اشتغال به عنوان شیمیست در کبک-قسمت دوم
05 دسامبر 2011 - 20:01
بازدید 433
7

آنچه در اینجا می‌آید بخش دوم ترجمه متن رسمی منتشره در مورد اشتغال در کبک با عنوان رسمی «شیمیست» است. در این نوشتار، می‌توانید بخش اول را مطالعه نمایید. مدرک یا آموزش‌های معادل برای این که مدارک یا آموزش‌های دیده شده در خارج از استان کبک معادل ارزیابی شود، باید دارنده این مدارک اثبات کند […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنچه در اینجا می‌آید بخش دوم ترجمه متن رسمی منتشره در مورد اشتغال در کبک با عنوان رسمی «شیمیست» است. در این نوشتار، می‌توانید بخش اول را مطالعه نمایید.

مدرک یا آموزش‌های معادل

برای این که مدارک یا آموزش‌های دیده شده در خارج از استان کبک معادل ارزیابی شود، باید دارنده این مدارک اثبات کند  که آنچه طی دوره‌های آموزشی خود فرا گرفته برابر با همان‌چیزی است که دارنده یک مدرک از کبک آنها را می‌داند و به عنوان پیش‌نیاز برای ارائه مجوز کار یا گواهی تخصصی، داشتن آنها ضروری است.

نتیجه این که در صورتی مدارک فرد برای کسب مجوز معادل ارزیابی خواهند شد که وی در دانشگاه ۵۵ واحد در زمینه شیمی گذرانده باشد که باید حتما و حداقل ۱۸ واحد آن هم شیمی عملی (آزمایشگاه) باشد و ۳۰ واحد شیمی تئوری باشد. هر واحد معادل ۴۵ ساعت کلاس درس و کار شخصی است. واحدها باید به این شکل تقسیم شوند:

  • حداقل ۱۲ واحد در شیمی طبیعی یا فیزیکی؛
  • حداقل ۱۲ واحد در شیمی ارگانیک؛
  • حداقل ۹ واحد در شیمی آنالتیکال؛
  • حداقل ۹ واحد در شیمی ارگانیک یا حداقل ۹ واحد در بیوشیمی، یا حداقل ۱۲ واحد در ترکیب این دو موضوع.

اگر از زمان دریافت مدرک تا قبل از زمان تقاضا برای معادل‌یابی، ۵ سال یا بیشتر گذشته باشد، در این حالت امر ارزیابی انجام نخواهد شد زیرا ببه اعتقاد صنف در این صورت اطلاعات فرد متقاضی دیگر تطابقی با محتوای فعلی دروس این رشته ندارد. البته اگر در این مدت فرد مشغول کار و تجربه‌آموزی بوده باشد، وجود این فاصله زمانی مورد قبول خواهد بود. 

متقاضیانی که نمی‌توان مدارک آنها را معادل ارزیابی کرد، می‌توانند برای آموزش‌هایی که دیده‌اند معادل‌یابی کنند در صورتی که بتوانند به روش‌های زیر نظر مساعد صنف را کسب کنند:

  • باید مدرکی دانشگاهی داشته باشند که در آن بخش عمده‌ای از دروس به بحث شیمی مربوط باشد؛
  • نشان دهند آموزش‌هایی که دیده‌اند و سطح دانسته‌هایشان برابر با همان میزانی است که یک دارنده مدرک از کبک بعد از گذراندن ۵۵ واحد درسی در شیمی ، با ترکیب حداقل ۱۸ واحد در آزمایشگاه و ۳۰ واحد تئوری، می‌داند. این واحدها باید همان‌طور که پیش‌تر گفته شده تقسیم‌بندی شده باشند.

صنف مذکور برای ارزیابی سطح آموزشی متقاضی، مجموعه سال‌هایی که وی به تحصیل مشغول بوده، زمانی که صرف دوره‌ها کرده، مدارکی که گرفته، ویژگی‌ها و مدت زمان دوره کارآموزی وی و نیز ویژگی و مدت زمانی که وی صرف کسب تجربه کار نموده را در نظر می‌گیرد.

اطلاعات مفید:

معمولا برای این‌که متقاضیان بتوانند در دانشگاه‌های کبک پذیرفته شوند، باید مجموعا سابقه ۱۳ سال تحصیل در دوره‌های دبستان، دبیرستان و کالج داشته باشند.

برای دریافت گواهی تخصص زمانی معادل‌یابی مدارک انجام می‌شود که در دوره تحصیل دکترای شیمی موارد زیر اتفاق افتاده باشد:

  • گذراندن حداقل ۹ واحد در رشته‌های بیوشیمی و یا در حوزه‌ای که از نظر صنف مرتبط با آن شناخته شود؛
  • گذراندن حداقل ۳۶ ماه دوره تحصیل در دانشگاه و تحقیق در بیوشیمی و یا در حوزه‌ای که از نظر صنف مرتبط با آن شناخته شود؛
  • ارائه و دفاع از تز دکترا مبتنی بر تحقیقاتی که توسط متقاضی انجام شده.
  • متقاضیانی که نمی‌توان مدارک آنها را معادل ارزیابی کرد، می‌توانند برای آموزش‌هایی که دیده‌اند معادل‌یابی کنند و این در صورتی است که بتوانند نظر مساعد صنف را جلب کنند مبنی بر این‌که  آموزش‌هایی که دیده‌اند و سطح دانسته‌هایشان برابر با همان میزانی است که یک دارنده مدرک مشابه از کبک و مطابق با قوانین تعریف شده، دارای آن است و نیز اطلاعات آنها با تعریف آنچه برای معادل‌یابی لازم دانسته شده، مطابقت دارد.

مراحل به رسمیت شناخته شدن مدرک یا معادل‌یابی برای سطح آموزش‌ها

۱

فرم آنلاین تقاضای عضویت را پر کنید. این فرم که در وب‌سایت صنف قرار دارد، شامل امکان معادل‌یابی و ارزیابی شخصی شما از میزان آموزش‌هایی است که دیده‌اید و مدارک زیر را شامل می‌‌شود:

  • رکورد دانشگاهی، به همراه شرح رشته‌ تحصیلی، تعداد واحدهای گذرانده شده و ساعت‌های تحصیل و نمره‌های گرفته شده
  • ارائه اثباتی برای مدرک دریافت شده
  • گواهی شرکت در یک دوره کارآموزی
  • گواهی مبنی بر دارا بودن تجربه کاری مرتبط
  • چک یا حواله بانکی money order پستی به مبلغ ۴۲۱.۲۵ دلار برای هزینه افتتاح پرونده و بررسی آن و درنهایت نامه تایید صلاحیت.

این هزینه‌ها قابل استرداد نیستند.

فقط تقاضاهای کامل و دارای همه مدارک ذکر شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

همه مدارک باید کپی برابر اصل شده باشند. متقاضی باید آن دسته از مدارک خود را که به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسه هستند، توسط یک مترجم معتبر و مورد تصدیق مراجع رسمی ترجمه و ارائه کند.

۲

برای این‌که آموزش‌هایی که دیده‌اید مورد ارزیابی قرار بگیرند، ممکن است که صنف از شما بخواهد که در دو یا سه آزمون شرکت کنید. صنف مذکور شرایط و هزینه شرکت در این آزمون‌ها را به اطلاع شما خواهد رساند.

۳

صنف نظر خود درباره به رسمیت شناختن مدارکتان یا ارزیابی دانسته‌هایتان را  طی یک نامه به اطلاع شما می‌رساند. اگر نظر صنف در این مورد منفی بود، آن وقت به شما در مورد دروسی که باید بخوانید و با موفقیت آنها را به پایان برسانید یا آزمون‌هایی که باید در آنها شرکت کنید تا بتوانید مدرک معادل بگیرید، توضیح لازم را خواهد داد.    

اطلاعات مفید:

متقاضیانی که باید برای تایید نهایی، درسی را بخوانند باید دارای شرایط لازم برای ورود به موسسه تحصیلی مورد نظر باشند و هزینه‌های لازم را نیز پرداخت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar