بهره‌گیری از خدمات بانکی در کانادا: بخش نخست – انواع حساب‌های بانکی
28 سپتامبر 2009 - 0:56
بازدید 562
8

یکی از مهم ترین کارهایی که شما به عنوان یک تازه وارد در کانادا باید در ۴۸ ساعت اول انجام دهید، گشایش یا فعال کردن حساب بانکی و گرفتن کارت بانکی است چرا که بدون آن شما از انجام اصلی ترین کارها یعنی خرید کردن عاجز خواهید ماند.    استفاده از امکانات مختلف بانکی یکی […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از مهم ترین کارهایی که شما به عنوان یک تازه وارد در کانادا باید در ۴۸ ساعت اول انجام دهید، گشایش یا فعال کردن حساب بانکی و گرفتن کارت بانکی است چرا که بدون آن شما از انجام اصلی ترین کارها یعنی خرید کردن عاجز خواهید ماند. 
 

استفاده از امکانات مختلف بانکی یکی از کارهای اجتناب ناپذیر است. شما در کانادا تقریباً هیچگونه خرجی را به صورت نقدی انجام نمی دهید و لذا معمولاً در جیب یا کیف پولتان بیش از ۳۰- ۴۰ دلار پول نقد وجود ندارد. گشایش حساب بانکی یکی از آسان ترین کارهاست. شما می توانید این کار را در نزدیک ترین شعبه هر یک از بانک های کانادایی انجام دهید اما بهتر است که پیشتر به برخی موارد توجه کنید. در این مجموعه پست ها ما به این نکات می پردازیم:

  • چه زمانی باید یک حساب بانکی افتتاح کرد
  • انتخاب موسسه بانکی
  • انواع حساب های بانکی
  • در زمان تقاضا در بانک چه اتفاقی می افتد؟
  • استفاده از دبیت کارت و ماشین های ATM
  • سفارش دسته چک
  • تغییر آدرس و مسئله جابجایی شعب
  • بهره گیری از خدمات تلفنی و آن-لاین بانکی
  • دریافت نامه های تاییدیه و سایر خدمات مرتبط با بانک ها

 
 

چه زمانی باید یک حساب بانکی افتتاح کرد؟

پیش از اینها هر تازه وارد قبل از ورود به کانادا باید یک حساب بانکی افتتاح می کرد و مبلغی را که قانوناً و بر اساس تعداد اعضاء خانواده باید به همراه می آورد را به این حساب واریز می کرد و پس از ورود این حساب را فعال می کرد اما الان ضرورتی برای این کار وجود ندارد و شما می توانید مبلغ مورد نظر را به همراه خود به کانادا بیاورید و سپس اقدام به گشایش حساب نمایید. توصیه می شود در انجام این کار تاخیر نکنید چراکه همراه داشتن پول زیاد به صورت نقد امن نیست و همچنین می تواند عملی مشکوک تعبیر شود. همچنین پرداخت های نقدی زیاد در فروشگاه ها مرسوم نیست و انجام برخی خریدها بدون کارت های بانکی یا اعتباری مشکل خواهد بود. 
 

انتخاب موسسات بانکی و اعتباری در کانادا

تنوع سیستم ها و موسسات بانکی، مالی و اعتباری در کانادا بسیار زیاد است. خدماتی هم که اینگونه موسسات ارائه می کنند بسیار متنوع و گسترده است و با تجارب ما در ایران فاصله زیادی دارد لذا زمان زیادی نیاز است تا ما با این موسسات و خدمات آشنا شویم و دریابیم برای هر یک از کارهایمان سراغ کدامیک از موسسات باید برویم تا بیشتر سود ببریم. تا آن زمان بهتر است یکی از بانک های معتبر کانادا را انتخاب کنیم و همه کارهایمان را با همان بانک انجام دهیم. 
 

مهم ترین و پرشعبه ترین این بانک ها عبارتند از:

رویال بانک Royal Bank of Canada که به صورت RBC خوانده می شود.

Canadian Imperial Bank of Commerce که به اختصار CIBC خوانده می شود.

TD Canada Trust که به اختصار همان TD خوانده می شود.

در استان کبک بانک Desjardins (بخوانید دژاردن) که تحت حمایت دولت کبک است از بقیه مهم تر است.

از میان بانک های کانادایی، RBC از بقیه معتبرتر است و طیف فعالیت های اقتصادی آن خصوصاً در خارج از کشور بسیار گسترده است اما تعداد شعبات آن خصوصاً در مناطق غیرمرکزی شهر کمتر از دو تای دیگر است و لذا ممکن است بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید دسترسی محدودتری به آن داشته باشید.

در میان این بانک ها، شعبات TD معمولاً در ساعات طولانی تری از شبانه روز فعالیت می کنند.

در رتبه بعدی می توان بانک های زیر را معرفی کرد که البته از نظر تعداد شعب و سطح خدمات دهی به اندازه بانک های پیشتر معرفی شده نیستند:

بانک مونترال Bank of Montreal که به اختصار BMO خوانده می شود.

اسکوشیابنک Scotiabank

در رتبه های بعدی موسسات بانکی و مالی دیگری هم وجود دارند که بعداً برخی از آنها را معرفی می کنیم. اما اجمالاً برای انتخاب یک شعبه Branch از میان بانک ها بهتر است شما به نزدیک ترین شعبه از یکی از سه مورد اول مراجعه کنید. فراموش نکنید که افتتاح حساب در کانادا توام با هزینه های آشکار و نهان است پس برخلاف عادتی که در ایران پیدا کرده اید (افتتاح ده ها حساب قرض الحسنه در بانک های مختلف به امید بردن جایزه) در کانادا باید تصمیم خود را در مورد یکی از بانک ها نهایی کنید و تا زمانی که دلیل خاصی وجود ندارد از گشایش حساب دیگر اجتناب کنید. 
 

انواع حساب های بانکی

شما می توانید پول و سرمایه خود را در اشکال بسیار متفاوتی در بانک ها و موسسات مالی سرمایه گذاری کنید. در این باره بعداً در قالب جزوات آمورشی کنپارس توضیحات مفصلی اراده خواهیم داد اما آنچه هم اکنون مدنظر است معرفی دو نوع حساب بانکی پایه در کاناداست. حساب جاری یا Chequing Account و حساب پس انداز یا Saving Account.

واقعیت این است که با تغییرات مداومی که بانک ها در نوع خدمات خود پدید آورده اند روز به روز از میزان تفاوت های این دو نوع حساب بیشتر کاسته می شود اما در یک تعریف کلاسیک حساب جاری برای استفاده های روزانه شماست لذا سودی به آن تعلق نمی گیرد (برخی بانک ها سود اندکی می دهند) اما در عوض امکاناتی چون دسته چک برای مصرف متداول در اختیار شما قرار می گیرد. برعکس در حساب پس انداز شما به نیت بهره گیری از سود، پولی را که می دانید در زمان طولانی تری به آن دست نخواهید زد در این حساب نگه داری می کنید و از مزایایش بهره مند می شوید.

همانطور که بیان شد این تفکیک ها امروزه چندان دقیق نیستند. هم در برخی بانک ها به حساب جاری سود تعلق می گیرد و هم برای حساب پس انداز دسته چک وجود دارد. اما مثلاً پرداخت از حساب پس انداز از طریق کارت بانکی Debit Card یا چک برای شما هزینه بیشتری دارد.

از سوی دیگر سود حساب پس انداز هم بسیار اندک است و اگر کسی بخواهد واقعاً از پولش استفاده مالی ببرد باید به سراغ انواع دیگری از خدمات بانکی برود. پس کاربرد این دو نوع حساب چیست؟

معمولاً افرادی که چند هزار دلار پول در حساب بانکی خود دارند و برای آن برنامه مشخص و بلندمدت برای درآمدزایی ندارند یا احتمال می دهند که برای نیازهای شخصی یا شغلی در طول سال به این مبلغ احتیاج پیدا خواهند کرد آن را در حساب پس انداز ذخیره می کنند تا از سود آن بهره ببرند و اگر به بخشی از آن نیاز پیدا کردند با انتقال آن به حساب جاری خود (که بسیار سریع و ساده است) آن را با ابزارهای عادی ممکن در حساب های جاری خرج می کنند.

انواع مختلفی از هر دو گونه حساب ها وجود دارد. مثلا در مورد حساب های جاری ممکن است بدین شکل باشد که تعداد محدودی از عملیات بانکی (به هرگونه نقل و انتقال و عمل بانکی یک transaction می گویند) در هر ماه رایگان باشد و اگر بیش از آن عملی انجام شد به ازاء هر عمل اضافه رقمی دریافت شود. نوع دیگر این است که به ازا رقم ثابتی در هر ماه، هر میزان عملیات بانکی به صورت نامحدود انجام شود. این بسته به برآورد شما از حجم عملیات بانکی شماست که معلوم کند کدام روش برایتان اقتصادی تر است. به هر حال قبل از حضور در بانک، می توانید با بررسی و مقایسه انواع حساب ها و شرایط هر یک بهترین گزینه ها را انتخاب کنید. 
 

در پست های بعد انواع خدمات مرتبط با گشایش حساب و مسیر انجام تقاضا را توضیح می دهیم

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar