آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان: بخش پنجم- دستیار دندانپزشک Dental Assistant
29 نوامبر 2009 - 0:28
بازدید 395
9

 از مجموعه معرفی مشاغل کانادا   این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از […]

ارسال توسط :
پ
پ

 از مجموعه معرفی مشاغل کانادا

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 دستیاری عنوانی است که شاید کمتر کسی از بیان آن به عنوان شغل خیلی لذت ببرد چون در بطن خود نوعی بزرگی برای شغل دیگری را تداعی می‌کند. اگر این نکته برای بسیاری از مشاغل صادق باشد برای دستیاران دندانپزشکی مصداق ندارد. چرا که نیاز روزافزون به دستیاران خبره در این حوزه ارج و قرب آنها را گاه از مشاغل اصلی بیشتر کرده است. کافی ا‌ست شما دو سال سابقه دستیاری دندانپزشکی در ایران داشته باشید تا بتوانید از مزایای امتیازی فهرست مشاغل اولویت‌دار کبک برخوردار گردید.

 

دستیاران دندانپزشکان در کانادا چه می‌کنند؟ این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

تصویری که ما از اکثر دستیاران در ایران داریم بیشتر به منشی شبیه است. البته آنها کمک کار دندانپزشک هم هستند اما معمولاً این کمک در حد نگه داشتن برخی ابزار خلاصه می‌شود. اما دستیاران در کانادا ممکن است مجبور باشند طیف بسیار گسترده‌تری از وظایف را انجام دهند. آنها کماکان وظایف منشی‌گری را بر عهده دارند که به دلیل تنوع شرکت‌های بیمه‌ای و اهمیت آنها در پرداخت هزینه‌های درمان دندان نیازمند هماهنگی‌های گسترده‌ای است که عمده آنها بر دوش دستیاران است. سفارش خرید از شرکت‌های تهیه کننده مواد و انجام امور اجرایی تحویل و آماده‌سازی هم با دستیاران است.

 

علاوه بر کمک‌های معمول به پزشک، در تمیزکردن وسایل و پر کردن مواد، آنها ممکن است عکس‌برداری اشعه ایکس و برخی کارهای ساده‌تر پزشکی برای آمادگی بیماران را نیز انجام دهند (در این مورد قوانین استان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.) از آنجا که دندانپزشکان دارای مطب شخصی تلاش می‌کنند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بیشتری انجام دهند به دنبال دستیاران خبره‌تر هستند که بتوانند مجموعه‌ای از وظایف را با هم پیش ببرند. به دلیل رقابت زیاد بین دندانپزشکان و اهمیت جذب بیماران جدید، رفتار و نحوه عملکرد دستیاران اهمیتی دو چندان می‌یابد به همین دلیل فشار کاری بر روی دستیاران معمولاً بسیار زیاد است.

 

شغل دستیار دندانپزشک در اکثر استان‌های کانادا از جمله بریتیش کلمبیا و البرتا به صورت کنترل شده regulated است و نیازمند گذراندن آزمون و دریافت مجوز برای کار است اما خوشبختانه در انتاریو و کبک چنین نیست. اما داشتن سوابق تحصیلی یا تجارب کاری می‌تواند در به دست آوردن شغل بهتر با درآمد بیشتر موثر باشد. در اغلب استان‌ها دو رده شغلی برای دستیاران تعریف شده که عبارت است از Level I و Level II.

Level I – chair-side assistant and

Level II – intra-oral assistant

 

با گذراندن دوره آموزشی در کالج‌های معتبر شما این امکان را می‌یابید که در آزمون ویژه National Dental Assisting Examination Board شرکت کنید و مجوز سطح دو را دریافت کنید که نشانه تجربه و دانش بیشتر شما در این شغل و درآمد و اعتبار بیشتر است. قبولی در این آزمون حتی در استان‌هایی که داشتن مجوز شرط نیست می‌تواند محاسن زیادی داشته باشد.

 

تحصیل در این رشته این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

مراکز آموزشی فراوانی این رشته را به صورت حضوری یا مکاتبه‌ای تدریس می‌کنند که بدیهی است همه آنها از نظر نهاد رسمی استانی دارای اعتبار نیستند (یعنی امکان شرکت در آزمون ویژه برای همه آنها فراهم نیست) هرچند که به هر حال گذراندن یک دوره، به هر شکلی، می‌تواند برای شما فرصت‌های شغلی بهتری فراهم کند. البته اگر زمان و پول کافی داشته باشید، گذراندن یک دوره در یک کالج معتبر بهتر است.

 

در اینجا برنامه این رشته در کالج جورج براون تورنتو قابل دسترس است. مشاهده می‌کنید که این دوره یک ساله در ۲ سمستر ارائه می‌شود (در واقع در ۹ ماه چون هر یک سال تقویمی، ۳ سمستر است. یک دوره که اول پاییز آغاز شود در پایان بهار به اتمام می‌رسد.) و دوره عملی آن هم در کالج دندانپزشکی دانشگاه تورنتو برگزار می‌شود. هزینه این دوره یک ساله هم ۵۴۴۰ دلار کانادا است. البته برای تمرین عملی شما موظف هستید خودتان افرادی را به کلینیک ببرید. (آیا واقعاً چنین دوستان از جان گذشته‌ای را در اطراف خود دارید؟)

 

وضعیت شغلی این رشته این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

همان‌طور که در مقدمه بحث گفتیم این رشته در فهرست رشته‌های اولویت‌دار کبک قرار دارد. همین موضوع بهترین دلیل برای نیاز شدید بازار کار، حداقل در این استان است اما وضعیت سایر استان‌ها هم بهتر از این نیست. اگر همین الان در سایت‌های معمولی جستجوی کار در کانادا بررسی کنید با تعداد زیادی تقاضا برای این حرفه روبرو خواهید شد. به عبارت دیگر یک دستیار دندانپزشک باتجربه (به شرط تسلط کافی بر زبان) مدت زیادی بیکار نمی‌ماند.

 

همان‌طور که در پست مربوط به دندانپزشکان بیان شد، به دلیل پیری جمعیت نیاز شدید آینده کانادا به دندانپزشکان روزافزون است. از آنجا که همه این افراد در بدو امر ترجیح می‌دهند به جای استخدام بهداشت‌کاران دهان و دندان، دستیاران خبره استخدام کنند کار برای این دسته بیشتر خواهد بود. البته به همین دلیل، دندانپزشکان دستیاران تحصیل کرده سطح دو را که آشنایی بیشتری با علم دندانپزشکی و استفاده از تجهیزات دارند به افراد با تحصیلات کمتر ترجیح می‌دهند. در صورت افزایش مراجعین به کلینیک یا مطب و نیاز به استخدام بهداشت‌کار دهان و دندان به عنوان کمک، جای دستیار محفوظ است لذا نگرانی از بابت آینده شغلی ندارند.

 

در تورنتو حداقل دریافتی این افراد ۱۲.۵ و حداکثر ۲۳.۳۰ دلار در ساعت بوده است با متوسط ۱۷.۳ دلار. در کل کانادا درآمد ساعتی شاغلین این رشته در سال ۲۰۰۷ رقم ۱۶.۵۱ دلار بوده است. (حدود ۳۵ هزار دلار در سال در وضعیت تمام‌وقت) این میزان در میان دارندگان مدارک دیپلم (و یا دوره کمتر از یک سال کالج) از دریافت‌های نسبتاً بالا محسوب می‌شود.

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

در این جدول شما میزان درآمد ساعتی شاغلین این رشته در انتاریو را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که واضح است در برخی شهرها بسته به نیاز، افراد تا بیش از ۲۸ دلار در ساعت (حدود ۶۰ هزار دلار در سال در وضعیت تمام‌وقت) هم دریافت کرده‌اند که برای فردی با این میزان تحصیلات عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

 

Area

Average Wage ( $/hr )

Low Wage ( $/hr )

High Wage ( $/hr )

Reference Period

Brant-Haldimand-Norfolk  

۱۶.۷۷  

۱۳.۵۰  

۲۵.۰۰  

۲۰۰۷

Bruce, Grey, Simcoe, Muskoka District  

۱۷.۹۱  

۱۵.۰۰  

۲۵.۱۶  

۲۰۰۷

Cornwall/Hawkesbury Area  

۱۸.۲۰  

۱۵.۰۰  

۲۳.۱۰  

۲۰۰۷

Durham Region  

۱۸.۹۰  

۱۴.۴۵  

۲۵.۰۰  

۲۰۰۷

Halton, Peel  

۱۸.۷۰  

۱۳.۲۵  

۲۳.۹۰  

۲۰۰۷

Hamilton  

۱۷.۶۵  

۱۴.۵۰  

۲۲.۰۰  

۲۰۰۷

Kenora, Dryden, Fort Frances and Surrounding Areas  

۱۷.۲۵  

۱۵.۰۰  

۲۰.۷۰  

۲۰۰۵

Kingston Area  

۱۸.۴۱  

۱۶.۰۰  

۲۲.۵۰  

۲۰۰۷

London-Woodstock Area  

۱۷.۵۱  

۱۳.۷۵  

۲۲.۷۵  

۲۰۰۷

Niagara Area  

۱۷.۸۶  

۱۵.۵۰  

۲۱.۱۶  

۲۰۰۷

Nipissing/Parry Sound/Timiskaming Area  

۱۹.۶۰  

۱۴.۸۰  

۲۸.۵۵  

۲۰۰۷

Ottawa  

۱۸.۵۰  

۱۳.۶۰  

۲۲.۰۰  

۲۰۰۷

Peterborough and Kawartha Area: Peterborough, Haliburton, Cobourg, City of Kawartha Lakes  

۱۸.۵۶  

۱۵.۳۰  

۲۲.۲۷  

۲۰۰۷

Quinte Area  

۱۸.۸۷  

۱۴.۰۰  

۲۵.۶۷  

۲۰۰۶

Sault Ste. Marie, Elliot Lake and Algoma District  

۱۶.۸۵  

۱۳.۷۰  

۲۰.۹۵  

۲۰۰۷

Sudbury, Espanola and Manitoulin Island  

۱۴.۸۵  

۱۱.۵۰  

۱۹.۱۰  

۲۰۰۷

Thunder Bay Area  

۱۷.۷۶  

۱۴.۰۰  

۲۲.۱۷  

۲۰۰۷

Toronto  

۱۷.۳۰  

۱۲.۵۰  

۲۳.۳۰  

۲۰۰۷

Waterloo Region, Huron, Perth, Wellington, Dufferin  

۱۸.۰۵  

۱۴.۵۰  

۲۲.۸۳  

۲۰۰۷

Windsor / Essex, Chatham-Kent, Sarnia / Lambton Region  

۱۷.۱۰  

۱۴.۰۰  

۲۱.۰۰  

۲۰۰۷

York Region  

۱۹.۱۵  

۱۴.۰۰  

۲۵.۱۵  

۲۰۰۷

 

در پست بعدی به شاغلین در لابراتوارهای دندان‌سازی خواهیم پرداخت.

 

 

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar