تلفن همراه شما چطور شیوه خرید کردنتان را تغییر خواهد داد؟
20 نوامبر 2010 - 18:38
بازدید 233
8

کانادا در آستانه ایجاد تغییراتی در خدمات تلفن همراه است تا بر اساس آن مشتریان بتوانند از تلفن همراه خود به عنوان کیف پول الکترونیکی‌شان استفاده کنند و به این ترتیب موبایل‌ها جای پول‌های پلاستیکی یا همان کارت‌ها را بگیرند. دو کمپانی بزرگ پولی و اعتباری یعنی کمپانی‌های Visaو MasterCardمعتقدند که امکان پرداخت پول توسط […]

ارسال توسط :
پ
پ

کانادا در آستانه ایجاد تغییراتی در خدمات تلفن همراه است تا بر اساس آن مشتریان بتوانند از تلفن همراه خود به عنوان کیف پول الکترونیکی‌شان استفاده کنند و به این ترتیب موبایل‌ها جای پول‌های پلاستیکی یا همان کارت‌ها را بگیرند.

دو کمپانی بزرگ پولی و اعتباری یعنی کمپانی‌های Visaو MasterCardمعتقدند که امکان پرداخت پول توسط تلفن همراه نه تنها به آنها و امکان سنتی پرداخت پول از طریق کارت‌های اعتباری و دبیت را متوازن خواهد کرد بلکه هر چیز دیگری نیز که در کیف پول افراد باشد، از پول نقد گرفته تا کارت‌های عضویت و گواهینامه رانندگی و کوپن‌های خرید نیز از این فرایند به شدت متاثر خواهند شد.

تکنولوژی‌های تلفن‌های هوشمند که در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا در دست آزمایش هستند، در واقع می‌توانند برای موسسات پولی و صنعت پرداخت پول حکم تغییردهنده سرنوشت را داشته باشند.

از طرف دیگر میزان تقاضای موجود از طرف مصرف‌کنندگان کانادایی نیز سبب شده تا برخی از کارشناسان به این نتیجه برسند که حداکثر تا ۱۸ ماه دیگر پرداخت پول از طریق موبایل کاملا فراگیر خواهد شد. البته طبیعی است که دست‌اندرکاران این امر نگران اهمیت و نحوه مدیریت صحیح نیازها و نیز انتطاراتی باشند که از این فرایند وجود خواهد داشت.

آقای درک گلفر، یکی از مدیران بخش بیزینس و نوآوری موبایل شرکت Visa Canadaدر این‌باره می‌گوید: «به احتمال زیاد فکر می‌کنم که در سال ۲۰۱۱ شاهد حرکت‌هایی در این زمینه باشیم.»  گرچه او هنوز مطمئن نیست که کانادایی‌ها بتوانند پیش از کنار گذاشتن کامل کارت‌های پلاستیکی، همه امکانات مورد نیاز جهت استفاده از موبایل برای پرداخت پول را تامین نمایند.

در واقع پرداخت پول توسط موبایل از آن کارهایی است که نه فقط یک بخش بلکه گروهی از بیزینس‌ها در زمینه‌های مختلف باید با هم همکاری کنند تا این کار ممکن شود. شبکه‌های پرداخت الکترونیکی پول، بانک‌ها، ارائه دهندگان خدمات موبایل، سازندگان تلفن‌های هوشمند و فروشندگان، همه و همه باید با هم در این کار همراه شوند.

کارهایی هم پیش‌تر انجام شده است. برای مثال اوائل امسال شرکت نوکیا که تولیدکننده گوشی‌های موبایل است اعلام کرد که همه گوشی‌های هوشمند آن این امکان را دارند که در سال ۲۰۱۱ کار با تکنولوژی Near Field Communicationرا آغاز کنند. گلفر می‌گوید: «وقتی تولیدکننده‌ای به این حد از توانایی می‌رسد که می‌تواند چنین موضوعی را به همه دنیا اعلام کند، واقعا تحسین‌برانگیز است.»

تکنولوژی Near Field Communicationکه به اختصار به آن NFCمی‌گویند، یک تکنولوژی بی‌سیم است که تبادل اطلاعات بین ابزارهای الکترونیکی در فاصله‌های کوتاه را ممکن می‌سازد. این تکنولوژی معمولا در گوشی‌های تلفن استفاده می‌شود. و همین امکان است که به دارندگان موبایل اجازه خواهد داد تا از طریق گوشی‌های خود پول پرداخت کنند و دیگر نیازی به کارت‌های پلاستیکی نداشته باشند. در این حالت بعد از این که کار خرید انجام شد، رسید به نشانی گوشی مربوطه ارسال می‌شود. 

قابلیتNFCعلاوه بر این که به حذف کارت‌های اعتباری و دبیت خواهد انجامید، تلفن‌ها را به امکانات دیگری نیز مجهز می‌کند که یکی از آنها Reader Modeاست. این توانایی به دارندگان گوشی‌ها این امکان را می‌دهد تا گوشی‌های خود را نزدیک یک پوستر، بسته یا بیلبورد هوشمند بگیرند و به اطلاعاتی که می‌خواهند از جمله گزارش آب و هوا، کوپن‌های الکترونیکی و یا امتیاز استفاده از خدمات مختلف دسترسی پیدا کنند. این تکنولوژی حتی توانایی این را هم دارد که وسایل الکترونیکی شما را هم به کار بیندازد و به قول گلفر حتی بتوانید تستر خود را هم با آن روشن کنید. 

علاوه بر این تکنولوژی مذکور می‌تواند در یک مد کاملا اختصاصی به نام peer-to-peerتلفن شما را از طریق یک ارتباط امن به ادوات دیگر مرتبط کند و برای مثال کار پرداخت پول را انجام دهد. گرچه NFCهنوز اولین تکنولوژی پرداخت پول در نوع خود است اما عوامل این صنعت معتقدند که این تکنولوژی سردمدار نوآوری‌های آینده در این زمینه است.

بر اساس گزارشی که یک شرکت تخصصی خدمات‌دهی در مورد تکنولوژی NFCمنتشر ساخته بود، آنچه مشتریان در مورد این تکنولوژی می‌پسندند راحتی استفاده از آن است.

اسکات لپستر، نایب رئیس بخش توسعه بازار MasterCard  کانادا هم پیش‌بینی می‌کند که ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده دسترسی کامل به خدمات تلفن‌های NFCمیسر شود. او می‌گوید: «این تکنولوژی امنیت بیشتری برای مشتری فراهم می‌کند و شرایطی را ایجاد می‌کند که مشتری بتواند از طریق تلفن خود همه چیز را کنترل کند از جمله دانلود اطلاعات کارت جدید. اگر تلفن‌تان را گم کنید، می‌توانید تلفنی امکان خرید خود را کنسل کنید. در ضمن می‌توانید با استفاده از شماره PINاختصاصی خود، اجازه کار با تلفن را از دیگران بگیرید.»

با این وجود بخش مالی سعی دارد تا مشتریان خود را به استفاده از سرویس‌های دیگر پرداخت پول از طریق موبایل تشویق کند. یکی از این سرویس‌ها کارت‌های Micro SD(secure digital)است که به مشتری این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مربوط به کارهای بانکی خود را روی موبایل خود نگهداری کند. استیکرهایی هم هست که می‌توان به موبایل چسباند و همین سرویس‌ها را داشت اما این استیکرها چه از نظر امنیت و چه از نظر کاستن از زیبایی ظاهری گوشی افراد چندان مطلوب نیستند.         

هر دو کمپانیVisa  و MasterCardتکنولوژی‌های گوناگونی را در کشورهای مختلف دنیا مورد آزمایش قرار داده‌اند. در کانادا کمپانی Visaدر سال ۲۰۰۸ با رویال بانک کانادا و کمپانی مخابراتی Rogersهمراه شد تا بتواند سرویس NFCرا ارائه کند.

در همان سال کمپانی MasterCardنیز با همکاری شرکت مخابراتی Bellو بانک Citibankبه ارائه تکنولوژی مشابهی به نام PayPassاقدام نمود و بعد از آن نیز در ابتدای سال جاری و در همکاری با بانک مونترال و سازندگان بلک بری به آزمایش دوباره این سیستم دست زد.

گرچه تصور روشنی از آینده این خدمات وجود ندارد اما هر دوی این کمپانی‌ها امیدوارند که نتیجه استفاده از تکنولوژی پرداخت از طریق موبایل، رسیدن به جامعه‌ای عاری از پول باشد که همه چیز در آن به صورت الکترونیکی اتفاق می‌افتد به ویژه در مواردی مثل پمپ‌بنزین‌ها و کافی‌شاپ‌ها که سرعت کار در آنها بالاست و این امر می‌تواند هزینه‌های نقل و انتقال پول را به شدت کاهش دهد.

البته از همین اکنون زمزمه‌های مخالفت با این سرویس‌ها به دلیل هزینه‌ها و نیز مسائل امنیتی بالا گرفته است و دولت فدرال هم  تلاش خود را  برای حفظ امنیت مشتریان و بیزینس‌های کوچک بیشتر کرده است و اوایل امسال قانون تازه‌ای در این زمینه وضع نموده است که البته فعلا انتقال پول از طریق موبایل را شامل نمی‌شود اما امکان تغییر در آن دیده شده است.   

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

     

     

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar