نرخ بیکاری در میان ایرانیان ساکن کانادا و دلایل آن – بخش سوم: موانع بیرونی و راه‌ حل‌ها
15 سپتامبر 2016 - 1:19
بازدید 440
7

  به قلم: مجید بسطامی،   در مطلب قبل به تفصیل به موانع تکنیکی بر سر راه کاریابی مهاجرین و روش های گذر از این دسته موانع پرداختیم اما حتی اگر شما از نظر تکنیکی و مهارت های شغلی و زبانی کاملاً خود را آماده حضور در بازار کار کانادا کرده باشید باز هم موانعی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

به قلم: مجید بسطامی،
 
در مطلب قبل به تفصیل به موانع تکنیکی بر سر راه کاریابی مهاجرین و روش های گذر از این دسته موانع پرداختیم اما حتی اگر شما از نظر تکنیکی و مهارت های شغلی و زبانی کاملاً خود را آماده حضور در بازار کار کانادا کرده باشید باز هم موانعی وجود دارند که عمدتاً خارج از میل و اراده شما قرار دارند. در این مطلب به این دسته از موانع که آنها را موانع بیرونی نام نهاده ایم و راه های مقابله با آنها می پردازیم.
 
تاثیر تبلیغات و پیش داوریهای فکری و فرهنگی کارفرمایان
 
موانع بیرونی نیز از تنوع بسیاری برخوردارند و به عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط هستند. علاوه بر این، این دسته از موانع وابستگی زیادی به شرایط زمانی و مکانی دارند. مثلاً زمانیکه مسائل سیاسی مرتبط با خاورمیانه یا جهان اسلام اوج می گیرد عدم تمایل به استخدام مهاجرینی از این مناطق افزایش می یابد. یک دلیل عمده نرخ پایین بیکاری در میان مهاجرین اروپایی (به رغم اینکه مشکل زبان انگلیسی در مورد بسیاری از آنها جدی است) به این باز می گردد که چنین جبهه گیری هایی که عمدتاً از طریق رسانه ها تشدید می شود در مورد آنها مثبت عمل می کند. اما مثلاً در جریان اوج گیری بحران بالکان، بسیاری از صرب تباران ساکن کانادا از وجود فضای منفی حاکم بر رسانه ها بر علیه آنها معترض بودند. به هر حال چنین پیش داوریهای هایی واقعیت دارند و به رغم اینکه کانادا جامعه چند فرهنگی و متکثری است و درصد مهاجرین در آن بالاست باز هم به طور طبیعی کارفرمای سفیدپوست مسیحی انگلیسی زبان با ریشه اروپایی کمتر تمایل دارد که مهاجر سیاه پوست آفریقایی مسلمان فرانسه زبان را استخدام کند (بیشترین نرخ بیکاری در کانادا مربوط به مهاجران شمال آفریقا است). به همین نسبت سایر ملل از جمله ایرانیان مسلمان غیرانگلیسی زبان هم دچار مشکل می شوند.
 
فقدان شبکه موثر و معرفان مشهور
 
عامل دیگر به محدودیت های ارتباطی، فقدان شبکه ارتباطی موثر و همچنین ناتوانی در کمک گرفتن از معرف های معتبر بازمی گردد. در کانادا نظیر هر جای دیگر دنیا، کارفرمایان ابتدا ترجیح می دهند نیروهای مورد نیاز خود را از میان کسانی که افراد مورد اعتماد آنها معرفی کرده اند، یا کسانی که در یک مصاحبه از معرف های سرشناسی نام می برند انتخاب کنند. متاسفانه سابقه حضور ایرانیان در کانادا به ۴ دهه نمی رسد (در مقایسه مثلاً با چینی ها که به دو قرن می رسد) و لذا هنوز از نظر کمی و کیفی آنچنان در میان تمام اجزا جامعه کانادا نفوذ نکرده اند که بتوان از یک شبکه سازی گسترده در میان جامعه ایرانیان کانادا سخن گفت. علاوه بر این ایرانیان به دلیل فقدان روحیه کار جمعی از انسجامی که سایر اقوام برخوردارند بی بهره اند و همین نکته وجود شبکه ارتباطی موثر را تضعیف می کند. علاوه بر این دوری از بازارهای جهانی در سه دهه گذشته سبب شده که ارتباطات شغلی موثر بین شرکت های ایرانی و شرکت های بین المللی شکل نگیرد و به همین دلیل آشنایی کارفرمایان کانادایی از شرکت های ایرانی بسیار محدود است. ممکن است برخی شرکت های ایرانی در حوزه های صنعتی، نفت و گاز یا ساختمان کارهای بسیار عظیم و مهمی انجام داده باشند اما همین فقدان ارتباط و ناشناس ماندن سبب می شود که توصیه نامه های این شرکت ها ارزش زیادی نداشته باشد.
 
الزامات قانونی
 
دسته دیگر و بعضاً مهم ترین مانع در مورد برخی مشاغل به الزامات قانونی مرتبط با آنها برای اخذ لیسانس یا مجوز باز می گردد. مثلاً شما هر چقدر هم پزشک معتبر و متخصصی حتی در سطح بین المللی باشید باز باید مسیر قانونی و زمان بر خاصی را طی کنید و در واقع تجارب درخشان شما پس از قبولی در آزمون های این مسیر به کار شما خواهد آمد نه قبل از آن. البته با استفاده از فعالیت ها و آمادگی هایی می توان این مسیرها را بسیار کوتاه تر کرد اما نمی توان آنها را حذف کرد که همین چون مانعی برای پیوستن سریع به بازار کار عمل می کند. البته کنپارس تاکنون برای دو حوزه پزشکان و پرستاران برنامه های ویژه ای را تدارک دیده تا متقاضیان با کسب آمادگی اولیه، مسیر مورد بحث را سریع تر طی کنند. همچنین بسته های اطلاعاتی کاریابی به هر متقاضی می گوید که آیا رشته اش از دسته رشته های نیازمند به اخذ مجوزهای خاص هست یا نه، این مجوزها چه الزاماتی دارند و از کجا باید تامین شوند و چگونه می توان در ایران خود را به گونه ای آماده کرد که این مسیر را با سریع ترین سرعت ممکن طی کرد. از دیگر موانع همین گروه باید به مسئله تایید مدارک تحصیلی و تخصصی برای اخذ مجوزها اشاره کرد که جزییات آن بسته به رشته های مختلف تفاوت دارد و در بسته های مورد اشاره به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
 
 

اختلالات موقت بازار
 
آخرین عامل از این موانع که به زمان وابستگی زیادی دارد مسئله فراز و فرودهای کشش بازار در جذب متخصصین در مشاغل مختلف است. مثلاً هم اکنون و به دلیل رکود اقتصادی، یافتن کار برای تازه واردان در برخی شاخه ها و تخصص ها بسیار مشکل تر از شرایط عادی شده است. یا مثلاً متقاضیان مشاغل برای بقا survival jobs باید بدانند که در برخی ماه ها اینگونه مشاغل بسیار بیشتر و در برخی ماه ها به شدت کاهش می یابند. با مراجعه مداوم به وب سایت کنپارس شما می توانید اخبار مرتبط با شرایط جاری بازار کار را به راحتی پیگیری نمایید و با برخی روال ها و نظم های حاکم بر آن به خوبی آشنا شوید. به هر حال این گونه اختلالات کوتاه مدت هستند اما ممکن است شرایط بازار پس از رفع آنها شبیه به دوران قبل از رکود نباشد و لذا باید از چگونگی این تغییر و تحولات مطلع بود.
 
البته نباید از یاد برد که تغییرات عظیم تکنولوژیکی در دهه اخیر منجر به ایجاد اختلال در برخی مشاغل و حذف برخی تخصص ها شده است که همین امر لازم می سازد متقاضیان کاریابی در کانادا و حتی شاغلین، به طور مرتب خود را در جریان تغییر و تحولات بازار و شاخه تخصصی مربوطه قرار دهند و با این تغییرات همراه و همگام باشند تا در آینده با مشکل جدی روبرو نشوند.
 
در مطلب بعدی به سومین دسته از موانع، یعنی موانع درونی می پردازیم.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar