگونگی ثبت نام کلاس‌های زبان انگلیسی می‌پردازیم.   حتی اگر به تازگی در یک آزمون زبان شرکت کرده‌ و […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

یکی از کارهایی که شما می‌توانید و بهتر است که در اولین روزهای بعد از ورود به کانادا انجام دهید ثبت نام در کلاس‌های زبان انگلیسی یا فرانسه (در کبک) است. در اینجا به مزایا و چگونگی ثبت نام کلاس‌های زبان انگلیسی می‌پردازیم. 

 حتی اگر به تازگی در یک آزمون زبان شرکت کرده‌ و نمره خوبی هم کسب کرده باشید ثبت نام در کلاس‌های رایگان زبان را جدی بگیرید. در کانادا فراگیری زبان‌های رسمی برای تازه‌واردان را به نام‌های ESL (که اختصار English as a Second Language برای زبان انگلیسی است) و یا FSL (که اختصار French as a Second Language برای زبان فرانسه است) می‌نامند و شما علامت ESL را در بسیاری از مکان‌ها نظیر مدارس، کتابخانه‌های عمومی و کتابفروشی‌ها می‌توانید ببینید که نشان می‌دهد یک برنامه آموزشی یا مواد و ابزار آموزشی برای تعلیم زبان انگلیسی در آن محل وجود دارد. 

کلاس‌های ESL در اکثر مدارس، مجتمع‌های خدماتی و کامیونیتی‌سنترها، کتابخانه‌های عمومی و یا در مراکزی که ویژه همین کار فعالیت می‌کنند (نظیر موسسه زنجیره‌ای مشهور COSTI در تورنتو و شهرهای اطراف با آدرس اینترنتیwww.costi.org) برگزار می‌شوند و به دو صورت هستند: کلاس‌هایی که توسط استان مربوطه اداره می‌شوند و کلاس‌های دولت فدرال.  

مثلا در انتاریو (تورنتو) کلاس‌های استانی با عنوان Adult Non-Credit Language Training و در بریتیش کلمبیا (ونکوور) با عنوان English Language Services for Adult یا به اختصار ELSA برگزار می‌شوند. دسته دوم که توسط دولت فدرال ارائه می‌شوند LINC نامیده می‌شوند (Language Instruction for Newcomers to Canada). تفاوت عمده‌ای بین این دو گروه نیست اما اگر هر دو در دسترس بودند LINC را توصیه می‌کنیم چرا که جنبه عمومی‌تر و شناخته‌شده‌تری دارد و ممکن است حضور در آن برای شما در آینده فوایدی داشته باشد. 

شرکت در کلاس‌های فوق‌الذکر برای همه تازه‌واردان بالای ۱۷ سال مقدور است. افراد دارای سن کمتر باید برای ثبت نام به مدارس روزانه مراجعه کنند که برای رفع مشکلات زبانی دانش‌آموزان برنامه‌های خاصی در کنار دروس عادی خود دارند.  

برای ثبت نام، شما باید در ابتدا با نزدیک‌ترین مرکزی که چنین کلاس‌هایی را مدیریت می‌کنند تماس بگیرید و برای انجام یک آزمون تعیین سطح وقت بگیرید. توجه داشته باشید که هر کس باید جداگانه و شخصاً تماس بگیرد یعنی مسئول مربوطه، ثبت نام فردی برای فرد دیگر را نمی‌پذیرد. شاید به این دلیل که می‌خواهد سطح زبان شما را در همان مکالمه به صورت اولیه ارزیابی کند. سپس شما با مدارک لازم که برای شما برگه لندینگ و پاسپورت است به این محل می‌روید. اگر کارت PR خود را دریافت کرده‌اید می‌توانید این کارت را ارائه کنید.  

توجه داشته باشید که برای شرکت در این کلاس‌ها شما باید حتماً یک Permanent Resident کانادا یا پناهنده باشید و این کلاس‌ها به دانشجویان بین‌المللی، افراد دارای ویزای کار یا شهروندان کانادایی خدمات نمی‌دهند. آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در یک بخش، در حضور یک مصاحبه‌گر و با دیدن یک فیلم و پاسخ به سوالات شفاهی سطح Speaking و Listening شما ارزیابی می‌شود و در آزمون کتبی شما به مجموعه‌ای از سوالات در چندین فرم که Reading و Writing شما را ارزیابی می‌کند پاسخ می‌دهید.  

کل آزمون بین ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد و در نهایت در یک کارنامه، سطح مهارت‌های زبانی شما به تفکیک و سطح نهایی که معرف کلاس شما است مشخص می‌شود. کلاس‌های LINC در هفت سطح رده‌بندی شده‌اند و لذا سطح ارزیابی نهایی شما بین یک (به معنای فقدان هرگونه توانایی زبان انگلیسی) و هفت که بالاترین است قرار می‌گیرد. معمولاً برای اکثر مشاغل کانادایی، پایان سطح ۵ برای ورود به سطح اولیه آن شغل کفایت می‌کند اما ممکن است برخی از مشاغل سطح بالاتری را نیازمند باشند.  

بعد از تعیین سطح، شما باید به یکی از مراکز آموزشی نزدیک خود که کلاس مربوطه را داشته باشد مراجعه کرده و ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که برخی از مراکز آموزشی تا سطح ۵ بیشتر ندارند و اگر سطح زبان شما بالاتر باشد شاید مجبور شوید که به محل دورتری بروید. 

کلاس‌های ESL در انواع و ساعات مختلف عرضه می‌شوند. معمول‌ترین آنها برای تازه‌واردان از ساعت ۹ تا ۳ یا ۴ بعدازظهر (با یک وقت ناهار در میانه آن) است. کلاس‌های دیگری در ساعات بعدازظهر یا غروب هم برای کسانیکه مشغله بیشتری دارند فراهم است. حسن این مراکز این است که علاوه بر کلاس‌های LINC کلاس‌های دیگری برای مهارت‌های خاص نظیر مکالمه یا Writing و از همه مهم‌تر TOEFL دارند. این کلاس‌ها رایگان نیستند اما به نسبت کلاس‌هایی که در کالج‌ها ارائه می‌شوند بسیار ارزانتر هستند.

نکته‌ای که در مورد کلاس‌ها باید توجه داشته باشید سطح بسیار متفاوت مدرسان آنهاست. شما در این کلاس‌ها با مدرسین بسیار مسلط و عالی برخورد خواهید کرد و در مقابل افرادی که فقط وقت شما را تلف می‌کنند پس خصوصاً برای کلاس‌هایی چون TOEFL اگر احساس کردید که مدرس خوبی وجود ندارد ثبت نام خود را لغو کرده و وجه خود را پس بگیرید. 

به هر حال توصیه می‌شود حتماً در کلاس‌های LINC حتی اگر سطح زبان خوبی هم دارید و کلاس‌ها را در جلسات اول خیلی مفید نیافتید شرکت کنید، چرا؟ اول، چون کار دیگری ندارید! شما در هفته‌های اول نیازمند این هستید که برنامه و بهانه مشخصی، شما را از خانه خارج کند تا دچار رخوت نشوید و این کلاس‌ها برای این کار مفید هستند.  

دوم اینکه، در کنار مهارت‌های زبانی، شما حجم زیادی از اطلاعات تکمیلی را در این کلاس‌ها دریافت می‌کنید؛ مواردی چون تفاوت سیستم‌های آموزشی ایران و کانادا، اطلاعات زیادی درباره خود کانادا (کلاس‌های LINC طوری طراحی شده‌اند که شما در قالب دروس مقاطع مختلف با ابعاد مختلف تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و زندگی روزمره کانادایی آشنا شوید) و تنوع فرهنگی و قومی مهاجرین که از طریق هم کلاس‌های شما آشکار خواهد شد.  

سوم، شما از طریق همکلاس‌های خود با اخبار و اطلاعات زیادی مربوط به خارج از کلاس خصوصاً اخبار مرتبط با استخدام‌های Survival Jobs در فروشگاه‌های اطراف آشنا می‌شوید.  

چهارم اینکه برخی از مراکز کاری کانادا که نیازمند به سطح خاصی از زبان هستند نتایج LINC را می‌پذیرند پس مثلاً اتمام مقطع ۵ یا ۶ می‌تواند برای شما فرصت‌های احتمالی شغلی فراهم آورد. پس تا زمانی که کار مهم دیگری فراهم نشده یا برنامه عملیاتی Action plan اصلی شما آغاز نشده این کلاس‌ها را به صورت تمام‌وقت و پس از آن تا مدتی که لازم تشخیص دادید به صورت پاره‌وقت در کلاس‌های غروب ادامه دهید. بعدها درخواهید یافت که این کلاس‌ها بیش از آنکه در ابتدا به نظر می‌رسد در بهبود زبان شما موثر بوده‌اند. 

و یک نکته: شما به این کلاس‌ها می‌روید تا زبان انگلیسی بیاموزید پس به جای گپ زدن به فارسی با همکلاسی‌های ایرانی‌اتان به سراغ بقیه قومیت‌ها بروید

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای مختاری تهیه شده و در سایت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar