تهیه وسایل مورد نیاز به صورت دست دوم: thrift store (بنجل‌فروشی)
10 اکتبر 2013 - 5:31
بازدید 486
8

پیشتر در چند پست در مورد خرید کالاهای نو و خرید کالاهای در حد نو نوشته بودم و قرار بود در مورد دسترسی به کالاهای دست دوم هم به‌طور جداگانه توضیح داده شود. چون موارد این دسته متنوع و فراوان است در چند پست جداگانه به مرور به آنها می‌پردازم. برای برخی کالاها نظیر خودرو […]

ارسال توسط :
پ
پ

پیشتر در چند پست در مورد خرید کالاهای نو و خرید کالاهای در حد نو نوشته بودم و قرار بود در مورد دسترسی به کالاهای دست دوم هم به‌طور جداگانه توضیح داده شود. چون موارد این دسته متنوع و فراوان است در چند پست جداگانه به مرور به آنها می‌پردازم. برای برخی کالاها نظیر خودرو یک پست مستقل ارائه خواهد شد اما در مواردی هم فروشگاه‌ها یا بازارهای دست ‌دوم‌فروشی معرفی می‌شوند. خلاصه خود موضوع بحث، مشخص خواهد کرد که چطور به آن بپردازیم اما با تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها آنها را مرتبط خواهم کرد تا در آینده دوستان بتوانند راحت‌تر به بحث‌ها دسترسی داشته باشند.

قبل از هر چیز، از آنجا که پیشتر به تفصیل درباره گاراژسیل garage sale و مووینگ سیل moving sale در وبسایت پارس‌کانادا (مطلب اول، دوم و سوم) توضیح داده شده است دیگر به اینها نمی‌پردازم اما توصیه می‌کنم حتما آن مطالب را مطالعه کنید چون تهیه وسایل از این محل‌ها بسیار مفید و مقرون‌به‌صرفه است.

بحث امروز را می‌خواهم به معرفی thrift stores بپردازم که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید آن را بنجل‌فروشی، سمساری و یا آشغال‌فروشی ترجمه کنید. من شخصا اولی را ترجیح می‌دهم چون دومی یعنی سمساری بر اساس تجربه ایران ذهنیتی را به وجود می‌آورد که با نمونه مورد نظر در کانادا تفاوت دارد و سومی هم فوق‌العاده منفی است.

اما ترفت استور یا بنجل‌فروشی چیست؟

این نوع فروشگاه‌ها که نظیر همه فعالیت‌های دیگر در کانادا و امریکا جدی گرفته می‌شوند و معمولا دم و دستگاه و عرض و طولی دارند و به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شوند همان کاری را می‌کنند که در ایران نان‌خشکی‌ها (اصلا سن شما این اندازه هست که نان‌خشکی‌ها را یادتان بیاید؟) و بنجل‌خرهای دوره‌گرد و سمساری‌ها انجام می‌دادند و می‌دهند اما به شیوه مدرن‌تر. شعار آنها این است که آنچه برای شما خار است، شاید به‌کار دیگری بیاید. شما وسائل دست دوم خودتان را به رایگان یا ارزان به اینها می‌دهید و آنها بعد از ارزیابی اولیه و سرند کردن و احیانا دست به سر و گوش آنها کشیدن، مجددا قیمت‌گذاری می‌کنند و می‌فروشند. معمولا در فروشگاه‌هایی که اجناس در آنها دسته‌بندی شده و مشتریان بسته به نیازشان سراغ جنس‌های مورد نظر می‌روند.

در تورنتو انواع مختلفی از این نوع فروشگاه‌ها وجود دارد که دو مجموعه از آنها مشهورتر و دارای شعب بیشتر است. یکی Salvation Army Thrift Store که وابسته به یک نهاد خیریه مشهور است و دیگری Value Village. در کنار اینها موارد دیگری هم هستند که به ۱-۲ مورد اشاره خواهم کرد.

چه اجناسی در آنها موجود است؟

دو مجموعه مورد اشاره تقریبا هر چه دستشان بیاید عرضه می‌کنند اما بخش لباس و کفش از همه برجسته‌تر است. در کنار آنها لوازم خانه و اسباب‌بازی و کتاب و فیلم و اینها هم دارند. غیر از این دو، فروشگاه‌هایی هم هستند که به صورت اختصاصی‌تر کار می‌کنند.

آیا اینها مرجع مطمئنی برای تهیه وسایل هستند؟

تا حد زیادی بله و البته به صبر و حوصله، جستجو و شانس بستگی دارد. اینجا یک فروشگاه عادی نیست که از فلان مدل پیراهن، برای چند مدل رنگ و سایز موجود داشته باشد. باید جستجو کرد و موارد مناسب و به‌دردبخور را یافت.

قیمت‌ها چطور است؟

دو مجموعه مورد اشاره از ارزان‌ترین فروشگاه‌ها هستند و در آنها می‌شود اقلام مختلفی را تا ۸۰-۹۰ درصد ارزان‌تر و حتی گاه بیشتر یافت چون به هر حال اجناس دست دوم هستند اما سیستم قیمت‌گذاری بستگی به مارک و کیفیت جنس و براورد فرد مسئول از قیمت جنس نو و فاصله کیفی این جنس با نمونه نو دارد. معمولا فروشگاه یک سقف قیمتی برای هر نو کالایی دارد و هر چقدر هم جنس مربوطه نو و با کیفیت باشد از آن سقف بالاتر نمی‌رود. البته فروشگاه‌های دیگری در منطقه‌های مرکزی تورنتو هستند که خیلی گزیده و انتخاب‌گرانه و عموما در حوزه البسه زنانه کار می‌کنند. در اینجا قیمت‌ها خیلی بالاتر از سلویشن آرمی و ولیو ویلیج است اما دلیل آن این است که فروشگاه البسه با مارک‌های مطرح‌تر را تهیه می‌کند و اگر جنس از یک حداقلی پایین‌تر باشد اصلا آن را عرضه نمی‌کند و به همین دلیل قیمت کالا هم بالاتر می‌رود. این فروشگاه‌ها برای کسانی مناسب‌تر است که می‌خواهند کالاهای معروف‌تر را به صورت دست دوم تهیه کنند چون از نظر مالی قدرت خرید نو آنها را ندارند.

آیا همه اجناس کهنه و آسیب‌دیده است؟

خیر. شما حتی می‌توانید در ولیو ویلیج یا سلویشن آرمی لباس‌های نو و یا در حد نو هم بیابید به‌ویژه در بخش بچه‌ها. البته این به شانس شما بستگی دارد که چه گیرتان بیاید. اما معمولا کیفیت البسه در حد متوسط به بالاست. معمولا هم البسه و کیف و کفش زنانه وضعیت بهتری نسبت به مردانه دارد چون خانم‌ها خیلی بیشتر و متنوع‌تر می‌خرند، پس کمتر می‌پوشند و زودتر هم دورمی‌اندازند اما آقایان معمولا جان لباس را درمی‌آورند.

در مورد اجناس منزل وضعیت این‌طور نیست و یافتن جنس در حد نو بسیار دشوار و نیاز به شانس زیاد دارد. البته اگر زودتر یکی از کارکنان خود فروشگاه جنس باکیفیت را برنداشته باشد! اما این نوع اجناس هم برای کسانی‌که تازه‌وارد هستند یا مطمئن نیستند چه مدت در تورنتو می‌مانند و احتمالا می‌خواهند به جای دیگری بروند یا می‌خواهند مثلا زیرزمین خانه یا یک جای با اهمیت کمتر را مبله کنند خوب است. در این صورت در آینده با آرامش خیال می‌توان این اجناس را به حال خود رها کرد چون پول زیادی بابت‌شان پرداخت نشده است. گاهی شما با خرید یک قوطی رنگی اسپری و کمی خلاقیت و یا ترمیم می‌توانید از یک میز کهنه به راحتی چیزی را پدید آورید که هم برای‌تان کار کند و هم سبب تحسین دیگران شود. از این نمونه‌ها کم ندیده‌ایم.

خرید در مورد چه اجناسی و برای چه کسانی بهتر است؟

قطعا این‌گونه مراکز برای تازه‌واردانی که با اندوخته محدود به کانادا آمده‌اند و فعلا هم کار مناسبی ندارند یا مخارج آنها بیشتر از درآمدشان است یکی از مکان‌های بسیار مفید است به شرط اینکه تحت تاثیر تفکرات ایرانی از ابتدا نسبت به آنها جبهه منفی نداشته باشیم.

همین‌طور به صورت کلی برای کسانی‌که بچه کوچک دارند جای فوق‌العاده ایده‌آلی است چون از یکسو بچه‌ها در این سنین به سرعت رشد می‌کنند و نیازشان به تهیه لباس جدید زیاد است و لباس‌های نو کودکان هم به‌ویژه اگر از اجناس مرغوب‌تر باشد گران است. از سوی دیگر همین خصلت تغییر سریع سبب می‌شود که اجناس دست دوم کودکان بسیار نو و قابل استفاده باشد ضمن اینکه موارد زیادی پیش می‌آید که لباس کودک کاملا دست نخورده می‌ماند (مثلا کادویی که عمه بچه آورده و مادر اصلا رغبت نمی‌کند تن بچه کند! لباس‌هایی که پوشیده نشده، تنگ شده‌اند و …) و شما چنین مواردی را به فراوانی در این فروشگاه‌ها می‌بینید. هم‌چنین چون بسیاری از افراد خیرخواه در زمان اعیاد (مثلا کریسمس) می‌خواهند کار نیکی انجام دهند تعدادی لباس نو می‌خرند و به این فروشگاه‌ها هدیه می‌دهند. خلاصه افراد بچه‌دار مقتصد این بخش را از یاد نبرند.

البته در مورد بچه‌ها یک بنجل‌فروشی تخصصی به نام Once Upon a Child هم هست که در حوزه وسایل کودکان تنوع بسیار زیادی دارد و کیفیت اجناس در آن بهتر است. البته قیمت‌هایش قدری از دو تای قبلی بالاتر است اما به کیفیتش می‌ارزد ضمن اینکه روش‌های روشنی هم در مورد خرید یا طاق‌زدن trading جنس دست دوم از مشتریان دارد که برای والدین بسیار خوب است. مثلا شما البسه غیرقابل استفاده فرزند دوساله خود را که در وضعیت خوبی قرار دارد می‌برید و مسئول مربوطه در فروشگاه آنها را ارزش‌گذاری می‌کند و می‌توانید به همان میزان جنس از فروشگاه بردارید (این فرصت خوبی است که لباس‌های نویی را که عمه بچه آورده را هم با قیمت خیلی خوبی طاق بزنید…) در اینجا می‌توانید علاوه بر لباس، چیزهایی چون کالسکه یا صندلی خودرو برای بچه، ابزارهای ایمنی در خانه و اسباب بازی را به قیمت‌های بسیار خوب تهیه کنید.

مورد استفاده مهم دیگر این فروشگاه‌ها در زمانی‌ است که شما مشغول کارهای Survival که فعالیت‌های فیزیکی آنها هم بالاست می‌شوید. خوب چه دلیلی دارد برای یک کار ساعت ۱۰-۱۱ دلاری (در تورنتو، در مونترال از این هم کمتر است)، لباس ۴۰-۵۰ دلاری بپوشید؟ و به دلیل نوع فعالیت هم جان لباس را خیلی زود درآورید؟ می‌توانید در این فروشگاه‌ها چند لباس مرغوب‌تر را پیدا کنید و چند وقت بعد هم که رمقی برای‌شان نماند بیاندازید دور (یا دوباره بیاندازید در صندوق همین فروشگاه، چون آنها خیلی کم چیزی را دور می‌اندازند و اجناس باقیمانده را بعد از ترمیم به کشورهای افریقایی می‌فرستند. کسی هم چه می‌داند شاید به ایران تا جای اجناس تاناکورایی با چند برابر قیمت فروش برود!!)

اما در هر زمان دیگری هم می‌تواند خرید از این محل‌ها مفید باشد. مثلا چند سال پیش برق آپارتمان ما قطع شده بود (مگر در کانادا هم برق قطع می‌شود؟) و خدا را شکر هیچ‌کدام از وسائل امروزی هم که بدون برق کار نمی‌کنند از جمله تلفن. بعد از جستجو در سایت‌ها برای یافتن یک گوشی از نوع قدیمی که نیازی به برق نداشته باشد دریافتم که هم قیمت آنها فوق‌العاده بالاست و هم برای تهیه یکی از آنها باید کلی رانندگی کرد. برای همین سری زدم به نزدیک‌ترین Value Village منطقه و خوشبختانه یک گوشی مناسب با ۳-۴ دلار قیمت تهیه کردم. از آن تاریخ تا کنون، گوشی‌های مدرن‌تر خانه جابجا شده‌اند اما این گوشی تلفن کماکان برای مواقع اضطراری در کمد مربوطه قرار دارد و کلی هم مشکل‌گشایی کرده است.

چند توصیه

اول، در مورد خرید از این مکان‌ها صبور باشید و اگر فرصت دارید در روزها و ساعت‌های مختلف به فروشگاه سر بزنید. بعدا متوجه می‌شوید که در چه ساعت‌هایی رک‌های لباس‌های جدید می‌آید و این بهترین زمان برای دسترسی به بهترین‌هاست.

دوم، معمولا هر چند وقت یکبار در این فروشگاه‌ها حراج می‌گذارند و اجناس با ۵۰ درصد قیمت فروخته می‌شود. مشخص است که در این وضعیت هر چه صبح زودتر به محل فروشگاه بروید خوش‌شانس‌تر خواهید بود.

سوم، اگر دنبال کارهای survival هستید برای این نوع فروشگاه‌ها هم تقاضا دهید. از آنجا که کارکنان آنها معمولا تخفیف‌های خوبی دریافت می‌کنند و اولین نفرها در دسترسی به اجناس هستند این فرصت خوبی برای شماست که از محلی کسب درآمد کنید که می‌تواند مایحتاج شما را هم با قیمت‌های بسیار پایین‌تر و کیفیت مناسب‌تر در اختیار شما قرار دهد.

چهارم، با خودتان تمرین کنید که اجناس بدون استفاده خودتان را هم به این مراکز بدهید. حتما هم دنبال طاق‌زدن نباشید و این کار را نوعی انجام عمل خیر بدانید و در آینده هم که شاید دیگر برای خرید به این جاها نرفتید باز هم از ارائه اجناس دست دوم به آنها کوتاهی نکنید. فراموش نکنید که آنچه برای شما بدون استفاده است می‌تواند برای دیگران بسیار مفید و لازم باشد و چه کاری بهتر از کمک رساندن به یک هم‌نوع نیازمند؟

وسایل مورد نیاز و مبلمان ارزان قیمت را از کجا تهیه کنیم؟ اجناس نو و دست اول

وسایل مورد نیاز و مبلمان ارزان قیمت را از کجا تهیه کنیم؟ اجناس در حد نو

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar