وسایل مورد نیاز و مبلمان ارزان‌قیمت را از کجا تهیه کنیم؟
23 جولای 2015 - 11:11
بازدید 381
9

یکی از دغدغه‌های اکثر مهاجرات تازه‌وارد تهیه وسایل مورد نیاز زندگی اعم از وسایل منزل یا کالاهای مصرفی به اقتصادی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین قیمت است. برای کسانی‌که با اندوخته اندک وارد کانادا می‌شوند هیچ‌چیز بدتر از این نیست که بخواهند رقم بزرگی از آن را هم مثلا صرف وسایل خانه کنند به ویژه که […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از دغدغه‌های اکثر مهاجرات تازه‌وارد تهیه وسایل مورد نیاز زندگی اعم از وسایل منزل یا کالاهای مصرفی به اقتصادی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین قیمت است. برای کسانی‌که با اندوخته اندک وارد کانادا می‌شوند هیچ‌چیز بدتر از این نیست که بخواهند رقم بزرگی از آن را هم مثلا صرف وسایل خانه کنند به ویژه که مبلمان منزل در فروشگاه‌های مشهوری که تازه‌واردان اسامی آنها را در همان آغاز از طریق فلایرها می‌شناسند بسیار گران هستند و تازه مگر یک مهاجر تازه‌وارد چقدر میهمان دارد و میهمانی می‌دهد که بخواهد رقم بالایی صرف این نوع وسایل کند.

من در اینجا نکاتی را به صورت کلی در مورد تهیه انواع وسایل خانه بیان می‌کنم و در مثال‌ها هم به صورت خاص از تورنتو مصداق می‌آورم. آن نکات کلی می‌تواند در شهرهای دیگر هم مفید باشد و برای کسانی که ساکن تورنتو می‌شوند قاعدتا آن موارد خاص به‌درد می‌خورد. ضمنا بسیاری از این نکات لزوما به وسایل بزرگ خانه محدود نمی‌شوند و در مورد طیف گسترده‌ای از کالاها قابل استفاده هستند.

اگر چه پیشتر بیان شده اما باز یادآوری می‌کنم که در کانادا شما نباید نگران تهیه اصلی‌ترین وسایل خانه یعنی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباس‌شویی و لباس‌خشک‌کن باشید و این وسایل حتما برای شما تهیه شده است (البته دو تای آخر ممکن است به صورت عمومی استفاده شوند اما به هر حال شما لازم نیست آنها را خودتان تهیه کنید.) در برخی واحدها دستگاه ماشین ظرف‌شویی هم وجود دارد که چون مسئله تازه‌واردان نیست از آن فاکتور می‌گیریم. اگر کاندونشین شوید احتمال زیادی دارد که خانه را مبله یا نیمه‌مبله تحویل بگیرید و به همین دلیل از دغدغه تهیه وسایل تا حدودی خلاص می‌شوید اما به هر حال آگاهی از این نکات در مورد هر نوع خریدی می‌تواند مفید باشد.

آنهایی که باید برای محل اسکان وسیله تهیه کنند باید روی مواردی چون ماکرویو، جاروبرقی، اتو، تلویزیون، گوشی تلفن و پاسخ‌گوی اتوماتیک (اگر خط ثابت بگیرید بعدا می‌فهمید که این دومی چقدر ضروری است.)، تخت خواب و احتمالا چند تکه مبلمان بسته به نیاز متمرکز شوند. مواردی مثل کامپیوتر رومیزی هم الان با توجه به قیمت‌های ارزان‌تر لپ‌تاپ دیگر چندان محلی از اعراب ندارد. بعد از اسکان در محل جدید لازم است که فهرستی از این نوع وسایل تهیه کنید. البته فهرست دیگری از وسایل ریزتر و کم‌اهمیت‌تر هم لازم است که مواردی چون سطل‌های زباله، سبد لباس، آویز لباس، … و مهم‌تر از همه آفتابه! را شامل شود اما تهیه این فهرست چندان دشوار نیست و حساسیت زیادی هم نباید روی ان داشت.

اما برای تهیه وسایل فهرست اول، شما در ابتدا باید مشخص کنید که هر یک از این وسایل را به کدام‌یک از سه صورت زیر ترجیح می‌دهید:

  • کاملا نو و دست اول brand new
  • در حد نو با کمی مشکل
  • دست دوم second hand و استفاده شده used

فروشگاه والمارت به صورت سوپراستور مایحتاج روزمره را هم عرضه می‌کند.

اجناس نو و دست اول

اگر خیلی پولدار نیستند و اهل ولخرجی هم نیستید خرید وسایل نو را در اولویت قرار ندهید. یعنی فرض را بر این بگذارید که اول سراغ دو گزینه دیگر می‌روید و اگر می‌خواهید جنس نو بخرید دلیل مهمی دارید. به دلایل متعدد نوخریدن برای تازه‌واردان کار عاقلانه و منطقی نیست که تنها یک بخش آن دلایل اقتصادی و صرفه‌جویانه است؛ مهم‌ترین از اینها این است که:

اول، شما هنوز سیستم فروشگاهی کانادا و امکانات متعدد و گسترده آن را نشناخته‌اید و به همین دلیل عموما جنس نو را هم گران‌تر از آنچه می‌توان خرید تهیه می‌کنید؛

دوم، شما به احتمال زیاد ممکن است در ۲-۳ سال اول چندین بار جابجا شوید و بنا بر قاعده کلی «هر ۳ بار اثاث‌کشی برابر با یک بار آتش‌سوزی است» در واقع، با نوخریدن تلفات مالی خود را افزایش داده‌اید. اما گذشته از اینکه با چنین سخنی موافق یا مخالف باشیم در این تردیدی نیست که هر چقدر در سال‌های اول سبک‌تر باشیم جابجایی هم برای‌مان ساده‌تر است و سبک‌تر بودن فقط به نداشتن کالاهای سنگین‌وزن و بزرگ نیست بلکه یک معنایش کالاهایی است که رها کردن آنها از نظر روانی آسان‌تر باشد و کالاهای دسته دوم چنین خصلتی دارند؛

سوم، شما به عنوان یک مهاجر نیازمند به تغییرات زیاد و آمادگی روحی برای تغییر هستید تا بتوانید در سرزمین جدید موفق‌تر باشید؛ یکی از نشانه‌های مهم این آمادگی، تغییر در الگوها و عادت‌های نشست‌کرده مصرفی در ایران از جمله میل افراطی به خرید کالاهای نو، لوکس و گران‌قیمت در جامعه شهری متوسط به بالای ایران است. بعدا که شرایط درآمدزایی مناسبی یافتید می‌توانید متناسب با آن به خرید وسایل جدید به ویژه با توجه به سلیقه و علاقه خود اقدام کنید؛

چهارم، بعدا درخواهید یافت که سیستم خرید و فروش اجناس دست دوم در کانادا بسیار متفاوت از ایران است و شما در زمان خرید این نو اجناس با طیف بسیار گسترده‌تری روبرو هستید که به شما امکان می‌دهد کالاهای بسیار کیفیت‌تری را با قیمت‌های بسیار ارزان‌تری نسبت به محدوده کالاهای نویی که در ظرف اقتصادی شما می‌گنجد تهیه کنید.

خوب با این مقدمه حالا برویم سروقت خرید کالاهایی که به هر حال و به هر دلیل می‌خواهید آنها را به صورت نو و دست اول تهیه کنید. بد نیست در زمان خرید کالاهای نو به این موارد توجه داشته باشید:

خرید از فروشگاه‌هایی که اجناس نو ارزان‌تر دارند. در کانادا فروشگاه‌های جامع یا آنچه department stores خوانده می‌شوند به تعداد زیاد با اسامی مختلفی فعال هستند. برخی از آنها برای تازه‌واردان بسیار مناسب‌ترند. برای مثال شما می‌توانید از والمارت Walmart یا کندین‌تایر Canadian Tire اجناس به مراتب ارزان‌تری نسبت به سایر فروشگاه‌های بزرگ نظیر sears یا Bay تهیه کنید. گاهی کیفیت برخی از این اجناس خیلی عالی نیست یا مارک‌های ناشناخته عرضه می‌کنند اما به دلیل شرایط آسان‌تر امکان پس دادن اجناس، این نکته چندان مهم نیست چون مثلا اگر اتوی ۱۰ دلاری که از والمارت خریداری کرده‌اید درست کار نکرد تا سه ماه فرصت دارید که بازپس دهید.

در مورد مبلمان، هر دوی آن فروشگاه‌ها (والمارت و کندین تایر) اجناسی دارند اما بسیاری از ایرانیان فروشگاه ایکیاIKEA را یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌دانند. چون بسیاری از دوستان از طریق سفر به دوبی یا حتی سفارش از تهران با وسایل این فروشگاه آشنا هستند نیاز به توضیح اضافه نیست. اجناس آیکیا از نظر کیفی در سطح متوسطی قرار دارند و چون وظیفه سرهم کردن آنها با خود مشتری است هزینه‌های سربار کالاها بسیار کاهش یافته است. البته در مجموع نسبت به دو روشی که بعدا مطرح می‌کنیم اجناس این فروشگاه هم گران است. اینها که بیان شد درباره مشهورترین فروشگاه‌های جامع است اما در هر حوزه‌ای از وسائل هم فروشگاه‌های تخصصی‌تر هست که شما باید در هر گروه با کم و کیف آنها آشنا شوید. توصیه می‌کنم که خریدهای اصلی را تا زمانی‌که آشنایی نسبی با این فروشگاه‌ها پیدا نکرده‌اید به تاخیر بیاندازید.

فروشگاه آیکیا از محبوب‌ترین ها در نزد اقشار مختلف کانادایی خصوصا دانش‌جویان و مهاجرین.

خرید از فروشگاه‌هایی که قیمت‌های کاهش یافته عرضه می‌کنند. 

فروشگاه‌هایی چون وینرز Winners (که البته بیشتر البسه و اسباب‌بازی دارد اما بخش لوازم منزل فروشی آن Homesense است) یا مارشال Marshall و نظایر اینها فروشگاه‌هایی هستند که شما می‌توانید در آنها کالاهای نو با مارک‌های مطرح اما با قیمت‌های تخفیف خورده پیدا کنید. معمولا این فروشگاه‌ها اجناس آخر فصل یا در انبار مانده شرکت‌های بزرگ را یک جا با قیمت‌های خیلی پایین‌تر خریداری می‌کنند و سپس آنها را با قیمت‌های ارزان‌تر از تگ قیمتی جنس می‌فروشند (اصطلاحا mark down می‌کنند.) اما شما می‌توانید ارزان‌تر هم پیدا کنید کافی‌ست در این فروشگاه‌ها دنبال رک‌ها یا گوشه‌هایی باشید که عبارت clearance دارند که منظور اجناسی است که برای خلاصی از شر آنها (مثلا به دلیل تک ماندن یا سایزهای خیلی بزرگ یا کوچک یا فقط به این دلیل ساده که باید فروشگاه را از یک سری جنس خالی کرد) تخفیف‌های بسیار بالایی خورده‌اند.

یک مثال دیگر از چنین فروشگاه‌هایی outlet استورها هستند که خیلی از فروشگاه‌های بزرگ، نمونه‌های آن را دارند. مثلا در تورنتو Sears outlet store در تقاطع خیابان‌های Don Mills و Steels، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های از این نمونه است که طیف گسترده‌ای از وسایل خانه و البسه و ده‌ها جور خرد و ریز دیگر را عرضه می‌کند. نظیر این‌گونه فروشگاه‌ها در تورنتو و سایر شهرهای کانادا زیاد است و از جاهایی است که باید بعدا به مرور آنها را بشناسید. بعدها یاد خواهید گرفت که به غیر از برخی زمان‌های خاص، خرید کردن از مال‌ها malls بسیار اشتباه است. نکته‌ای که در موقع خرید از اوتلت استورها باید به آن توجه داشته باشید این است که در اکثر آنها خرید شما نهایی شده final sale است و امکان بازپس دادن نیست پس با چشم باز این کار را انجام دهید.

خرید از فروشگاه‌های تخصصی بدون رنگ و لعاب. 

نظیر مورد outlet stores اما با کمی تفاوت، این گروه قرار دارند. در بسیار از زمینه‌ها، در کنار ده‌ها فروشگاه پر آب و رنگ با دکورهای گران و فروشندگان یونیفورم‌پوش و تبلیغات سرسام‌آور چاپی و تلویزیونی، فروشگاه‌هایی هستند که بدون این نوع سر و صداها در حوزه‌های محدودتری با سادگی تمام (عموما داخل سوله‌های بزرگ) اجناس خود را می‌فروشند. این نوع فروشگاه‌ها معمولا طیف‌های متنوع‌تری از اجناس را در آن حوزه تخصصی از کشورهای مختلف می‌آورند و حتی چه بسا اجناس مشابه فروشگاه‌های بزرگ را حداقل ۲۵-۳۰ درصد ارزان‌تر عرضه می‌کنند. مثلا اگر شما به جای خرید وسائل کامپیوتری از Future Shop یا Best Buy سراغ Canada Computers بروید این تمایز را خواهید دید. فقط باید دقت داشته باشید که شرایط بازپس دادن اجناس، وارانتی روی اجناس و خدمات پس از فروش این نوع فروشگاه‌ها خیلی محدودتر و ضعیف‌تر است. در مورد وسایل الکترونیکی و کامپیوتری فروشگاه‌هایی چون factory direct از این دست نمونه‌هاست. به شخصه کالاهای اصلی و مهم مورد نیازم را از این نوع فروشگاه‌ها تهیه نمی‌کنم اما برای تهیه لوازم جانبی حتما سراغ اینها می‌روم. خیلی از این فروشگاه‌ها طیف گسترده‌ای از وسایل نو تعمیرشده در حد نو refurbished را هم عرضه می‌کنند که در قسمت بعد به آنها خواهم پرداخت.

در کانادا کامپیوترز می‌توانید بسیاری از وسایل جانبی کامپوتر را با قیمت‌های خوب تهیه کنید.

نظیر ایران، در شهرهایی مثل تورنتو هم برخی مناطق است که به قول معروف بورس یک چیزی است. مثلا در مورد مبلمان (چه برای منزل و چه اداری) شما می‌توانید طیف بسیار گسترده‌ای از انواع فروشگاه‌های کوچک و بزرگ محل عرضه محصولات با کیفیت‌های مختلف را در خیابان Kennedy در منطقه اسکاربرو به ویژه حد فاصل خیابان‌های لارنس تا استیلز بیابید (مثلا شبیه بورس مبلمان یافت آباد!) یا به فرض بورس قطعات و ابزار کامپیوتری در خیابان کالج به ویژه تقاطع اسپاداینا قرار دارد و در خیابان ارفس Orfus Road در نزدیکی Yorkdale Mall شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های پوشاک (که تعدادی از outlet store‌های فروشگاه‌های مطرح هم در میان آنها حضور دارند) را مشاهده کنید.

این قاعده کلی را در نظر داشته باشید که به غیر زمان‌های خاص، هر چه فروشگاه ساده‌تر و معمولی‌تر باشد احتمال یافتن اجناس ارزان‌تر در آن بیشتر است. از این نظر مثلا مال mall بسیار شیک Bayview Village (یا درست‌تر Bayview Village Shopping Centre) در تقاطع خیابان‌های شپرد و بیویو که دوستان ایرانی هم علاقه خاصی به آن دارند برای شما ممکن است جای زیبایی برای قدم‌زدن باشد اما بهتر است با جیب‌های دوخته‌شده در آن رژه بروید!

ورودی مال بیویو ویلیج در یکی از گران قیمت‌ترین محله‌های تورنتو

فروشگاه‌های ارزان‌فروش دارای حق عضویت. فروشگاه‌هایی مثل Costco هستند که به دلیل اینکه کالاها را در حجم بالا می‌فروشند (مثلا ۲۴ جعبه دستمال کاغذی در یک بسته‌بندی) آنها را با قیمت‌های اقتصادی‌تری عرضه می‌کنند. البته این فروشگاه طیف وسیعی از لوازم الکترونیکی و منزل را هم با قیمت‌های خوبی عرضه می‌کند. اما مسئله اینجاست فروشگاهی نظیر Costco یک هزینه عضویت سالانه دارد پس باید خرید شما از این نمونه‌ها در طول سال در حجم بالا باشد تا پرداخت چنین حق عضویتی معنا داشته باشد. این چیزی نیست که به تازه‌واردان به ویژه وقتی دارای خانواده‌های ۲-۳ نفره هستند توصیه شود اما شاید بعدها با افزایش تعداد اعضا خانواده یا افزایش مصرف، پرداخت چنین عضویت‌هایی منطقی باشد. البته مواردی چون کاسکو فقط به دلیل اجناس اهمیت ندارند؛ شما می‌توانید طیف متنوعی از خدمات سایر شرکت‌ها (مثلا شرکت‌های درمانی یا بیمه یا کرایه خودرو و…) را از طریق عضویت در این فروشگاه، با تخفیف دریافت کنید. هم‌چنین اگر کسب و کار مستقلی برای خود ایجاد کنید احتمالا چنین فروشگاهی برای کاهش هزینه‌های شما بسیار مفید خواهد بود.

در کنار اینها فروشگاه‌هایی هم داریم که حق عضویت چند هزار دلاری (برای یک دوره ۱۰ ساله) دارند اما خرید از آنها برای گروهی از افراد هم‌چنان می‌تواند خیلی اقتصادی باشد. من اصلا اسم‌شان را هم اینجا نمی‌آورم چون ممکن است برخی دوستان تازه‌وارد هوس کنند پول‌شان را نرسیده به آتش بکشند و آن‌وقت عذاب وجدانش می‌ماند برای من.

کاسکو از محبوب‌ترین فروشگاه‌ها در میان خانواده‌های پرجمعیت و صاحبان بیزینس‌های کوچک.

خرید آنلاین. همان‌طور که پیشتر در این پست اشاره کرده‌ام، خریدهای آنلاین معمولا خیلی اقتصادی‌تر از خریدهای عادی حضوری هستند. به ویژه برای تازه‌واردان که به دلیل فقدان وسیله نقلیه شخصی، مشکل حمل و نقل اجناس را دارند، خرید آنلاین که در ارقام درشت با هزینه رایگان برای انتقال همراه است یک گزینه مناسب است. این نوع خرید را جدی بگیرید. خرید آنلاین ممکن است از طریق فروشگاه‌های کاملا مجازی چون amazon و یا از طریق فروشگاه آنلاین فروشندگانی که فروشگاه فیزیکی هم دارند انجام شود. البته در همان سری مقالات به خطرات و مشکلات آنهم اشاره شده است.

انتظار، و باز هم انتظار برای زمان خوب. اولین نکته‌ای که هر تازه‌واردی در کانادا باید بیاموزد و به آن عادت کند «مقوله صبر و انتظار» است. این برای ایرانیان که عموما دغدغه سرعت دارند و چندان حوصله و علاقه‌ای به انتظارکشیدن ندارند بسیار دشوار اما مهم است. واقعیت این است که در کانادا «زمان» در خرید اهمیت بسیار زیادی دارد. شما اگر در باکسین‌دی بخواهید تلویزیون بخرید ممکن است بتوانید با تخفیف‌های ۵۰ درصد یا بیشتر روبرو شوید. از این نمونه تخفیف‌ها در ایام دیگری مثلا عید شکرگذاری Thanksgiving هم معمول است. بهترین زمان خرید لوازم‌التحریر و هر چیزی که به دانشجویان و دانش‌آموزان مربوط باشد (حتی آی‌پاد و آی‌پد) در سه هفته قبل از بازگشایی مدارس تا دو هفته بعد از آن (هفته سوم اگست تا هفته دوم سپتامبر) است. قیمت‌ نوشت‌افزار در این فاصله به طرز دیوانه‌کننده‌ای کاهش می یابد و فروشگاه‌های مختلف مسابقه بزرگی در کاهش قیمت می‌گذارند اما کماکان والمارت را در خاطر داشته باشید به همراه فروشگاه Staples که آنهم قیمت‌های بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد. حتی اگر می‌خواهید برای فرزندان دانشجو یا دانش‌آموزتان سل‌فون (موبایل) تهیه کنید بهترین planها برای دانش‌آموزان در این زمان معرفی می‌شود.

معمولا حراج‌های آخر فصل بهترین زمان برای تهیه پوشاک سال بعد لباس‌های آن فصل است (البته به شرطی که درگیری اصلی ذهنی‌تان به مدروز بودن نباشد!) همچنین همه فروشگاه‌های بزرگ در زمان سالگرد افتتاح anniversary خود تخفیف‌های خیلی خوبی می‌دهند. من خودم اولین بار تشک مورد نیازم را از فروشگاه Break با ۵۰ درصد تخفیف به دلیل همین تخفیف‌های سالانه خریدم. یعنی یک mattress 1500 دلاری را به قیمت ۷۵۰ دلار (البته بعدا یاد گرفتم که چگونه یک mattress 2500 دلاری را به قیمت ۴۵۰ دلار بخرم!) چند هفته پیش فروشگاه والمرت به همین بهانه بزرگداشت سالگرد، تخفیف‌های عجیب و غریبی روی طیف گسترده‌ای از کالاها (البته عمدتا مصرفی) گذاشته بود (مثلا لباس بچه ۱۷ دلاری به قیمت دو دلار).

معنای همه اینها این است که برای خرید کالاهای نو، چه مصرفی و چه وسایل منزل صبور باشید. سعی کنید نهایت استفاده را از تخفیف‌ها و حراج‌ها ببرید و تنها کالاهایی را سریع خرید کنید که واقعا نشود برای یافتن قیمت‌های پایین‌تر آنها صبر کرد. همان‌طور که در آغاز این بحث اشاره کردم بهتر است که یک فهرست از اجناسی که نیاز دارید اما برای تهیه آنها عجله ندارید تهیه کنید و منتظر فرارسیدن فرصت‌های خرید بشوید. این انتظار علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی به نفع شماست در زمینه تمرین صبر کردن، دقت کردن و دوباره فکر کردن به شما کمک می‌کند. چه بسا در این فاصله اصلا به این نتیجه برسید که به فلان کالا از آن لیست اصلا نیازی نداشته‌اید یا آن را به روش بهتری (مثلا دسته دوم) تهیه کنید. اینها درس‌هایی است که هر مهاجری نیازمند به تمرین آنهاست.

در مطلب مرتبط بعدی به دو مورد دیگر می‌پردازم. سعی می‌کنم در فرصت‌های بعدی یک فهرست متنوع‌تر از فروشگاه‌های فعال در هر حوزه از نیازهای روزمره تهیه و منتشر کنم و اگر در میان آنها مواردی اقتصادی‌تر بودن آنها را معرفی کنم.

توجه: این مطلب پیش از این در سال ۲۰۱۳ در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar