آموزش در کبک: اقدام به تحصیل در دانشگاه کنکوردیا
16 سپتامبر 2010 - 6:35
بازدید 414
9

  در پست قبل به معرفی اجمالی دانشگاه کنکوردیا و انواع دوره‌های تحصیلات تکمیلی و عالی ارائه شده توسط این دانشگاه پرداختیم. در این پست توضیحاتی درباره نحوه اقدام به تحصیل در این دانشگاه و برخی هزینه‌های تحصیلی مرتبط ارائه شده است.   نشاط تهرانی   اقدام به تحصیل در دانشگاه کنکوردیا   همان طور […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در پست قبل به معرفی اجمالی دانشگاه کنکوردیا و انواع دوره‌های تحصیلات تکمیلی و عالی ارائه شده توسط این دانشگاه پرداختیم. در این پست توضیحاتی درباره نحوه اقدام به تحصیل در این دانشگاه و برخی هزینه‌های تحصیلی مرتبط ارائه شده است.

 

نشاط تهرانی

 

اقدام به تحصیل در دانشگاه کنکوردیا

 

همان طور که قبلا نیز گفته شد دانشگاه‌های استان کبک یکی از پایین‌ترین میزان شهریه‌ها را در سرتاسر آمریکای شمالی از دانشجویان تقاضا می‌کنند و در عین حال گسترده‌ترین خدمات دانشگاهی را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر هزینه پایین زندگی در شهر مونترال نسبت به شهرهای دیگر امریکای شمالی عاملی است که دانشگاه‌های استان کبک را به انتخاب اول مهاجران که مایل به ادامه تحصیل هستند یا کسانی که قصد دارند برای ویزای دانشجویی اقدام کنند تبدیل می‌کند.

 

از سویی دیگر دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان بیش از دانشگاه‌های فرانسه‌زبان مورد توجه متقاضیان ایرانی هستند. در این میان، دریافت پذیرش از دانشگاه کنکوردیا به مراتب از دانشگاه مک‌گیل ساده‌تر است (هرچند که در سال‌های اخیر با توسعه و پیشرفت کمی و کیفی که در این دانشگاه صورت گرفته و جایگاه بهتری که در میان دانشگاه‌های امریکای شمالی پیداکرده دریافت پذیرش از دانشگاه کنکوردیا نیز چندان سهل و آسان به نظر نمی‌رسد). به هر حال با توجه به دلایل بالا، دانشگاه کنکوردیا بخصوص برای افرادی که در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی تحصیل کرده‌اند به عنوان یکی از هدف‌های اصلی شناخته می‌شود. از این رو در این نوشتار سعی داریم به اختصار به نکاتی درباره مراحل دریافت پذیرش از این دانشگاه اشاره کنیم.

 

اولین گام برای اقدام به تحصیل، انتخاب رشته و گرایش مناسب برای ادامه تحصیل است. در وب‌سایت دانشگاه لیست کاملی از تمام رشته‌ها و برنامه‌های مختلف به ترتیب حروف الفبا ارائه شده‌ است. دانشجویان می‌توانند در هر مقطع تحصیلی و در زیرگروه‌های مختلف با مشاوران تحصیلی رایزنی کرده و رشته مناسب خود را پیدا کنند. بعضی دانشجویان بخصوص برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا قبل از تکمیل فرم‌های پذیرش با استادان دانشکده مورد نظر خود تماس حاصل می‌کنند و با برنامه‌های پژوهشی آنها آشنا می‌شوند و با انتخاب رشته یا برنامه‌های نزدیک‌تر و متناسب‌تر با گرایش تحصیلی خود امکان دریافت پذیرش از دانشگاه را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند. ضمن این که در این حالت امکان ادامه تحصیل با استفاده از بورس تحصیلی نیز بیشتر خواهد شد.

 

مرحله دوم تهیه مدارک مورد نیاز است. این مدراک بسته به دانشکده و رشته یا برنامه مورد نظر متفاوت است و با تماس با دانشگاه می‌توان از جزئیات آن اطلاع حاصل کرد. معمولا در توضیحات مربوط به شرایط لازم برای دریافت پذیرش در هر رشته تحصیلی فهرستی از این مدارک از جمله حداقل نمره زبان انگلیسی آمده است. گاهی به جای یک رشته، مدارک لازم برای یک دوره (مثلا کارشناسی‌ ارشد) اعلام شده است.

 

مرحله سوم برآورد هزینه‌های تحصیل است. طبیعی است هزینه‌های تحصیل به عوامل زیادی از جمله رشته و مقطع تحصیلی، تعداد واحدهای ثبت نام شده در هر ترم و سطح زندگی فردی دانشجویان بستگی دارد. هر سال بودجه عظیمی برای کمک هزینه‌های تحصیلی، کمک‌های بلاعوض و بورس‌های تحصیلی در نظر گرفته می‌شود که از طرف دانشگاه در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می‌گیرد.

 

دانشگاه کنکوردیا در وب‌سایت خود جدولی را ارائه می‌دهد که هزینه‌های تقریبی تحصیل را نشان می‌دهد. البته این هزینه‌ها مربوط به دوره کارشناسی است اما می‌تواند ایده کلی از هزینه‌های تحصیل به شما بدهد.

 

هزینه­‌های تحصیل دوره‌­های تمام وقت

دانشجویان مقیم کبک/۹ ماه

دانشجویان سایر استان­‌های کانادا/۹ ماه

دانشجویان بین‌المللی/ ۱۲ ماه

شهریه

۱۹۶۸$

۵۵۰۰$

-۱۸۰۰۰۱۳۴۵۰

هزینه­‌های غیردانشگاهی

$۱۰۹۹.۸۰-۱۳۳۵.۳۰

بیمه دندانپزشکی/ بیمه پزشکی و دندانپزشکی برای دانشجویان بین­‌المللی

$۱۷۰ (اختیاری)

$۶۳۵(اجباری)

 

هزینه‌­های عمومی کتاب و لوازم تحریر

$۱,۷۱۰ – ۲,۲۴۰

 

اجاره اتاق و هزینه غذا خارج از دانشگاه

۸۳۲۰ $

۱۲۰۲۰$

اجاره اتاق در خوابگاه دانشگاه

(برای ۹ ماه)

$۳,۱۰۹.۲۵ – ۵,۹۲۷

هزینه غذا در دانشگاه

$۳,۴۰۹ – ۳,۷۲۱

             هزینه­‌های شخصی

رفت و آمد

۷۴۵$

۹۹۰$

هزینه­‌های پیش‌بینی نشده

۱۴۵۵$

۱۹۴۵$

 

 

 

مرحله بعدی آشنایی با برنامه‌های زمانی و فرصت لازم برای ثبت نام است. مهلت ثبت نام نیز بنا به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است اما مدارک باید حتما در زمان گفته شده به دانشگاه ارسال شود (که این زمان در بعضی موارد به یک سال پیش از شروع دوره تحصیلی نیز می‌رسد). اطلاع از زمان‌بندی دانشکده و مهلت ثبت نام و ارسال مدارک مسئله بسیار مهمی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند باعث تاخیر بسیار زیادی در راهیابی به دانشگاه شود.

 

بعد از تهیه مدارک نوبت به تکمیل فرم‌های آنلاین ثبت نام خواهد رسید. بعد از این کار متقاضی می‌تواند از وضعیت پذیرش خود به صورت آنلاین آگاه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar