اداره مهاجرت کبک و مشکل نمرات زبان: چه می توان کرد؟
03 اکتبر 2017 - 23:42
بازدید 310
11

در این چند روز که مشکل نمرات زبان از سوی اداره مهاجرت کبک مطرح شده است و برخی متقاضیان نامه موضوع این مقاله را که در همین سایت نوشته شده دریافت کرده اند سیلی از تلفنها به دفاتر کنپارس داشته ایم و همه سوال می کنند که چه می توان کرد. به خصوص اینکه سابقه […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این چند روز که مشکل نمرات زبان از سوی اداره مهاجرت کبک مطرح شده است و برخی متقاضیان نامه موضوع این مقاله را که در همین سایت نوشته شده دریافت کرده اند سیلی از تلفنها به دفاتر کنپارس داشته ایم و همه سوال می کنند که چه می توان کرد. به خصوص اینکه سابقه کنپارس را در زمینه دفاع از حقوق متقاضیان در مقاطع مختلف به درستی شنیده اند و شاید همین دلیلی باشد بر توقعی که دارند. لازم دانستم طی چند خطی که در پی می خوانید تحلیل خود را از موضوع بیان کنم و اینکه بررسی اجمالی داشته باشیم بر اینکه چه می توان کرد. 

زمانی می توان در این خصوص قضاوتی درست داشت که موضوع را آنگونه که هست دید نه آنگونه که در بازار گرم شایعات مطرح می شود.

واقعیت این است که بر خلاف آنچه پنداشته می شود کسی متقاضیان را به تقلب متهم نکرده است. متقاضیان بدون اطلاع از آنچه می گذشته امتحان داده اند و نمراتی را گرفته اند. این مرجع امتحان گیرنده بوده است که مدعی است تخلفی صورت گرفته است و خود آنها اعتبار نمراتی را که صادر کرده اند را زیر سوال برده اند.

به نظر من رفتار اداره مهاجرت کاملا طبیعی بوده است و در چنین شرایطی قابل انتظار.

دوستان می گویند این اقدام اداره مهاجرت غیر اصولی و ناعادلانه است و باید علیه آن کاری کرد. در این ارتباط باید همه این فاکتورها را بررسی کرد. رفتار اداره مهاجرت با توجه به تعهد متقاضیان به ارایه مدرک درست و معتبر کاملا اصولی است چرا که در شرایط فعلی سند در دست دارند که این نمرات بی اعتبار است. اینکه متقاضیان دراین بی اعتباری مدارک سهمی دارند یا خیر اصلا موضوع بحث نیست. از اتفاق اداره مهاجرت کبک چنین  اعتقادی ندارد که اگر داشت یعنی اگر متقاضیان را عامل تقلب و ارسال مدرک تقلبی می دانست بدون دادن فرصت این متقاضیان را به اتهام ارسال مدارک تقلبی رد می کرد و فرصت اقدام دوباره را نیز از آنها می گرفت.

در ارتباط با ناعادلانه بودن ماجرا دوستان استدلال می کنند که:

۱- همه در این بی اعتباری مقصر نیستند و همه به یک چوب رانده شده اند

۲- بسیاری از دوستان دانش زبان کافی برای آوردن همان نمره ندارند چون مدتها از آن گذشته است و فرصت آمادگی هم نیست

۳- فرصت کافی داده نشده است

در پاسخ به استدلال نخست باید گفت که اساسا کسی متقاضیان را در بی اعتباری نمرات زبان مقصر ندانسته اند که اگر چنین بود چنانچه در بالا توضیح دادم اداره مهاجرت رفتار دیگری داشت. پس موضوع این نیست. مقصر موسسه امتحان گیرنده و عوامل درز سوالات به دستان یکی دو معلم زبان فرانسه است که نسبتی با متقاضیان ندارند.

در پاسخ به استدلال دوم باید گفت که این استدلال به این معنی است که شما زبان فرانسه را برای زندگی در کبک و دانستن آن فرا نگرفته اید و تنها برای گذر از این گذرگاه دریافت امتیاز استفاده کرده اید که این مطلوب اداره مهاجرت کبک نیست. این بی معنی است که کسی بگوید در آن زمان نمره آوردم و الان یک سال گذشته و دیگر نمی توانم بیاورم. فرض کبک این است که هر چه می گذرد متقاضی سطح زبان بالاتر و برای زندگی در کبک آماده تر است. به این ترتیب طرح این استدلال هم جایی برای توجه اداره مهاجرت کبک ندارد و به قولی محکمه پسند نیست.

استدلال سوم را می توان تا حدودی پذیرفت که شاید فرصت برای ارایه نمره زبان کافی نیست آن هم به این شرط که امکان دادن امتحان در این فرصت کم نباشد یعنی وقت به گونه ای تنگ باشد که افراد با توجه به امکانات موجود در ایران در عمل نتوانند این کار را انجام دهند که البته بعید می دانم که اینطور باشد.

با توجه به آنچه گفته شد و بنا به تجربه شخصی معتقدم سرشاخ شدن با اداره مهاجرت کبک بر سر این موضوع واقعا منطقی نیست و نمی توان با استدلال بی پایه در مقابل آنها قرار گرفت. طرح موضوع در دادگاه و دیگر مراجع نیز با توجه به سستی استدلالها علیه اقدام انجام شده بی فایده و منتفی است.

توصیه من به متقاضیان:

با توجه به آنچه در بالا گفتم متقاضیان نباید امید داشته باشند که کبک تغییری در موضع خود بدهد یا اتفاق دیگری بیفتد. همه متقاضیان باید بنا را بر این بگذارند که راهی جز کسب نمره مورد نظر ندارند و خود را ملزم کنند در زمانی که هنوز در دسترس هست بر افزایش توانایی خود در زبان فرانسه تمرکز کنند و نتیجه بگیرند.

اتلاف وقت در فضای مجازی، ذکر مصیبت و داد سخن دادن در این خصوص و دردی از کسی دوا نمی کند که به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar