اقتصاد کبک-قسمت پنجم: چند بحث تکمیلی در صنعت هوافضا
22 سپتامبر 2011 - 22:11
بازدید 253
7

افروز ایزدپناه در نوشتار پیش به صنعت هوافضا در کبک و یکی‌ از دلایل موفقیت و گسترش این صنعت در این استان اشاراتی شد. اکنون به سایر دلایل توسعه و همچنین اخباری در باره برنامه‌های آتی در زمینه این صنعت می‌‌پردازیم. مالیات یکی‌ دیگر از عوامل کلیدی در توسعه صنعت هوافضا در کبک، اقدامات دولت […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

در نوشتار پیش به صنعت هوافضا در کبک و یکی‌ از دلایل موفقیت و گسترش این صنعت در این استان اشاراتی شد. اکنون به سایر دلایل توسعه و همچنین اخباری در باره برنامه‌های آتی در زمینه این صنعت می‌‌پردازیم.

مالیات

یکی‌ دیگر از عوامل کلیدی در توسعه صنعت هوافضا در کبک، اقدامات دولت در سیاست‌های عمومی‌ است. اقدامات متعددی توسط دولت صورت می‌گیرد که به شرکت‌های تولیدکننده اجازه می‌‌دهد تا حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های خود را در زمینه تحقیق و توسعه کاهش دهند. علاوه بر کاهش هزینه مالیاتی، می‌‌توان از کاهش مالیات پنج‌ساله استانی برای محققان، مدیران و کارشناسان خارجی‌ که این صنعت را انتخاب کرده‌اند و به کبک می‌‌آیند، نیز نام برد.

رقابت

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ توسط گروه مشاور KPMG صورت گرفته است، کبک دارای پایین‌ترین هزینه‌های عملیاتی در میان کشورهای G-۷ از جمله، فرانسه، ژاپن و آلمان می‌‌باشد. همچنین استان کبک در مقایسه با شرکای نفتا مانند ایلات متحده  آمریکا، در بخش ساخت از هزینه بسیار کمتری برخوردار است، که همین عامل از مزایای این استان در رونق صنعت هوافضا محسوب می‌‌شود. کبک با هزینه تولیدی به طور متوسط پانزده ممیز یک درصد کمتر از همسایه خود ایالات متحدهٔ آمریکا، به عنوان برنده در این صنعت شناخته شده است. این مزیت در مقایسه با نرخ دستمزد در طبقه‌بندی مشاغل مانند مکانیک هواپیما، مکانیک موتور، برنامه‌نویس کنترل عددی و مدیر مهندسی‌ به وضوح قابل مشاهده است.

وجود شرکت‌های بزرگ

اهمیت صنعت هوافضا در کبک، با حضور پیمانکاران، مراکز فنی‌ و همچنین تولیدکنندگان تجهیزات در سطح جهانی‌ که خود موجب بیش از ۹۰ درصد فروش صنعت و ۸۰ درصد از مجموعه اشتغال است، پررنگتر می‌‌شود. از مهم‌ترین پیمانکاران می‌‌توان از:

بمباردیه، بل هلی‌کوپتر، CAE، پرات و ویتنی کانادا (Pratt & Whitney Canada) ، ایر کانادا و رولز رویس نام برد.

 همچنین وجود تولیدکنندگان مهمی‌ چون: شرکت Honeywell، GE کانادا، CMC الکترونیک، EMS تکنولوژی و ….

و یا سازمانهای بین‌اللمللی مانند:

سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO

انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA

شورای بازرگانی بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IBAC)

علاوه بر اینها، دفتر مرکزی آژانس فضایی کانادا در کبک واقع شده، که خود نقش بسیار مهمی‌ در تحقیق و توسعه در زمینه تکنولوژی فضایی دارد. تولید و توسعه بازوهای روباتیک که در شاتل‌ها و ایستگاه‌های فضایی استفاده می‌‌شوند، از مهمترین نوآوری‌های این آژانس محسوب می‌‌شوند.

حال هر کدام از این شرکت‌ها و یا تولیدکنندگان سهم بسزائی در رشد این صنعت و فراهم کردن شغل و سرمایه‌گذاری در کبک داشته و دارند. با بیان چند خبر در ارتباط با برنامه‌های آتی این شرکتها بیشتر می‌توان به این موضوع اشراف یافت.

اخبار

شرکت بمباردیه در نظر دارد به تولید هواپیماهای جدید سری – (C-Series ۱۰۰)C با ۱۰۰ صندلی اقدام کند. این هواپیما از نظر مصرف سوخت، بسیار حافظ محیط زیست بوده، بدین ترتیب که به ازای هر مسافر در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط دو لیتر سوخت مصرف دارد. انتظار می‌‌رود که این سری جدید از هواپیما در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شوند. اجرای این پروژه فرصت شغلی‌ برای حدود ۵۰۰۰ نفر فراهم خواهد کرد، که نیمی از این مشاغل در بمباردیه و نیمی در بخش تامین کنندگان این پروژه خواهد بود. همچنین ۳۰۰۰ شغل در بمباردیه در بخش سخت بالها ایجاد خواهد شد.

همچنین شرکت بل‌ هلی‌کوپتر کانادا به تازگی از یک برنامه ۶۰۰ میلیون دلاری در ارتباط با طراحی و تولید خانواده جدیدی از چهار هلی‌کوپتر نوری در طول ۱۲ سال آینده خبر می‌‌دهد. در اجرای این برنامه انتظار می‌‌رود، فرصت شغلی‌ برای حدود ۶۰۰ کارمند تمام‌وقت در قسمت تاسیسات در میرابل مونترال فراهم شود. این برنامه به طور مشترک توسط بل و دولت‌های فدرال و کبک از طریق مشارکت‌های تکنولوژی کانادا و سرمایه‌گذاری کبک تامین می‌شود.

شرکت CAE که پیشرو تولیدکنندگن شبیه‌ساز پرواز در جهان محسوب می‌شود، نقش عمده‌ای در تولید ایرباس ۳۸A دارد. این شرکت موفق به دریافت ۵ سفارش از مجموع ۶ سفارش برای شبیه‌سازی پرواز شده است. ایرباس می‌‌گوید، ۱۳۹ سفارش برای ایرباس ۳۸A از ۱۴ مشتری دریافت کرده است.

همچنین شرکت پرت‌ویتنی کانادا که در جهان در زمیه ساخت موتورهای حمل و نقل هوائی، هواپیمای منطقه‌ای و هلی‌کوپتر از شرکت‌های پیشرو بشمار می‌رود، یکی‌ از بزرگترین سرمایه‌گذاران در تحقیق و توسعه هوافضا در کانادا است. این شرکت با وجود رکود اقتصادی در اوایل سال ۲۰۰۰، به سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰ میلیون دلار کانادا در سال در بخش تحقیق و توسعه ادامه داده است.

در جولای سال جاری، آقای لبل (Lebel) وزیر حمل و نقل و وزیر آژانس توسعه اقتصادی کانادا در منطقه کبک، خبر از سرگیری همکاری‌های ملی بین آژانس و انجمن هوافضای کبک  AQA تا سال ۲۰۱۴ را اعلام کرد. او معتقد است، دادن وام و کمک ملی دولت کانادا به سازمانی چون AQA ، از عوامل ضروری در جهت استفاده هدفمند از استراتژی توسعه این صنعت و کمکی به رشد و رونق شرکت‌های خلاق، هم در داخل و هم خارج از کشور می‌‌‌باشد. این انجمن سعی‌ دارد با بهبود بیشتر فعالیت‌ها و خدمات اعضا خود در فضای پررقابت بازارهای جهانی‌ حضور قدرتمندتری داشته باشد و فرصت‌های شغلی‌ بیشتری برای افراد ماهر در این حوزه فراهم کند. حمایت از اعضای در تلاش‌های آنها برای گسترش محصولات در بازارهای جدید و بنوبه آن، ایجاد نوآوری‌ها در تکنولوژی هوافضا و دسترسی‌ به منابع ملی در جهت تحکیم زنجیره‌ قراردادها، از هدفهای این سازمان است.

 با مروری بر پروژه‌های آتی در بخش صنعت هوافضا، می‌‌توان نتیجه گرفت که استان کبک بستر مناسب و امنی‌ برای سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین فراهم کننده فرصت‌های شغلی‌ فراوانی‌ در این زمینه است و آینده روشن و رو به رشدی خواهد داشت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar