آخرین رتبه‌بندی مک‌لینز از دانشگاه‌های پزشکی کانادا
24 نوامبر 2010 - 14:31
بازدید 367
8

نشریه معتبر مک‌لینز که سال‌هاست در کنار انتشار هفتگی نشریه، ویژه‌نامه‌هایی در معرفی، ارزیابی و درجه‌بندی مراکز علمی و آموزشی منتشر می‌کند در اخرین ویژه‌نامه خود که به تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰ منتشر شده است رتبه‌بندی جدیدی از مراکز علمی کانادا ارائه کرده است. این ویژه‌نامه خصوصا در سه گروه: مراکز آموزش پزشکی، دانشگاه‌های جامع […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشریه معتبر مک‌لینز که سال‌هاست در کنار انتشار هفتگی نشریه، ویژه‌نامه‌هایی در معرفی، ارزیابی و درجه‌بندی مراکز علمی و آموزشی منتشر می‌کند در اخرین ویژه‌نامه خود که به تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰ منتشر شده است رتبه‌بندی جدیدی از مراکز علمی کانادا ارائه کرده است.

این ویژه‌نامه خصوصا در سه گروه: مراکز آموزش پزشکی، دانشگاه‌های جامع و دانشگاه‌های علوم پایه و دوره‌های کارشناسی، به معرفی برترین‌ها پرداخته و در ذیل هر گروه دلایل و شاخصه‌های بررسی شده و وضعیت هر دانشگاه در آن مورد را اعلام کرده است.

در دسته‌بندی دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف و از جمله پزشکی مواردی چون وضعیت علمی دانشجویان، اعضا هیات علمی، انواع گرنت‌ها و ‌منابع کمک دولتی، منابع مالی، میزان بودجه و انجام پروژه‌های پژوهشی، کمک هزینه‌های دانشجویی و امکانات و تسهیلات کتابخانه‌ای مورد نظر بوده است.

بر این اساس و با مقایسه امتیاز نهایی امسال با سال گذشته، تغییر زیادی در رتبه‌بندی مدارس پزشکی کانادا حاصل نشده است بدین معنا که اکثر ۱۵ دانشگاه تربیت کننده پزشک در کانادا در همان رتبه قبلی قرار گرفته‌اند و رقابت و جابجایی اصلی تنها در میان ۵ دانشگاه اول است.

در این درجه بندی، در رتبه اول دانشگاه مک‌گیل قرار دارد که کماکان جای سابق خود را حفظ کرده و دانشکده پزشکی آن عنوان بهترین مرکز آموزش پزشکی کانادا را یدک می‌کشد. این در حالی است که بودجه عملیاتی این دانشکده در میان سایر رقبا رتبه دهم را دارد و به نظر می‌رسد حفظ مقام اولی بیشتر ناشی از جایگاه برتر دانشجویان و اساتید و همچنین توان جذب بالای پروژه‌های تحقیقاتی (رتبه چهارم) در میان سایرین باشد و البته مدیریت مناسبی که توانسته از همه این پتانسیل‌ها حداکثر بهره را ببرد.

جایگاه دوم نیز کماکان به دانشگاه تورنتو اختصاص دارد و این دو رقیب دیرین باید منتظر سال اینده و فعالیت‌های آتی باقی بمانند تا ببینند کدامیک رتبه نخست را به دست خواهد گرفت.

اما رتبه سوم به دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در ونکوور تعلق گرفته که سال گذشته در جایگاه چهارم بود و این ارتقا مقام قطعا برای مسئولان این دانشگاه اهمیت تبلیغاتی و اعتباری زیادی خواهد داشت. البته این دانشگاه از نظر شهرت جایگاه دوم را داشته و همین موضوع هم در ارتقا آن بی‌تاثیر نبوده است.

جایگاه چهارم به دانشگاه البرتا اختصاص یافته که آن هم با یک پله صعود از پنجمی سال گذشته می‌تواند سال ۲۰۱۰ را با سرخوشی به پایان برساند. اما افت دوپله‌ای دانشگاه کویینز از رتبه سوم سال گذشته به رتبه پنجم، قطعا مسئولان این دانشگاه را ناخشنود خواهد ساخت خصوصا که دانشگاه فوق دارای بالاترین رتبه در بودجه تخصیص یافته بین دانشگاه‌های کانادا است و باید توضیح دهد که دلیل این افت دوپله‌ای چیست. با همه اینها حضور در میان ۵ دانشگاه برتر پزشکی در کانادا کار چندان آسانی نیست و خود این نکته نیز می‌تواند به تنهایی سبب جذابیت یک دانشگاه میان علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی شود.

در رتبه‌های بعدی دانشگاه‌های مک‌مستر، دال‌هوزی، کلگری، وسترن و ساسکاچوان قرار دارند و رتبه آخر جدول هم به دانشگاه منیتوبا اختصاص یافته که مدیران آن و استان مربوطه، برنامه‌های گسترده‌ای را برای سال اینده در نظر دارند و باید دید نتیجه اجرای آن برنامه‌ها به کجا خواهید رسید. نکته جالب توجه اینکه استان کبک به تنهایی ۴ دانشگاه پزشکی دارد که به جز مک‌گیل، سه دانشگاه لاوال، مونترال و شربروک در رتبه‌های ۱۲ و ۱۳ قرار دارند.

در این فهرست استان انتاریو با پنج دانشگاه تورنتو، کویینز، مک‌مستر، وسترن و اتاوا هم از نظر تعداد و هم رتبه در صدر است و به غیر از دو استان انتاریو و کبک، سهم استان البرتا دو و سایر استان‌ها یک دانشگاه است.

البته باید متذکر شد که رتبه‌بندی‌های دیگری هم در مورد دانشگاه‌های کانادا وجود دارد که ما در اینده به آن خواهیم پرداخت.

همچنین در اخبار اینده، نظر مک‌لینز درباره رتبه‌بندی دانشگاهی سایر حوزه‌های علمی به اطلاع شما خواهد رسید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar