آیا باید در انتظار تغییرات سریع در قوانین مهاجرت کانادا بود؟  قسمت دوم- آیا قوانین مهاجرت با تغییر دولت به سرعت تغییر می‌کنند؟
29 مارس 2009 - 2:09
بازدید 411
8

      برخی از دوستان که دارای شغلی به غیر از فهرست اعلام شده دولت فدرال برای سال ۲۰۰۹ هستند می‌پرسند آیا بهتر نیست به جای اقدام برای تقاضای ویزای مهاجرتی متخصصین کبک منتظر تغییر مقررات مهاجرت با تغییر احتمالی دولت فدرال بمانند؟ مشکل آنها برای دریافت ویزای کبک، زمان انتظار طولانی‌تر نسبت به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
 
برخی از دوستان که دارای شغلی به غیر از فهرست اعلام شده دولت فدرال برای سال ۲۰۰۹ هستند می‌پرسند آیا بهتر نیست به جای اقدام برای تقاضای ویزای مهاجرتی متخصصین کبک منتظر تغییر مقررات مهاجرت با تغییر احتمالی دولت فدرال بمانند؟ مشکل آنها برای دریافت ویزای کبک، زمان انتظار طولانی‌تر نسبت به ویزای فدرال و مسئله فراگیری زبان فرانسه است.
 
 
در قسمت اول همین بحث توضیح دادیم که احتمال بروز تغییر در دولت فدرال برای مدتی بیش از یک سال آینده اندک است هر چند که غیرممکن نیست. اما به فرض تغییر دولت هم بعید است که شیوه انتخاب شده فعلی حداقل تا زمانیکه نتایج آن مشخص شود تغییر کند.
 
ممکن است عده‌ای به اعتراض احزاب مخالف در زمان ارائه لایحه سی-۵۰ اشاره کنند و آن را دلیل تغییر سریع قانون با تغییر دولت بدانند. اما به چند دلیل این نکته صحیح نیست:
 
اول، باید بین اعتراضات اساسی احزاب با مخالفت‌های کوتاه‌مدت بر سر مسائل مناقشه‌برانگیز تمایز قائل شد. اکثر اعتراضات احزاب در مورد لایحه سی-۵۰ بنیانی نبود چون کسی نیست که شیوه قبلی بررسی پرونده‌ها را حداقل به دلیل زمان بسیار طولانی بررسی، ناکارآمد نداند. آنچه که آنها مخالف آن بودند اختیارات زیاد وزیر بود که بعید است اگر یکی از آنها خود قدرت را به دست بگیرد (خصوصاً اگر بتواند دولت اکثریت تشکیل دهد) نسبت به این اختیارات زیاد که دست وزیر را در حذف جزییات زاید بازمی‌گذارد اعتراض داشته باشد.
تنها موردی که موجب نگرانی برخی رسانه‌ها و احزاب بود اجرای سلیقه‌ای قانون با توجه به اختیارات زیاد وزیر است که این مسئله خصوصاً برای ما ایرانیان به دلیل رفتارهای دولت هارپر دربرابر ایرانیان منطقی به نظر می‌رسد. به چند دلیل جای نگرانی جدی نیست. اول آنکه موضع دولت هارپر پس از کشاکش پایان سال ۲۰۰۸ و تعلیق موقت پارلمان فدرال، به شدت تضعیف شده و بعید است بخواهد بهانه جدید دست مخالفان بدهد. این رویه آشکارا پس از تقدیم بودجه دیده می‌شود. دوم آنکه احزاب رقیب که اتفاقاً پایگاه قوی در میان مهاجران و تازه‌واردان دارند در مقابل چنین فرصتی برای نقد عملکرد دولت هارپر سکوت نخواهند کرد. سوم اینکه فشار رسانه‌ای در زمانه‌ای که رویه‌ای کاملاً غلط در رفتار دولت دیده شود زیاد خواهد بود. البته در صورت وقوع چنین مسئله‌ای همه ما ایرانیان چه ساکن کانادا و چه در ایران باید آن را به صورتی منسجم رسانه‌ای کنیم تا فشار افکار عمومی سبب اصلاح روندها شود.
 
دلیل دوم بر احتمال اندک تغییر لایحه سی-۵۰ در کوتاه مدت، مسائل و مشکلات جدی حال حاضر کشور است که در راس آنها شرایط اقتصادی و حضور نیروهای کانادایی در افغانستان قرار دارد. این مشکلات عملاً موضوع مهاجرین را به حاشیه رانده است لذا اگر دولت محافظه‌کار هم جای خود را به یکی از رقبا (قاعدتاً لیبرال) بدهد باز هم بعید است که تا مدت‌ها کسی بخواهد وقت خود را صرف تغییر در این لایحه کند.
 
سوم، در سیستم حقوقی و قانونگذاری کانادا در تمام سطوح فدرال، استانی و شهری، مبنای کار بر تثبیت قوانین و انجام اصلاحات جزیی بر اساس نتایج عملی اجرای قانون است تا زمانیکه احساس شود باید شیوه‌ای کاملاً متفاوت برگزید کما اینکه در همین ماجرای قوانین مهاجرت شاهدیم که در هر دوره مجموعه‌ای از تغییرات جزیی در کل فرایند بررسی وضعیت متقاضیان ایجاد شده مثلاً زمانی شیوه امتیازبندی تغییر کرده و زمانی حداقل امتیاز پذیرش و تغییر فعلی هم که یکی از عمیق‌ترین و جدی‌ترین تغییرات بوده باز به بخش‌های مهمی از رویه‌‌های پیشین دست نزده است. به همین دلیل بعید است تا آشکار شدن نتایج عملی اجرای لایحه سی-۵۰ تغییری در آن حاصل آید و در آن صورت هم به احتمال زیاد به صورت اصلاحات جزیی خواهد بود. ضمن اینکه خود لایحه فوق به گونه‌ای طراحی شده که اصلاحات عملیاتی را با توجه به قدرت عمل وزیر، به عنوان بخشی از قانون در خود تعبیه کرده که همین مسئله می‌تواند ماندگاری آن را بیشتر کند.
 
چهارم، حتی اگر نظر این دوستان با احتمال خیلی کم عملی شود و کل قانون به شکل سابق بازگردد باز هم به دلیل اینکه زمان انتظار ویزای فدرال در حالت قبلی بسیار طولانی بود، ویزای کبک ارجحیت دارد. البته ممکن است کسی برای ویزای کبک اقدام کند و در سال آینده شغلش در فهرست مشاغل فدرال قرار بگیرد که در آن صورت می‌تواند ضمن مشورت با وکیل بهترین راه حل را برگزیند.
 
اما نکته مهم این است که زمان دیرتر یا زودتر چند ساله در امر مهاجرت که یک فرآیند با آثار بسیار طولانی و احتمالاً تا پایان عمر است آنقدر مهم نیست که میزان آمادگی مهاجر اهمیت دارد. یک فاصله چند ساله به متقاضی آگاه و جستجوگر این فرصت را می‌دهد که توانایی‌ها و قابلیت‌های شغلی، تخصصی و ارتباطی (زبانی) خود را تقویت کند و با ورود به کشور جدید حداکثر بهره را ببرد. کسی که در این فاصله چند ساله بر جزییات بازار کار کانادا آگاهی یافته و زبان‌های انگلیسی و فرانسه را به خوبی فراگرفته باشد در کمترین زمان می‌تواند در هر جای کانادا که امکان آغاز یک زندگی راحت‌تر فراهم بود سکنا گزیند و ویزای کبک هیچ محدودیتی برای وی ایجاد نمی‌کند. چنین کسی در آینده بسیار موفق‌تر از کسی خواهد بود که خیلی زودتر وارد کانادا شده اما به دلیل عدم آمادگی اولیه همچنان با هزار و یک مشکل ریز و درشت درگیر است.
 
کوتاه اینکه اگر در مورد مهاجرت بطور واقعی و جدی تصمیم گرفته‌اید و مقصد خود را هم کانادا انتخاب کرده‌اید بهتر است به امید تغییرات فوری در قوانین مهاجرت نمانید. بهترین کار ارزیابی صحیح از موقعیت خود، مشاوره با افراد خبره و اخذ تصمیم درست است. اگر هم مجبور به انتخاب کبک برای مهاجرت شدید باید توجه کنید که این استان برای تازه واردان به دلایل متعدد انتخاب خوبی است که در پست مربوط به ویژگی‌های شهر مونترال برای تازه‌واردان به آن اشاره شده است. الزام در فراگیری زبان فرانسه هم می‌تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود اگر به آن از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم.
 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar