نکاتی درباره اجاره آپارتمان در کانادا
18 می 2012 - 16:14
بازدید 379
8

مجید بسطامی یکی از سوالات بسیار معمول دوستان در مورد نرخ اجاره‌بهاست؛ سوالاتی از این دست: «قیمت اجاره یک آپارتمان دوخوابه در تورنتو چقدر است؟» خوب! پاسخ به این پرسش هم آسان و هم دشوار است. اگر بخواهیم به همین شکل بالا پاسخ بدهیم بسیار دشوار و چه بسا گمراه کننده است اما اگر فرد […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

یکی از سوالات بسیار معمول دوستان در مورد نرخ اجاره‌بهاست؛ سوالاتی از این دست: «قیمت اجاره یک آپارتمان دوخوابه در تورنتو چقدر است؟»

خوب! پاسخ به این پرسش هم آسان و هم دشوار است. اگر بخواهیم به همین شکل بالا پاسخ بدهیم بسیار دشوار و چه بسا گمراه کننده است اما اگر فرد تصویر روشن‌تری از اینکه چه می‌خواهد داشته باشد و بتوان بر اساس این تصویر، انتخاب‌ها را محدودتر کرد آن وقت می‌توان راحت‌تر به پاسخ دست یافت. روشن کردن این تصویر یعنی چه؟

یعنی قبل از هر چیز بدانیم می‌خواهیم در آپارتمان اجاره‌ای Rental Apartment ساکن شویم یا کاندو یا بیسمنت. مگر بیسمنت هم آپارتمان است؟ بله! واحدهای بیسمنت هم در منابع مختلف خصوصا آنلاین به صورت آپارتمان معرفی می‌شوند مثلا ۲Bdroom basement apartment. البته به صورت کلی وقتی از آپارتمان اجاره‌ای صحبت می‌شود منظور همان نوع اول است. از آنجا که تمامی این نوع امکانات قبلا به تفصیل در سایت کنپارس معرفی شده‌اند (به برخی مطالب هایپرلینک کرده‌ام) و تفاوت‌های آنها با یکدیگر تشریح شده از تکرار آن بحث‌ها خودداری می‌کنم و شما را به مطالعه دوباره آنها (چه نوشته‌های این قلم در مورد تورنتو و چه مطالب خانم تهرانی درباره مونترال) دعوت می‌کنم.

دوم اینکه شهر و منطقه زندگی را مشخص کنیم. منظورم از شهر فقط تورنتو یا مونترال نیست بلکه در تورنتو (به معنای عام و گسترده آن) اینکه جستجوی ما دقیقا در تورنتو است یا ریچموندهیل یا مارکام یا وان…مهم است. در هر کدام از اینها ممکن است قیمت‌ها و میزان دسترسی متفاوت باشد. به فرض تعداد آپارتمان‌های اجاره‌ای و تنوع کیفی و قیمتی آنها در تورنتو خیلی بیشتر از شهرهای اطراف است اما شاید بیسمنت‌های موجود در شهرهای اطراف بهتر و باکیفیت‌تر از تورنتو باشند. انتخاب منطقه که از آن هم مهم‌تر است. شما ممکن است در یک منطقه از تورنتو آپارتمان اجاره‌ای دوخوابه ارزان‌تر از ۱۳۰۰دلار پیدا نکنید و در منطقه‌ای دیگر ۱۰۰۰ دلاری و حتی کمتر هم یافت شود. البته لزوما انتخاب آن ۱۰۰۰ دلاری کار اقتصادی نیست! حتی در یک منطقه ممکن است آپارتمان های یک محدوده به دلایلی نسبت به بقیه اپارتمان های آن منطقه گران‌تر یا ارزان‌تر باشند و البته لزومی ندارد که آن دلایل برای شما هم صادق باشد. مثلا ممکن است آپارتمان‌های یک بیلدینگ چون در داخلش اتاق جیم یا استخر و یا مهدکودک دارد گران‌تر باشند در حالی‌که هیچ‌کدام از اینها برای شما اهمیتی ندارند و دلیل ندارد شما اجاره بیشتری برای امکاناتی که دردی از شما دوا نمی‌کند بپردازید؟ یا برعکس چون شما اهل ورزش هستید همان اتاق جیم و استخر حداقل ماهی ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی برای شما داشته باشد. این نکات ما را به مورد بعدی هدایت می‌کند.

سوم اینکه چه امکاناتی در داخل ساختمان و بیرون از آن انتظار دارید؟ مثلا اینکه آپارتمان پارکینگ سقف‌دار داشته باشد برایتان مهم است؟ همان‌طور که بیان شد، داشتن امکاناتی چون اتاق ورزش یا استخر (رو باز یا سقف دار) چی؟ فاصله محل اسکان تا حمل و نقل عمومی چطور؟ به فرض در برخی مناطق شهر از داخل ساختمان محل زندگی مستقیما به سیستم مترو راه است که در روزهای زمستان خیلی کار را راحت می‌کند اما در عوض اجاره آپارتمان‌های این ساختمان از موارد مشابه بیشتر است. ایا تصمیم شما این است که ظرف ۶ ماه ماشین شخصی تهیه کنید یا در سال اول بدون ماشین باشید؟ اینها در انتخاب محل اسکان و نرخ اجاره تاثیر دارد. داشتن ماشین به شما امکان می‌دهد که سراغ موقعیت‌های دورتر از خیابان‌های اصلی که معمولا امکانات بیشتری را با قیمت‌های ارزان‌تری پیشنهاد می‌دهند بروید.

چهارم اینکه می‌خواهید نرخ اجاره یک رقم ثابت ماهانه باشد یا حاضرید که چیزی هم بر اساس میزان مصرف بدهید به عبارت دیگر آیا پرداخت اجاره All Included است یا پرداخت بخشی از utilities بر عهده شماست. توجه داشته باشید که همه اینها در محاسبه مبلغ نهایی موثر است مثلا به فرض شما دوستی دارید که در فلان نقطه تورنتو یک اپارتمان دوخوابه را به رقم ۱۲۵۰ دلار اجاره کرده است. دوست دیگری می‌گوید که یک بیسمنت دوخوابه را به ۹۰۰ دلار اجاره کرده است. برداشت شما این است که هزینه ماهانه در چنین بازه‌ای قرار دارد و پیش خودتان می‌گویید ۳۵۰ دلار اختلاف قیمت، خیلی زیاد است و دومی حتما به‌صرفه‌تر است.

اما بعد می‌فهمید که مبلغ اجاره دومی، ۹۰۰ دلار به اضافه یک سوم یوتیلیتی بوده که خودش به طور متوسط می‌شود ماهی ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار یعنی هزینه واقعی اجاره برای نفر دوم نه ۹۰۰ دلار بلکه ۱۰۵۰ دلار است. بعد از آن در می‌یابید که نفر اول چون ماشین نداشته برای پارکینگ اجاره نداده اما شما که آپارتمان را با پارکینگ می‌خواهید باید ۸۰ دلار اضافه بدهید و در واقع، اجاره اپارتمان مورد نظر نه ۱۲۵۰ بلکه ۱۳۲۰ دلار در ماه است. این درحالی‌ست که نفر دوم در مورد پارک یک ماشین با صاحبخانه توافق کرده و برای پارکینگ (روباز) هزینه‌ای نمی‌دهد و اجاره‌اش همان ۱۰۵۰ دلار است. کمی بعدتر متوجه می‌شوید که صاحبخانه بیسمنت مورد نظر، هزینه کیبل و اینترنت را هم که چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار می‌شود تقبل کرده (در واقع، این امکانات روی کابل بیسمنت فعال است و لازم به پرداخت نیست) در حالی‌که دوستی که در آپارتمان اولی بوده باید برای اینها پرداخت کند یعنی شما در فرض نفر اول باید مجموعا چیزی حدود ۱۴۰۰ دلار برای امکاناتی بدهید که برای نفر دوم تقریبا ۱۰۵۰ دلار می‌شود.

خلاصه این که رقم دقیق هزینه‌های مربوط به اسکان لزوما همان چیزی نیست که شما در یک اطلاعیه اجاره مسکن می‌خوانید یا دوست شما به شما گفته بلکه باید همه شرایطش را بررسی کنید تا به عدد دقیق دست پیدا کنید.

برای اینکه تصویر روشن‌تری از نرخ اجاره در مناطق مختلف با امکانات متفاوت داشته باشید سری به سایت www.hometrader.ca بزنید. البته از امکانات جستجو در بخش RENTAL استفاده کنید چون سایت در مورد خرید و فروش خانه و موارد دیگر هم دیتابیس دارد. شما می‌توانید بر اساس انتخاب‌ها در مورد محدوده هزینه‌ها، تعداد اتاق خواب و تعداد سرویس‌های بهداشتی، جستجوی خود را محدودتر کنید و به تصویر روشن‌تری از هزینه‌ها برسید. سعی کنید چند مورد را انتخاب کنید و جزییاتی را که صاحبخانه در معرفی واحد مربوطه بیان کرده مطالعه کنید و ببینید که ایا همه آنها را می‌فهمید.

در پست‌های آینده توضیح خواهم داد که در زمان اجاره واحدهای یک آپارتمان، توجه به چه نکاتی ضروری‌تر است.

دوستانی هم در مورد اجاره بیسمنت پرسیده بودند. در مطلبی که در سایت در این باره هست (و البته مطلب قدیمی است) درباره مزایا و معایب زندگی در بیسمنت نکاتی بیان شده است. آنها را مطالعه کنید تا در یک پست مجزا به جزییات بیشتری بپردازیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar