مسیر دریافت مجوز شغلی برای دندان‌پزشکان در کانادا
25 آگوست 2013 - 10:11
بازدید 461
6

یکی از روش های به دست آوردن اطلاعات مفید و کاربردی درباره مسیر دریافت مجوز شغلی از طریق کسانی است که با فاصله نه چندان زیادی آن مسیرها را طی کرده باشند. به همین دلیل از یکی از دوستان خواسته ایم تا تجربیات خود را با مخاطبان سایت درمیان گذارند و این حاصل تلاش ایشان […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از روش های به دست آوردن اطلاعات مفید و کاربردی درباره مسیر دریافت مجوز شغلی از طریق کسانی است که با فاصله نه چندان زیادی آن مسیرها را طی کرده باشند. به همین دلیل از یکی از دوستان خواسته ایم تا تجربیات خود را با مخاطبان سایت درمیان گذارند و این حاصل تلاش ایشان است:

دندان پزشکانی که از کانادا وامریکا فارغ التحصیل نشده اند قبل از اینکه بتوانند در کانادا کار کنند باید یک سری مراحل را  سپری کنند. دندان پزشکان دو مسیر در پیش دارند و می توانند هر مسیری را که با شرایط خود مناسب تر می دانند انتخاب کنند.

ستون زیر خلاصه ای از مراحل را نشان می دهد که توضیح آن در ادامه مطلب آماده است:

جدول مراحل کار
 

ثبت نام اغلب در اوایل فروردینِ هر سال آغاز می شود. در مرحله برابرسازی مدارک، ابتدا باید عضو سایت NDEB بشوید و صفحه ای در آن برای خودتان باز کنید. آدرس سایت www.ndeb.ca است.

ابتدا باید مدارک لازم را به این مرکز بفرستید تا تایید کند که شما مطابق با مقررات آکادمیک در دانشگاه های کانادا دندان پزشک هستید و درس خود را تمام کرده اید.

شما مدارکی را به ایران یا دانشگاه خود خواهید فرستاد و پس از تایید از دانشگاه شما به این مرکز کانادایی بازپس فرستاده خواهد شد.

مراحل تقاضا و مدارک مورد نیاز به این ترتیب است:

 ١ – عکس با رعایت قوانین مطرح شده در سایت و فتوکپی از یک مدرک تشخیص هویت مانند پاسپورت که اسم و عکس  شما به انگلیسی دقیق مشخص باشد و مطابق با مدارک ارسالی باشد.

۲- اگر اسم خود را تغیر داده اید مدارک آن را ارائه دهید و ترجمه رسمی و تایید شده آن را بفرستید. 
۳- مدارک خود را باید ترجمه رسمی کرده و همراه با کپی اصل ان را که نوتارایز شده آماده کنید.

٤-  ترجمه رسمی ریزنمرات همراه با کپی برابر با اصل شده آن را آماده کنید.

٥- ترجمه دانشنامه دندانپزشکی همراه با کپی برابر با اصل شده آن را آماده کنید. این مدارک را خودتان باید ارسال کنید.

 ۶- نامه تایید مدرک اتمام تحصیل؛

این نامه بسیار مهم است، و بسیار روی آن حساس هستند. ابتدا آن را از سایت دانلود کرده قسمت مربوط به داوطلب

را با دقت پر کنید و سپس قسمت مربوط به دانشگاه را هم باید دانشگاه پر کند. دقت کنید که حتما و حتما اطلاعات نوشته شما و دانشگاه یکی باشد. سپس دانشگاه باید مهر برجسته کند. همچنین کپی از ریزنمرات فارسی به تایید مهر دانشگاه رسیده شود. سپس هردوی این نامه ها باید در یک پاکت مهر شده قرار بگیرد و روی آن، مهر دانشگاه زده شود. دقت کنید که این پاکت باید از طرف دانشگاه فرستاده شود وگرنه برگشت داده می شود. اگر دانشگاه پست را قبول نکرد یا چنین خدماتی نداشت خودتان آن را به اداره پست ببرید ولی آدرس فرستنده را دانشگاه بنویسید.

۷- یک سری مدارک دیگر نیاز است که البته بستگی دارد که شما این دوره ها را رفته باشید یا نه.

یک مورد مهم در لیست پرکردن مدارک وجود دارد که برای همه دوستان سوال است. دو تاریخ از شما سوال می شود: یکی زمان فارغ التحصیلی و دیگری زمان تایید مدارک. زمان فارغ التحصیلی شما در ترجمه مدارک شما آمده است اما زمان تایید مدارک معمولا چند ماه یا چند سال بعد از آن می باشد که در مدرک دانشنامه دندان پزشکی شما آمده است. دوستانی که دوران طرح گذرانده اند معمولا زمان تایید مدارک بعد از اتمام زمان طرح شان است. 

بعد از شش هفته و پیش از پایان مهلت که هر ساله تغییر می کند و اغلب تا اواسط شهریورماه است، مدارک شما بررسی خواهد شد. کم و کسر و ایرادات به اطلاع شما خواهد رسید و اگر همه چیز مرتب باشد به شما اعلام می کنند که می توانید در امتحان تئوری شرکت کنید.

مدارک شما شبیه مورد زیر، در سایت شخصی که برای خود ایجاد کردید نشان داده خواهد شد در این صورت شما مطلع خواهید شد که مدارک تایید شده است و می توانید برای امتحان و تعیین مکان آن اقدام کنید.

Photo

Accepted

   

Identification

Accepted

   

Confirmation of Degree Completion Form

Accepted

   

Dental Degree

Accepted

   

Translated Dental Degree

Accepted

   

Transcript of Marks

Accepted

   

Translated Transcript of Marks

Accepted

   

Internship Completion

Not Required

   

Translated Internship Completion

     

Name Change

     

Translated Name Change

     
 

 

امتحان تئوری (The Assessment of Fundamental Knowledge) سالی یک بار، اغلب در بهمن ماه برگزار می شود و هر دندانپزشک فقط دو بار در عمرش می تواند در این امتحان مردود شود و بارِ سوم، بارِ آخر است. مطالب لازم برای امتحان شامل دنتال دک و سوالات سال های قبل می باشد. دنتال دک را می توانید انلاین بخرید یا کپی آن را که ارزان تر است تهیه کنید.

www.dentaldecks.com/Pages/Default.aspx

امتحان شامل ۲ مرحله صبح و بعد از ظهر می باشد. هر یک شامل کتابچه ای از ۱۵۰ سوال است که باید در ۳ ساعت جواب داده شود. لیست منابع امتحانی را می توانید در اینجا پیدا کنید.

محتویات امتحان شامل موارد زیر می باشد که در سایت هم می توانید پیدا کنید:

 

% of Questions

Biomedical Sciences

 

 

 

 

۲۰

  • Anatomy
  • Oral Microanatomy
  • Oral Embryology
  • Growth and Development
  • Physiology
  • Microbiology/Immunology
  • General Biochemistry/Cariology
  • Pathology/Medicine

Applied Clinical Sciences

 

Pharmacology

۱۳

Orthodontics

۶

Pediatric Dentistry

Geriatric Dentistry

Special Needs Patient

 

۷

Periodontics

Oral facial Pain

 

۶

Endodontics

Dental Emergencies

 

۶

Oral Medicine/Oral Pathology

Radiology

 

۶

Scientific Literature

Health Promotion/Population Health

Relationship of General/ Oral Health

 

۲

Local Anesthesia

Therapeutics

Medical Emergencies

 

۶

Oral Surgery

Trauma

Medical Emergencies

 

۶

Operative/Single Crown

۱۱

FPD/Removable/Implants

Dental Anatomy/Occlusion

Prevention

Infection Control

 

۱۱

Total

۱۰۰%

 

 

در صورت قبولی در امتحان تئوری شما دو راه دارید: پذیرش گرفتن از دانشگاه ها یا شرکت در امتحان عملی.

برای شرکت کردن در امتحان عملی شما باید بالای ۷۵ بیاورید تا حق امتحان عملی داشته باشید. اما برای گذراندن دورهٔ دوساله تکمیلی، شما به نمرهٔ بالاتری نیاز دارید و هر دانشگاه یک سری قوانین خاص برای خود دارد. مثلا دانشگاه تورنتو بالای ۸۰ را قبول می کند.

 اغلبِ شرکت کنند گان هر دو راه را می آزمایند. امتحان عملی که سالی یک بار و در چندین دانشگاه برگزار می شود در سه روز انجام می شود و شامل بخش عملی و بخش تشخیصی است. پروتوکل و آیین نامه های هر امتحان را می توانید در همان سایت بالا پیدا کنید. فرصتِ شرکت هر دندانپزشک در امتحان عملیِ کانادا فقط سه بار در زندگی است.

اگر نخواهید امتحان عملی بدهید و تصمیم دارید دو تا دو سال و نیم در دانشگاه ها دوره تکمیلی بخوانید نمره زبان لازم دارید و برای هر دانشگاه مدارکی به خصوص. مثلا دانشگاهِ ونکوور از شما سه نامه تاییدیه از استادان سابق تان در ایران می خواهد، دانشگاه وینی پگ (مانی توبا) از شما بیوگرافی می خواهد، مونترآل فقط ساکنان کبک را می پذیرد و دانشگاه وسترن انتاریو برای خودش امتحان دوونیم روزه عملی برگزار می کند و جداگانه مصاحبه دارد. هرکدام از این دانشگاه ها هم نمرات زبان خودشان را دارند.

این دانشگاه ها تنها دانشگاه هایی هستند که دوره ی تکمیلی برگزار می کنند. باید به سایت تک تک این دانشگاه ها سر بزنید، مهلت ارسال مدارک و جزییات مدارک و امتحانات شان را پیدا کنید چون گاه هر سال قوانین شان را تغییر می دهند و هزینه تحصیل در دانشگاه ها هم متفاوت است. ارزان ترین ها در کبک واقع اند و گران ترین بریتیش کلمبیاست (به طور متوسط سالی هفتاد هزار دلار). البته دولت به شما وام کافی خواهد داد و به موقع پس خواهد گرفت.

لیست دانشگاه های که این برنامه آموزشی را دارند در این صفحه از سایت مربوطه آماده است.

اگر امتحانات عملی را هم با موفقیت بگذرانید باز هم می توانید به دانشگاه بروید. مثلا دانشگاه مانی توبا برای این افراد شرایطی ویژه دارد. 

مرحله آخر امتحان بورد است. پس از گذراندن امتحان بورد و امتحان اخلاق پزشکیِ مربوط به استانی که در آن زندگی می کنید شما مجوز کار دارید. امتحان بورد سالی سه بار در کانادا برگزار می شود و محدودیت شرکت کردن ندارد. امتحانی دو روزه که در مکان های محدودی برگزار می شود مثلا پاییز سال ۲۰۱۳ فقط در تورنتو و ونکوور برگزار می شود.

در پایان خلاصه ای از تعداد قبول شدگان هر مرحله از سال ۲۰۱۱- ۲۰۱۳ که در جداول این صفحه آمده ببینید. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، از ۱۱۸۷ متقاضی شرکت در آزمون تئوری The Assessment of Fundamental Knowledge، چهل و دو درصد آن را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar