اشتغال به عنوان شیمیست در کبک-قسمت سوم
15 دسامبر 2011 - 21:11
بازدید 402
6

آنچه در اینجا می‌آید بخش سوم ترجمه متن رسمی منتشره در مورد اشتغال در کبک با عنوان رسمی «شیمیست» است. در نوشتار اول، به مباحث کلی، تعریف شیمیست و موارد قانونی مرتبط با این عنوان پرداخته شد. در نوشتار دوم به بحث ارزیابی مدارک و معادل‌سنجی آنها اشاره شد و احتمالاتی که بعد از ارزیابی […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنچه در اینجا می‌آید بخش سوم ترجمه متن رسمی منتشره در مورد اشتغال در کبک با عنوان رسمی «شیمیست» است. در نوشتار اول، به مباحث کلی، تعریف شیمیست و موارد قانونی مرتبط با این عنوان پرداخته شد. در نوشتار دوم به بحث ارزیابی مدارک و معادل‌سنجی آنها اشاره شد و احتمالاتی که بعد از ارزیابی مدارک، امکان دارد به متقاضی ابلاغ شود. در این نوشتار به آزمون‌های دریافت مجوز و هزینه های آن پرداخته می‌شود.

آزمون‌های دریافت مجوز از صنف

مبنای این آزمون‌ها بررسی میزان دانش و اطلاعات فرد شرکت‌کننده در آزمون در حوزه‌های زیر است: شیمی فیزیکی، شیمی ارگانیک، شیمی تحلیلی یا غیر ارگانیک/ بیوشیمی. تعداد و شکل آزمون‌ها با توجه به میزان فاصله دانسته‌های متقاضی و دانشی که در حال حاضر برای کار در حوزه مورد نظر لازم است، تعیین می‌شود.

مدت زمان هر آزمون ۶ ساعت است (۳ ساعت آزمون تئوری و ۳ ساعت آزمون عملی). بر مبنای نیاز و تعداد متقاضیان در هر سال، این آزمون یک یا دو بار در سال برگزار می‌شود.

متقاضیان می‌توانند به زبان انگلیسی یا فرانسه در آزمون‌ها شرکت کنند. در صورت وجود شرایط زیر احتمال حذف آزمون برای آنها وجود خواهد داشت:

  • متقاضی دارای مدرک دانشگاهی در یک رشته علمی محض یا کاربردی باشد که به تشخیص صنف، دروس شیمی از دروس اصلی مورد مطالعه در آن بوده و یا دارای مدرکی باشد که از نظر صنف، معادل با مدارک این حوزه ارزیابی شود.
  • متقاضی در یک سال قبل از ارائه تقاضا برای کسب مجوز، عضو یک انجمن حرفه‌ای و تخصصی در زمینه شیمی در خارج از کبک بوده و در این انجمن دارای موقعیت و شرایط خوبی هم باشد. این انجمن باید برای پذیرش عضو از نظر کیفی دارای استانداردهای مشخصی باشد و این استانداردها با استانداردهای صنف مطابقت داشته باشد.

ثبت‌ نام برای آزمون‌ها

برای ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون باید موارد زیر را برای صنف ارسال کنید:

  • تقاضای مکتوب
  • چک یا حواله بانکی پستی به مبلغ ۱۷۰.۸۹ دلار جهت هزینه‌ها

یادآوری مفید:

صنف برای متقاضیان فهرستی از حوزه‌هایی که ممکن است در آزمون از آنها سوال پرسیده شود، ارسال می‌کند.

تجربه کار به عنوان یک شیمیست

هر متقاضی قبل از این‌که به عنوان یکی از اعضای صنف شناخته شود، باید در زمینه آموزش یا کار در  حوزه شیمی زیر نظر یک شیمیست حرفه‌ای مجموعا ۵ سال سابقه داشته باشد. در صورتی که متقاضی دارای مدرک از استان کبک باشد یا مدرکی داشته باشد که معادل ارزیابی شده باشد، داشتن سابقه ۲ ساله مطابق با قوانین تعریف شده در صنف کافی است. کلیه افرادی که دارای شرایط مذکور نباشند، ممکن است که بتوانند به عنوان یک متخصص شیمی در حال آموزش professional chemist in training پذیرفته شوند.  

دوره آموزشی برای متخصصین بیوشیمی کلینیکال

هدف از این دوره دوساله ادغام و به‌کارگیری دانستنی‌های ضروری در شیمی کلینیکال در فضاهای بیمارستانی و دانشگاهی است. دوره کارآموزی این رشته باید در موسسه‌ای طی شود که از نظر صنف معتبر شناخته می‌شود و یا اساسا توسط صنف راه‌اندازی شده و هدایت می‌شود. همچنین این دوره باید تحت نظارت سوپروایزری طی شود که از طرف صنف انتخاب شده است. افرادی که دارای مدرک و تجربه پست‌دکترا در تخصصی معتبر از نظر صنف هستند، ممکن است تحت شرایطی خاص از گذراندن دوره کارآموزی معاف شوند. افرادی که دوره پست‌دکترای خود را در خارج از کانادا یا امریکا گذرانده‌اند نیز باید حداقل یک دوره شش‌ماهه کارآموزی را در استان کبک بگذرانند.  

ثبت‌نام در دوره آموزشی

شما برای ثبت‌نام در این دوره باید مجوزی که از طرف صنف صادر شده است را در اختیار داشته باشید، نامتان در لیست صنف ثبت شده باشد، دارای معیارهای لازم برای کسب مجوز در این تخصص باشید و کارت کارآموزی در اختیار داشته باشید. برای تهیه این کارت باید تقاضا بدهید و برای این کار لازم است که نام سوپروایزری که پذیرفته تا هدایت شما را بر عهده بگیرد ذکر کنید و هزینه ۲۲۷.۴۸ دلاری جهت بررسی پرونده و صدور کارت را نیز بپردازید.

یادآوری مفید:

دانشگاه مونترال تنها موسسه‌ای است که برای کسب گواهی تخصص، دوره کامل آموزشی در زمینه بیوشیمی کلینیکال را ارائه می‌کند. این دوره یک دوره پست‌دکترال است. 

در قسمت بعد که آخرین قسمت این مجموعه است درباره نحوه شرکت در آزمون‌های بیوشیمی کمیکال، شرط زبان فرانسه و چند مورد تکمیلی مربوط به این رشته توضیح داده خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar