بهره‌گیری از خدمات بانکی در کانادا: بخش سوم – نکات تکمیلی در مورد گشایش حساب بانکی
04 اکتبر 2009 - 1:44
بازدید 455
8

  در دو پست قبلی درباره انواع حساب‌های بانکی و چگونگی گشایش حساب توضیحاتی دادیم. در این پست به معرفی خدماتی که بانک برای دارندگان حساب‌ها فراهم می‌آورد می‌پردازیم.    استفاده از کارت بانکی با گشایش حساب در همان لحظه به شما یک کارت بانکی داده می‌شود که به آن Debit Card یا Convenience Card […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در دو پست قبلی درباره انواع حساب‌های بانکی و چگونگی گشایش حساب توضیحاتی دادیم. در این پست به معرفی خدماتی که بانک برای دارندگان حساب‌ها فراهم می‌آورد می‌پردازیم. 
 

استفاده از کارت بانکی

با گشایش حساب در همان لحظه به شما یک کارت بانکی داده می‌شود که به آن Debit Card یا Convenience Card می‌گویند. نمونه این کارت‌ها هم اکنون در ایران به کرات استفاده می‌شود و همان چیزی است که برای عابربانک کاربرد دارد اما در کانادا کاربرد آن بسیار وسیع است و شما تقریباً در تمامی فروشگاه‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید. در لحظه‌ای که این کارت برای شما صادر می‌شود شما باید یک کد (عموماً ۴ رقمی) هم انتخاب کنید و آن را شخصاً وارد دستگاه کنید که به آن Pin می‌گویند (Personal Identification Number). شما می‌توانید هر زمان که خواستید این عدد را تغییر دهید تا از ایمن بودن دسترسی به حسابتان مطمئن شوید.

برای آشنایی با امکاناتی که برای دارنده این کارت فراهم می‌آید و سایر اطلاعات مربوط به حساب‌های شخصی به عنوان نمونه شما می‌توانید به صفحه مربوط به بانک CIBC در این آدرس مراجعه کنید.

 استفاده از ماشین‌های ATM

این ماشین‌ها در واقع شبیه نمونه‌های عابربانک در ایران هستند. یعنی ماشین‌هایی که در هر شعبه قرار دارند و مخصوص ارائه خدمات به مشتریان همان سیستم بانکی (مثلاً مشتریان CIBC) هستند. البته برخلاف ایران کمترین استفاده از آنها دریافت پول است و معمولاً افراد از آن بیش از۲۰ تا ۴۰ دلار پول نقد نمی‌گیرند (این ماشین‌ها دارای اسکناس ۵ یا ۱۰ دلاری نیستند و لذا مضارب ۲۰ را پرداخت می‌کنند. برخی از آنها ۵۰ دلاری هم دارند) شما از طریق آنها می‌توانید طیف بسیار گسترده‌ای از عملیات بانکی اعم از به حساب گذاشتن چک‌ها، پرداخت صورت حساب‌ها و انتقال پول به حساب‌های دیگر را انجام می‌شود (البته به دلایل متعدد، امروزه این گونه از عملیات در آنها بسیار کم شده و از طریق سیستم آن-لاین بنکینک انجام می‌شود).

نوع دیگر ماشین‌ها در مراکز عمومی نظیر مراکز خرید (مال‌ها) قرار دارند و با علامت INTERAC مشخص می‌شوند. این ماشین‌ها همه نوع کارت متعلق به طیف گسترده‌ای از بانک‌ها را می‌پذیرند اما چون برای هر میزان تقاضای پول بین یک و نیم تا ۲ دلار اضافه می‌گیرند بهتر است زمانی که واقعاً به انها نیاز است از آنها استفاده شود. 
 

سفارش دسته چک

شما با افتتاح حساب جاری می‌توانید بلافاصله تقاضای دسته چک بدهید. این کار ضروری است چون حداقل برای پرداخت اجاره مسکن از شما چک طلب می‌کنند. این درخواست می‌تواند در همان شعبه و از طریق فردی که حساب را برای شما افتتاح کرده انجام شود و یا شما بعداً با تماس با بانک یا به صورت آن لاین برای صدور دسته چک تقاضا دهید.

بانک‌های مختلف ممکن است اشکال مختلفی از چک‌ها را به عنوان انتخاب دراختیار شما قرار دهند. شما ممکن است چک‌های یک برگه یا دو برگه (دوبلیکیت) تقاضا دهید که در زیر هر برگه اصلی چک، یک کپی از آن برگه را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین ممکن است بتوانید رنگ یا طراحی کل چک را هم انتخاب کنید. برای آگاهی از جزییات امکانات موجود در بانک مربوطه می‌توانید در شعبه، از فردی که به شما این خدمات را معرفی می‌کند کمک بگیرید یا از طریق آن-لاین این اطلاعات را کسب کنید. 
 

ارائه خدمات از چه طرقی امکان پذیر است؟

تقریباً دسترسی به تمامی خدمات مختلف مربوط به حساب‌های شخصی از ۴ طریق زیر ممکن است:

  • مراجعه مستقیم به شعبه
  • استفاده از خدمات تلفنی Telephone Banking
  • استفاده از خدمات ATM
  • استفاده از خدمات آن-لاین On-line Banking

 
 

امروزه به روش‌های مختلف (مثلاً از طریق مکانیزم قیمت‌گذاری خدمات) مشتریان تشویق می‌شوند که از خدمات آن-لاین بیشتر استفاده کنند. البته در جایی که اطمینان از صحت مشخصات فرد لازم باشد و یا به انتقال اطلاعات مهمی نیاز شود کماکان مراجعه مستقیم به شعبه تقاضا می‌شود. 
 

تغییر آدرس و مسئله جابجایی شعب

در صورت جابجایی مکانی بلافاصله آدرس جدید خود را از یکی از طرق بالا تغییر دهید. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، استفاده از خدمات آن-لاین است. جابجایی هیچ تاثیری در میزان خدماتی که به شما ارائه می‌شود ندارد. در واقع همه شعبات یک بانک شبیه به هم هستند و شما از همه آنها می توانید هر نوع خدماتی که در شعبه محل افتتاح حساب موجود بود، طلب کنید. 
 

خدمات آن-لاین

امروزه لازم است به محض آنکه در یک شعبه حساب باز کردید از متصدی مربوطه بخواهید دسترسی شما به خدمات بانکی آن-لاین را هم فراهم کند. سطح و تنوع این خدمات بسیار زیاد است و روز به روز هم در حال گسترش بیشتر است. در واقع این خدمات سبب شده‌اند که ضرورت مراجعه به شعبه برای بسیاری از افراد به شدت کاهش یابد تا حدی که برخی از مشتریان ممکن است در یک سال به اندازه انگشتان یک دست هم سراغ گیشه تلرها نروند. پرداختن به تمامی این گروه از خدمات، از حوصله بحث ما خارج است اما شما با مراجعه به وب سایت بانک‌ها می‌توانید با بخشی از آنها آشنا شوید. ما نیز در جزوه مجزایی که به معرفی ابعاد مختلف زندگی در کانادا می‌پردازد به تفصیل درباره این سرویس و طیف گسترده‌ای از سایر خدمات بانکی سخن خواهیم گفت. 
 

دریافت نامه‌های تاییدیه

شما به دلایل مختلف (مثلاً برای اجاره رنتال آپارتمان‌، درخواست برای خرید خانه یا ارسال دعوت نامه برای ویزای اعضای فامیل) نیاز به تهیه نامه بانکی از وضعیت حسابتان خواهید داشت. این گونه خدمات معمولاً به رایگان انجام می‌شوند و در خیلی از شعبات از قبل فرمت‌های ثابتی برای تقاضاهای مشابه تهیه شده است. نظیر سایر موارد هیچ تفاوتی بین شعب یک بانک از این نظر نیست. 
 

در پستی مجزا به شرایط دریافت کارت‌های اعتباری خواهیم پرداخت

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar