نکاتی اجمالی درباره رشته مهندسی عمران (سازه یا راه و ساختمان): بخش نخست
05 آگوست 2016 - 10:04
بازدید 393
9

     در این پست و پست مرتبط بعدی به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال مهندسان عمران Civil Engineers در کانادا پاسخ داده ایم. همچنین در پاسخ به دوستی که درباره وضعیت شغلی خانم ها در این رشته پرسیده اند، نکاتی در پست آینده بیان خواهد شد.    وضعیت دریافت ویزا برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 در این پست و پست مرتبط بعدی به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال مهندسان عمران Civil Engineers در کانادا پاسخ داده ایم. همچنین در پاسخ به دوستی که درباره وضعیت شغلی خانم ها در این رشته پرسیده اند، نکاتی در پست آینده بیان خواهد شد. 
 

وضعیت دریافت ویزا برای شاغلین این رشته؟ 

بر اساس فهرست نیازمندی های دولت فدرال در سال ۲۰۰۹ که فعلا (می ۲۰۱۰) همچنان پابرجا و ملاک عمل است شما مستقیما نمی توانید تحت این عنوان شغلی برای ویزای فدرال تقاضا دهید اما تحت عناوین شغلی متعددی چون مدیریت ساخت و ساز یا پیمانکاری تاسیسات نفت و گاز و مشابه آنها (که بسیاری از دارندگان این عنوان شغلی به آنها مشغولند) در صورتیکه سوابق چنین کارهایی را داشته اید قادر به ارسال تقاضا هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کنپارس مشورت کنید. 
 

آیا شاغلین این رشته نیاز به دریافت مجوز برای کار دارند؟

در کانادا برای تمامی رشته های مهندسی برای اینکه شما اجازه امضای مدارک، نقشه ها و محاسبات را داشته باشید باید دارای عنوان رسمی مهندس حرفه ای professional engineer (که به اختصار P.Eng. خوانده می شود) باشید. بر این اساس این شغل، یک شغل regulated و نیازمند مجوز است اما این به معنای این نیست که شما نمی توانید به عنوان یک مهندس سازه در کانادا بدون داشتن چنین عنوانی استخدام شوید. در واقع، شما بر اساس تحصیلات و تجارب قبلی، شغلی را به دست می آورید اما نتایج کاری شما برای آنکه جنبه رسمی و قانونی پیدا کند باید توسط یک مهندس حرفه ای تایید شود. به همین دلیل بهتر است در کنار اشتغال و درآمدزایی، در اولین فرصت بر اساس ضوابط مربوطه، در سازمانی که در استان محل اقامت شما، قانونا می تواند این مجوز را اعطا کند ثبت نام کنید و با شرکت در آزمون های مربوطه این عنوان را به دست آورده و مزایای آن بهره مند گردید

توجه داشته باشید که یک شاغل این رشته در کانادا ممکن است تحت عناوین دیگری چون  

Construction Engineer            

Highway Engineer             شرکت کن پارس به مدیریت آقای  مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است

Municipal Engineer             شرکت کن پارس به مدیریت  مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است

Public Works Engineer          

Structural Engineer            

Transportation Engineer           

خوانده شوند پس در زمان جستجوی کار یا آماده کردن رزومه اگر سابقه شغلی شما اجازه می دهد از بکارگیری سایر عناوین هم غفلت نکنید.    

وضعیت اشتغال در این رشته           

طیف شرکت ها و موسساتی که در کانادا فارغ التحصیلان این رشته را استخدام می کنند بسیار وسیع است. به دلیل طرح های بسیار گسترده آماده سازی زیرساخت های شهری، ایجاد مناطق مسکونی، گسترش شبکه های خدمات رسانی شهری و روستایی، گسترش شبکه های حمل و نقل عمومی و نظایر اینها خصوصا در شهرهای حاشیه ای ۳ شهر مهم کانادا (تورنتو، مونترال و ونکوور) و شهرهایی چون کلگری، ادمونتون، هالیفکس و سایر شهرهای رو به گسترش کانادا (که اطلاعات آنها را در اخبار مختلف وب سایت مشاهده کرده اید) بازار شغلی این رشته در آینده بسیار خوب پیش بینی می شود و اصولاً یکی از دلایلی که سبب شده این رشته برخلاف اغلب رشته های مهندسی به جدول نیازمندی های شغلی فدرال راه یابد همین نکته بوده است.               
 

البته رکود اقتصادی اخیر کانادا منجر به توقف تعداد زیادی از پروژه ها و حتی بیکاری افراد زیادی شد اما رونق گرفتن دوباره اقتصاد آنهم با نرخ بسیار بالای رشد در امسال و (برآورد) سال آینده و خصوصا بازار بسیار پررونق ساخت و ساز، به زودی منجر به بازگشت بازار اشتغال به وضعیت سابق خواهد شد.              
 

آیا برای کاریابی بهتر، ادامه تحصیل در این رشته توصیه می شود؟      

برای کسانیکه در ایران سابقه بسیار قوی حضور در بازار کار با رزومه جذاب و تسلط خوب به زبان انگلیسی دارند توصیه می کنیم که برای حضور سریع تر در بازار تردید نکنند. منظور کسانی هستند که در ایران در پروژه های مهم به طور واقعی درگیر بوده و کار مهندسی کرده اند. کسانی که در یک موقعیت شغلی مشابه در کانادا می توانند با اعتماد به نفس به سایرین نشان دهند که بر جزییات حرفه ای این رشته تسلط دارند.      
 

این افراد لازم است رزومه های کاری حرفه ای آماده سازند و خود را برای گرفتن کار در شهرهای کوچک تر یا حداقل شهرهایی غیر از شهرهای محبوب ایرانیان آماده کنند تا سریع تر به نتیجه برسند. از آنجایی که شرایط بازار کار هنوز به حالت تعادل نرسیده و بسیاری از پروژه های معوقه هنوز فعال نشده اند اما بازار با سرعت زیاد در حال احیا است به کسانیکه ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده وارد کانادا می شوند توصیه می شود با رصد کردن وضعیت شهرهای مختلف بهترین نقطه را برای ورود آسان تر به بازار شناسایی کنند.    
 

برای کسانی که سابقه شغلی خیلی قوی ندارند، یا از زمان فارغ التحصیلی آنها مدت طولانی نمی گذرد، یا در ایران پروژه های خیلی کوچک و محدود انجام داده اند یا اینکه اصولاً کار مهندسی جدی بر عهده نداشته اند ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس خصوصا در استان کبک به دلیل شرایط مساعدتر برای دانشجویان توصیه می شود.          

دانشگاه کونکوردیا به دلیل اینکه طیف متنوعی از رشته های مرتبط و مورد نیاز بازار کار را تدریس می کند برای کارفرمایان کانادایی و همچنین دانشجویان مهاجر بسیار محبوب و شناخته شده است. اطلاعات این صفحه از دپارتمان مربوطه در این دانشگاه می تواند به شما در انتخاب رشته تحصیلی مناسب کمک کند. معمولا فارغ التحصیلان این رشته ها در این دانشگاه به محض اتمام تحصیل (در صورت عادی بودن شرایط بازار کار) بدون دردسر می توانند در یک کمپانی معتبر با درآمد سالانه بین ۴۸ تا ۵۵ هزار دلار در سال (که حداقل ۱۰ هزار دلار کمتر از درآمد واقعی چنین تخصصی است) استخدام شوند. معمولا قرارداد شغلی یک ساله است و در آغاز سال دوم با توجه به کارنامه کاری و قدرت چانه زنی فرد، وی می تواند رقم دریافتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. البته دانشگاه های معتبر دیگری هم در این حوزه فعال هستند و علاقه مندان می توانند با بررسی همه جوانب و جزییات برای ادامه تحصیل در آنها تقاضا دهند.     
 

توجه داشته باشید که دریافت مدرک فوق لیسانس به خودی خود سبب امکان افزایش حقوق یا هیچ مزیت شغلی دیگری نمی شود و حقوق دریافتی این افراد تفاوت معناداری با دارندگان مدرک لیسانس ندارد بلکه تنها به عنوان یک مسیر برای آشنایی با استانداردهای بازار کار و سهولت برای ورود به این بازار با عنوان مهندس توصیه می شوند. همچنین این تحصیلات می تواند متقاضی را در دریافت عنوان P.Eng. یاری کند. در مجموع، اگر واقعا احساس می کنید که می توانید مستقیماً وارد بازار کار شوید حتماً چنین کنید و بهترین راه برای اطمینان از این موضوع این است که حتماً برای کاریابی از مسیر درست و منطقی اقدام کنید و بر اساس پیش فرض ها عمل نکنید.              شرکت کن پارس به مدیریت  مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است
 

در پست آینده به وضعیت شغلی این رشته می پردازیم.             

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می گیرند که قرار است از طریق پست های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش های خوانندگان سایت بررسی می شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش ها در باره این رشته هم مقالات مفصل تر تهیه خواهد شد. شما می توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar