گزارش ادامه بررسی جزئیات لایحه جدید شهروندی در جلسه 9 مارس مجلس سنا
14 مارس 2017 - 0:00
بازدید 426
7

جزئیات لایحه جدید شهروندی کانادا (C6) که در جلسه 8 مارس 2017 مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در جلسه 9 مارس نیز دوباره زیر ذره بین سناتورها قرار گرفت. در ادامه مباحث 8 مارس، سناتورهای مجلس سنای کانادا در 9 مارس، به ادامه بررسی جزئیات لایحه جدید شهروندی پرداختند و سناتور مک کای […]

ارسال توسط :
پ
پ

جزئیات لایحه جدید شهروندی کانادا (C6) که در جلسه 8 مارس 2017 مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در جلسه 9 مارس نیز دوباره زیر ذره بین سناتورها قرار گرفت.

در ادامه مباحث 8 مارس، سناتورهای مجلس سنای کانادا در 9 مارس، به ادامه بررسی جزئیات لایحه جدید شهروندی پرداختند و سناتور مک کای در ادامه سخنرانی روز گذشته خود گفت: در سالهای گذشته در راستای امنیت، حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق فردی گام های زیادی برداشته ایم، اما این مسئله اصلا خوشایند نیست که تصمیمات به جای اینکه در کابینه مطرح شود، در سطح وزارتی فقط توسط فرد وزیر گرفته شود. این در حالی است که هیچ یک از ما تصمیمات تک محوری (دیکتاتوری) را نمی پذیریم اما در عمل، تنها یک نفر یعنی شخص وزیر مسئول تصمیم گیری است.

سناتور مک کای ادامه داد: موضوع تاسف برانگیز تر این است که شخص وزیر تفویض اختیار می کنند و این وظیفه مهم تصمیم گیری را برعهده نه حتی هیات وزارتی بلکه چندین سطح پایین تر یعنی برعهده تحلیل گران ارشد می گذارند.

وی با بیان مثالی در خصوص زنی که 30 سال پیش از شوهری سواستفاده گر فرار کرده و به کانادا آمده است، افزود: این زن که اکنون چندین بچه قد و نیم قد دارد و نمی خواهد که کسی بداند که آن مرد شوهرش بوده است و همچنان نیز هست،  آنگاه باید در این حال باید به  پلیس مرزی پاسخ بدهد که چرا اطلاعاتش را اشتباه اعلام کرده است. و با همچنین شرایطی، افسر سیتی زن شیپ هم نامه ابطال شهروندی او را با امضای ناشناس امضا می کند.  

این سناتور مجلس سنا گفت: در این شرایط که سطح تصمیم گیری به 6 سطح پایین تر از سطح شخص وزیر است، تعداد 235 اطلاعیه لغو شهروندی در بازه زمانی 28 می 2015 تا 31 دسامبر 2016  ارسال شده است و این در شرایطی است که در طی 28 سال گذشته، تنها 167 اطلاعیه لغو شهروندی صادر شده است و من ترجیح می دهم که هیاتی منتخب به بررسی تصمیمات جدید بپردازد و این هیات نیز آن را در سطح کابینه مطرح کنند.

وی در ادامه جزئیات تغییرات را چنین برشمرد: پیش از ابطال شهروندی یا اطلاعیه ابطال شهروندی یک فرد، وزیر بایستی امور زیر را انجام دهد:

  1. به فرد پیشنهاد دهند که مجدداً به صورت کتبی اطلاعاتش را ارائه کند،
  2. نوع و فرمت ارسال اطلاعات برای فرد به صورت واضح مشخص شود،
  3. با ارجاع چرایی ابطال شهروندی، دلایل شفاف را به فرد ارائه دهد،
  4. به فرد پیشنهاد دهند که درخواست بررسی پرونده توسط دادگاه را داشته باشد،
  5. فرد پس از دریافت اخطار نامه، 60 روز فرصت داشته باشد که اقدامات بعدی را انجام دهد،
  6. تصمیم نهایی وزیر آخرین مرحله است که به هیچ دادگاه دیگری جهت بررسی ارسال نمی شود،
  7. فردی که اطلاعیه ابطال شهروندی وی صادر شده است، تا زمانیکه دستور سلطنتی در این خصوص برای وی صادر نشده است، نباید شهروندی اش لغو شود.

سناتور مک کای در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که این لایحه نزدیک به یک سال است که درحال بررسی ست، افزود: در نشست ها و کمیته های مختلفی در خصوص جزئیات این لایحه صحبت کردیم و تا جایی که من اطلاع دارم سناتور امیدوار سه سال گذشته این لایحه را در اختیار کمیته های پارلمانی بویژه سناتور لیندا فوروم که مخالف این لایحه بودند، قرار دادند و البته همه این جزئیات به اطلاع دفتر وزیر نیز رسیده است.

سناتور آندره پرات نیز از سخنان سناتور مک کای حمایت کرد و گفت: ابطال شهروندی فردی که عمل تروریستی یا جاسوسی و عمل خلاف منافع ملی انجام داده است، کمکی به حفاظت جان و مال کانادایی ها نخواهد کرد و آنها ممکن است تبدیل به شبکه قوی تری شوند که بیشتر ما را تهدید کنند. آمار های اخیر نشان می دهد که در سال 2016، 87 حکم لغو شهروندی به دلیل اظهارات نادرست صادر شده است و درست در همان سال 147 هزار نفر موفق به دریافت شهروندی شدند. اگرچه تعداد لغو شهروندی در مقایسه با دریافت شهروندی ناچیز است اما باید توجه کرد که راههای دیگری نیز برای جلوگیری از تروریسم وجود دارد.

در ادامه مباحث این بخش از جلسه، سناتورهای مجلس سنا در خصوص همه جوانب اعم از چرایی، چگونگی، مراحل و شرایط لغو شهروندی به بحث و گفتگو پرداختند و سناتور امیدوار از اینکه اصلاحیه این لایحه پیش نویس نشده است، ابراز خرسندی کرد.

ادامه بحث در خصوص این لایحه به جلسات بعدی سنا موکول شد.

گفتنی است که تمامی لوایح هم در پارلمان و هر در سنا مطرح می شوند. مراحل تصویب لوایح در سنا شبیه به پارلمان است: معرفی و قرائت اولیه، قرائت دوم، مرحله ی کمیسیون، مرحله ی گزارش، قرائت سوم و سپس تصویب و امضای سلطنتی.

در صورتی که قرائت سوم این لایحه، باردیگر در هفته های آتی در دستور کار مجلس سنا قرار گیرد، انتظار می رود که تا پایان ماه مارس به تصویب نهایی برسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar