بالا رفتن عده زنانی که درآمدشان از همسرانشان بیشتر است
24 جولای 2011 - 19:11
بازدید 307
10

خانم الکساندرا مک‌کویین که خود در خارج از خانه کار تمام‌وقت دارد و همسرش هم در خانه کار می‌کند و به کارهای مربوط به دخترانشان رسیدگی می‌کند، می‌گوید آنچه برای او اهمیت دارد شاد بودن خانواده است و نه تحقق «آرزوهای فمینیستی‌اش». گرچه او دوست ندارد درباره این موضوع برای خانواده یا دوستان توضیح بدهد […]

ارسال توسط :
پ
پ

خانم الکساندرا مک‌کویین که خود در خارج از خانه کار تمام‌وقت دارد و همسرش هم در خانه کار می‌کند و به کارهای مربوط به دخترانشان رسیدگی می‌کند، می‌گوید آنچه برای او اهمیت دارد شاد بودن خانواده است و نه تحقق «آرزوهای فمینیستی‌اش».

گرچه او دوست ندارد درباره این موضوع برای خانواده یا دوستان توضیح بدهد اما کار او مدیریت پروژه در شرکت رسانه‌ای BlueRush Media Group Corp است. درآمد او در شهر تورنتو بیشتر از همسرش است که او هم در یک موسسه رسانه‌ای دیگر کار می‌کند.   

خانم مک‌کویین ۴۳ ساله می‌گوید: «من هیچ‌وقت تلاشی نکردم برای این‌که مدیر شوم یا حقوقم از همسرم بیشتر باشد. اما همین که می‌بینم اختلافات جنسیتی در حوزه کاری کم شده، خوشحالم و احساس آزادی می‌کنم.»

بعد از سه دهه که زنان کانادایی به تحصیلات عالی بیشتر روی آورده‌اند، تعداد آنانی که درآمدی بالاتر از همسران خود دارند نیز رو به افزایش است. بر اساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا، در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۱ درصد از خانم‌های متاهل درآمدی بیش از همسران خود داشتند که این رقم به نسبت ۱۲ درصد سال ۱۹۷۶ رشد بالایی را نشان می‌دهد.

در دهه‌های پیشین غالبا زنان بعد از ازدواج کار خارج از خانه را کنار می‌گذاشتند اما امروز دیگر چنین نیست. این تغییرات فقط به همین‌جا محدود نمی‌شوند بلکه در حال حاضر حتی جای آن کسی که کارهای خانه را انجام می‌دهد نیز عوض شده و کمپانی‌ها نیز در نحوه عرضه کالاهای خود برای زنانی، که حالا دیگر پولدارتر از گذشته شده‌اند، تغییراتی اعمال کرده‌اند.

همسر خانم مک‌کوئین، آقای وارن هوسکای ۴۸ ساله است و ابراز می‌دارد از این‌که در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کانادا در خانه مانده و کار می‌کند و در ضمن فرصت بیشتری هم برای رسیدگی به کارهای دختران ۶ و ۹ ساله‌اشان دارد، خوشحال است. علاوه بر این‌ها او می‌گوید که بالاتر رفتن میزان پذیرش افراد در مورد کار به شیوه خوداشتغالی و زیادتر شدن قراردادهای مشاوره‌ای هم سبب شده تا او بهتر بتواند بین دنیای کار و خانواده خود تعادل برقرار کند.

وقتی از او درباره وظیفه تهیه ساندویچ برای دخترهایش می‌پرسیم، که درست قبل از شروع مصاحبه انجام داده، می‌گوید: «هر کس که بتواند هر کاری را انجام بدهد، باید آن کار را بکند.» در مورد شغل همسرش هم می‌گوید: «من جز این که بخواهم او را به خاطر تلاش‌هایش تحسین کنم، هیچ حرف دیگری برای گفتن ندارم.»

نیاز برای تحصیلات

زنان در کانادا در مشاغل معتبرتر که نیاز به تحصیلات بالاتر دارند، حضور بیشتری دارند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کانادا، در سال ۲۰۰۹ میزان ۵۵ درصد از مشاغل در موقعیت‌های شغلی مربوط به پزشکی از جمله دکتر عمومی و دندانپزشکی را زنان اشغال کرده بودند. 

خانم اشلی میلر، دانشجوی پزشکی در دانشگاه اتاوا، در این‌باره می‌گوید: «نحوه عملکرد و حضور زنان در حال حاضر در عرصه بهداشت و پزشکی که بسیار هم قوی است، نشان می‌دهد که در آینده باید سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی توان زنان در این حوزه انجام شود.»

میلر ۲۴ ساله، که از اعضای برجسته the Canadian Federation of Medical Students است، در تلاش است تا دولت را متقاعد کند که باید برای حفظ تنوع دانشجویان در رشته پزشکی کاری کند. او می‌گوید: «با روندی که در جریان است، در درازمدت به آنجا خواهیم رسید که باید مردان را برای ورود به دانشکده‌های پزشکی تشویق و ترغیب کنیم.»

در ایالات متحده امریکا نیز تعداد زنانی که درآمدشان از همسرانشان بیشتر است زیاد شده است. بر اساس آمار منتشر شده از جانب دفتر آمار کار امریکا، از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۹، سهم زنانی که با داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی در بازار کار حضور داشته‌اند، سه برابر شده و زنان ۵۱ درصد از مشاغل مدیریتی و تخصصی را بر عهده داشته‌اند.

برقراری تعادل مناسب

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد و دانشگاه مک‌گیل مونترال در مورد ۱۸۱ کشور جهان انجام گرفته است، کشور امریکا یکی از سه کشوری است که در آن مرخصی زایمان مادران شاغل با مزایای کافی همراه نیست.

خانم تریسی ریدایس، رئیس شرکت Coast Capital Savings که بر اساس بررسی‌های شرکت Catalyst Canada، دومین شرکت بزرگ اعتباری در کشور و دارای درصد بالایی از کارمندان خانم است، در این‌باره می‌گوید که کانادا توانسته از میان سیستم نامطمئن امریکایی و سیستم بسیار پرهزینه اروپایی مزایای خانواده، به یک سیستم متعادل و میانه برسد. خانم ریدایس چهار فرزند دارد و همین‌طور به مدت دو دهه نیز برای بانک HSBC کار کرده است.

خانم ریدایس از شهر ونکوور می‌گوید: «این که بدانید می‌توانید بعد از پایان دوره مرخصی خود به سر کارتان برگردید و نیازی به ترک شغل یا موقعیت کاری خود ندارید، از نظر روانی به والدین بسیار کمک می‌کند.»

بر اساس گزارشی که اداره آمار کانادا در سال ۲۰۰۸ منتشر ساخت، در سال ۲۰۰۱ کانادا مزایای والدین را از ۱۰ هفته به ۳۵ هفته افزایش داد و پنج سال بعد سهم استفاده پدران از این میزان مرخصی از ۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. در مورد زوجینی که درآمد مادر، مساوی با درآمد پدر یا از آن بیشتر است، پدران دو و نیم برابر بیشتر تمایل به استفاده از مرخصی و مزایای والدین داشته‌اند.

حس نزدیکی بیش‌تر با مشتریان   

خانم ریدایس معتقد است که حضور بیشتر خانم‌ها در شرکت او نوعی مزیت برای این شرکت محسوب می‌شود زیرا خانم‌ها با مشتریان احساس نزدیکی بیشتری دارند و همچنین این موضوع به ایجاد ایده‌های تازه کمک می‌کند.

در سال ۲۰۰۹ در کانادا و امریکا مجموعا کنترل ۳۳ درصد از سرمایه به دست خانم‌ها بوده که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی گروه مشاوره‌ای بوستون که در سال ۲۰۱۰منتشر شد، این بالاترین سهم زنان در سرمایه در سطح جهان بوده است. متوسط جهانی سهم زنان در سرمایه ۲۷ درصد و کمترین رقم این سهم ۱۱ درصد و متعلق به افریقا بوده است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar