پس از افول حزب در افکار عمومی کانادا، سقوط لیبرال‌ها در انتاریو
30 اکتبر 2009 - 23:19
بازدید 400
6

  گویی روز بد لیبرال‌ها قرار است تا قیامت پایان نیابد. پس از نتایج ناامید کننده حزب در نظرسنجی سراسری کانادا، حالا به نظر می‌رسد آنها دارند یک از مهم‌ترین سنگرهای خود را از دست می‌دهند. ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین استان کشور، انتاریو را که این روزها روزگار خوبی ندارد و همین عارضه به دولت مقدر […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

گویی روز بد لیبرال‌ها قرار است تا قیامت پایان نیابد. پس از نتایج ناامید کننده حزب در نظرسنجی سراسری کانادا، حالا به نظر می‌رسد آنها دارند یک از مهم‌ترین سنگرهای خود را از دست می‌دهند. ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین استان کشور، انتاریو را که این روزها روزگار خوبی ندارد و همین عارضه به دولت مقدر دالتون مک‌گینتی نخست‌وزیر باهوش آن هم سرایت کرده است. 

طبق آخرین نظرسنجی مؤسسه Ipsos-Reid که به‌طور ویژه برای سرویس خبری Canwest وشبکه خبری گلوبال انجام شده، حزب لیبرال اونتاریو به رهبری مک‌گینتی به دلیل رسوایی‌های مالی اخیر برخی اعضای حزب و کسری بودجه اعلام شده توسط دولت استانی، موقعیت قبلی خود را از دست داده و درجه محبوبیت آن به شکل محسوسی سقوط کرده‌است.  

به عبارت دیگر، اگر قرار بود همین امروز رأی‌گیری برگزار شود این حزب برخلاف جولای امسال که در حدود ۴۵٪ آراء را از آن خود می‌کرد، تنها می‌توانست به کسب ۳۹٪ آرای رأی‌دهندگان امید داشته ‌باشد. از سوی دیگر در همین مدت میزان رأی‌دهندگان به حزب مخالف یعنی محافظه‌کاران به رهبری تیم هادک Tim Hudak از ۳۱٪ به ۳۶٪ افزایش نشان می‌دهد.

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

به گفته رایت، مدیر برگزارکننده این نظرسنجی، گرچه سقوط محبوبیت لیبرال‌ها سه لایه مختلف دارد اما در همه این لایه‌ها یک چیز مشترک است: پول. علاوه بر رسوایی‌های اخیر ازجمله ماجرای صرف هزینه یک میلیارد دلاری در پروژه نافرجام e-Health Ontario، مشکل مالی ایجاد شده در Cancer Care Ontario، هزینه‌های بی‌رویه در بخش لاتاری استان و شرکت Gaming، اعلام کسری بودجه ۷/۲۴ میلیارد دلاری دولت استانی و مشکلات اقتصادی اخیر نیز دست به دست هم داده تا جایگاه سنتی لیبرال‌ها در این استان بیش از هر زمان دیگری متزلزل شود. این میزان کسر بودجه در تاریخ این استان سابقه ندارد و هر چند هنوز فاصله زیادی با کسر بودجه عظیم دولت محافظه‌کار فدرال دارد اما نکته اینجاست که لیبرال‌ها نمی‌توانند خیلی بر روی این ضعف عمده رقیب محافظه‌کار خود مانور دهند چون آنها یادآوری خواهند کرد که این کسر بودجه برای گذر از شرایط سخت سال ۲۰۰۹ ضروری بوده و کارنامه آنها در انتاریو هم موید این نکته است. 

به اعتقاد رایت پس از دو سال که لیبرال‌ها دارای اکثریت اعضا در مجلس استانی بودند، این نخستین بار است که شاهد چنین سقوط محسوسی در دوره‌ای به این کوتاهی هستیم و دولت استانی چاره‌ای جز این ندارد که برای در امان ماندن از تبعات این بحران دست به کار شده و برای برگرداندن اوضاع به حالت عادی مثلا بازگشت نیروهای بیکار شده به کار و به حرکت انداختن چرخ اقتصاد استان حرکتی جدی انجام دهد.  

تا انتخابات بعدی استان، دو سال فرصت باقی است و با اطلاع از این نظرسنجی دو سال مدت زمان خوبی است تا دولت لیبرال بتواند زخم‌های موجود را ترمیم کند زیرا هر حزب برای تشکیل دولت اکثریت باید بتواند بین ۴۱ تا ۴۳٪ آرا را کسب کند. طی دو سال گذشته دولت مک‌گینتی به‌طور متوسط از حمایتی ۴۵ درصدی برخوردار بوده و در این نظرسنجی نیز تنها ۳۵٪ پاسخ‌دهندگان انگشت اتهام را مستقیما به سوی شخص وی اشاره رفته‌اند. این در حالی است که ۵۸٪ پاسخ‌دهندگان بر این باورند که دولت لیبرال برای مقابله با شرایط بوجود آمده پس از رسوایی‌ها اقدامات لازم را انجام نداده ‌است و البته هنوز هم حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان یعنی ۴۸٪ آنها اعتقاد دارند که دولت توانسته موارد مختلف پیش‌آمده را به درستی هدایت کند. البته مک‌گینتی در رسوایی اول یعنی eHealt Ontario (طراحی و اجرای یک سیستم خیلی پیشرفته آن-لاین برای ارائه خدمات درمانی به ساکنان استان) موضع‌گیری خیلی خوبی داشت اما چون پای چند تن از اعضای بسیار با نفوذ حزب به این ماجرا کشیده شد (از جمله مشاور ارشد خود مک‌گینتی که حزب امیدوار است شهردار آینده تورنتو شود)، انجام اصلاحات و تنبیهات با سرعت لازم انجام نپذیرفت و همین موضوع سبب ناخرسندی مالیات‌دهندگان استان شد. البته به نظر می‌رسد که سال‌ آینده سال سختی برای مک‌گینتی و حزبش باشد چرا که با رقیب قدری چون هادک و مشکلاتی چون اجرای طرح هماهنگی مالیات فروش Harmonized Sales Tax روبرو خواهد بود. برعکس، حزب محافظه‌کار استان تدارک وسیعی دیده و با فرستادن رهبر بارها شکست خورده قبلی خود، جان توری، به رادیوی پرمخاطب CFRB (به عنوان مجری یکی از بخش‌های پرمخاطب رادیو) از هم اکنون برای فرستادن وی به ساختمان مهم شهرداری تورنتو برنامه‌ریزی می‌کند. 

در این نظرسنجی حزبNDP به رهبری Andrea Horwath نیز از جایگاه بهتری نسبت به قبل برخوردار شده و درصد حمایت‌ها از آن از ۱۲ به ۱۶ درصد رسیده است. درصد حمایت‌ها از حزب دیگر یعنی حزب سبز به رهبری فرانک دی‌ژان   Frank de Jong نیز با دو درصد سقوط از ۱۱ به ۹ درصد رسیده‌است.  

این نظرسنجی از ۲۵-۲۰ اکتبر برگزار شده و تعداد ۸۰۰ نفر از ساکنان استان اونتاریو به شکل نمونه‌ای در آن شرکت داشته‌اند

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar