گزارش وضعیت اشتغال کانادا در ماه نوامبر ۲۰۱۰
17 دسامبر 2010 - 13:30
بازدید 308
9

در ماه نوامبر با بالا رفتن میزان استخدام نیروهای جدید و جدا شدن نیروی کار جوان (دانش آموزان و دانشجویان) از بازار کار، نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد خود از ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ به این سو رسید. در گزارش اخیر اداره آمار کانادا که در اتاوا انتشار یافت، اعلام شد که نرخ بیکاری ماه […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ماه نوامبر با بالا رفتن میزان استخدام نیروهای جدید و جدا شدن نیروی کار جوان (دانش آموزان و دانشجویان) از بازار کار، نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد خود از ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ به این سو رسید.

در گزارش اخیر اداره آمار کانادا که در اتاوا انتشار یافت، اعلام شد که نرخ بیکاری ماه نوامبر با این کاهش به ۷.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که در ماه پیش از آن یعنی ماه اکتبر این رقم ۷.۹ درصد بوده است. در واقع بعد از افزایش ۳ هزار نفری مشاغل در ماه اکتبر، در این ماه بر تعداد مشاغل ۱۵ هزار و ۲۰۰ مورد اضافه شد.

بر اساس نظرسنجی اخیری که موسسه تحقیقاتی Bloomberg Newsاز ۲۵ اقتصاددان انجام داده بود، آنها پیش‌بینی کرده بودند که در این ماه تعداد مشاغل به طور متوسط تا ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر اضافه خواهد شد و نرخ بیکاری نیز به ۷.۹ درصد خواهد رسید.

در این گزارش آمده است که تعداد مشاغلی که اضافه شده کمتر از نیمی از ۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی کار جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای که کار را ترک کرده‌اند، پوشش می‌دهد. در این ماه میزان مشارکت جوانان در بازار کار از ۶۴.۱ درصد در ماه پیش از خود به  ۶۳.۲ درصد کاهش پیدا کرد که این میزان از ماه اوگست سال ۱۹۹۹کمترین عدد بوده است.

سباستین لاووی، یکی از اقتصاددانان Laurentian Bank Securitiesدر شهر مونترال در این‌باره می‌گوید: «این گزارش دارای اجزای زیادی است و در چند مورد از این جزئیات جای امیدواری زیادی برای خواننده به چشم می‌خورد. کم شدن نرخ بیکاری به دلیل این بوده که نیروهای جوان دست از جستجو برای کار کشیده‌اند و روی موضوع تحصیلات خود متمرکز شده‌اند.»

لاووی همچنین اضافه می کند که در گزارش ماه نوامبر این نکته تایید می‌شود که رشد مشاغل در کشور هنوز روند آرامی دارد و به همین دلیل هم لازم نیست که بانک کانادا برای بالا بردن نرخ بهره‌ عجله کند. اداره آمار کانادا اعلام کرده است که در سه‌ماهه سوم امسال سرعت سالانه رشد اقتصادی برخلاف پیش‌بینی بانک مرکزی که ۱.۶ درصد کاهش را اعلام کرده بود، فقط ۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

تثبیت نرخ بهره

بانک مرکزی امسال سه بار نرخ بهره خود را افزایش داده و آن را به ۱ درصد رسانده است و بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از ۲۳ اقتصاددان، این نتیجه به دست آمده که بانک مرکزی این نرخ را حداقل تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۱ ثابت نگاه خواهد داشت.  

بر اساس گزارش اداره آمار کانادا، در همین ماه از میزان مشاغل تمام‌وقت به تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰  شغل کاسته و بر تعداد مشاغل نیمه‌وقت ۲۶ هزار و ۷۰۰ شغل افزوده شده است. همچنین تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان بخش خصوصی کاسته شده و در مقابل ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر به تعداد کارکنان بخش دولتی افزوده شده است.

مارک چندلر، رئیس بخش درآمدهای ثابت و پول در بانک رویال کانادا در شهر تورنتو در این زمینه می‌گوید: «جزئیاتی که در این گزارش آمده کمی خوشایندتر از آن چیزی هستند که در نگاه اول و در تیتر گزارش به نظر می‌رسند.» به اعتقاد وی به دلیل این که بخش اعظم ارقام بیکاری به دلیل کناره‌گیری نیروی جوان دانش‌آموز و دانشجو از بدنه اصلی نیروی کار بوده است:« تقریبا می‌توان از نرخ بیکاری به شکلی که در گزارش آمده صرف نظر کرد.»

رشد متعادل

 وزیر دارایی، آقای جیم فلاهرتی، در صحبت با گزارشگران در مونترال گفته است که این گزارش بسیار امیدبخش بوده و اقتصاد کانادا در حال رشدی آرام و معتدل است.

بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی در ماه نوامبر دارای بیشترین تعداد رشد مشاغل بوده و افزایش تعداد مشاغل در این دو حوزه بالغ بر ۲۸ هزار و ۴۰۰ شغل بوده است. رتبه دوم افزایش اشتغال نیز به دو بخش خرده فروشی و عمده فروشی تعلق گرفت.   

در مقابل در این ماه از تعداد کارکنان در بخش تولید ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن کاسته شد و به این ترتیب سهم این بخش از کل نیروی کار به ۱۰ درصد رسید که به گفته اداره آمار کانادا، از سال ۱۹۷۶ به این‌سو این کمترین سهمی بوده که این بخش در کل نیروی کار داشته است. در این گزارش آمده است که سهم صنایع در کل نیروی کار « در اولین سال‌های دهه نخست قرن حاضر معادل ۱۵ درصد و در سال ۱۹۷۶ معادل ۱۹ درصد بوده است.»

در ماه نوامبر بر تعداد حقوق بگیران ۹ هزار و ۷۰۰ نفر و بر عده خویش‌فرمایان ۵ هزار و ۷۰۰ مورد اضافه شد. در این ماه به نسبت ماه مشابه آن در سال گذشته، متوسط حقوق ساعتی ۲.۲ درصد رشد داشت که این رشد نسبت به رشد ۲.۱ درصدی درماه اکتبر، وضعیت بهتری را نشان می‌داد.

در ایالات متحده امریکا بر تعداد نیروی کار ۳۹ هزار نفر افزوده شد و البته این کمتر از آن چیزی بود که اقتصاددانان امریکایی بعد از افزایش ۱۷۲ هزار موردی نیروی کار در ماه پیش از آن، با خو‌ش‌بینی انتظار آن را داشتند. نرخ بیکاری در این کشور نیز به ۹.۸ درصد رسید که از ماه ایپریل به این سو بالاترین نرخ بیکاری بوده است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar