قسمت پنجم – نکاتی درباره واژه «کالج»
07 ژانویه 2017 - 23:29
بازدید 280
7

توصیه های گذشته درباره آغاز کردن جستجو برای رشته های مفید تحصیلی از کالج ها، به پرسش هایی منجر شد که نیازمند شفاف سازی از واژه پرابهام «کالج» است. این واژه یک «مشترک لفظی» برای مراکز آموزشی متفاوتی است و لذا قبل از اینکه بحث ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادایی ادامه یابد، بهتر است […]

ارسال توسط :
پ
پ

توصیه های گذشته درباره آغاز کردن جستجو برای رشته های مفید تحصیلی از کالج ها، به پرسش هایی منجر شد که نیازمند شفاف سازی از واژه پرابهام «کالج» است. این واژه یک «مشترک لفظی» برای مراکز آموزشی متفاوتی است و لذا قبل از اینکه بحث ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادایی ادامه یابد، بهتر است بر روی این لفظ تمرکز بیشتری انجام دهیم.  

آیا همه «کالج ها» در کانادا صرفنظر از میزان اعتبار آموزشی آنها، یک پدیده هستند؟

اگر نه، چند دسته کالج در کانادا داریم؟  

در یک ارزیابی سرانگشتی، حداقل ۵ دسته یا گروه مختلف مرکز آموزشی در کانادا با این عنوان شناسایی می شوند که عبارتند از

  • کامیونیتی کالج ها
  • کالج، دپارتمانی از یک دانشگاه
  • کالج های خصوصی
  • کالج به عنوان نماینده یا شاخه ای از یک دانشگاه خارجی
  • کالج یعنی دبیرستان

کامیونیتی کالج ها Community Colleges 

در اکثر مواردی که در این سری از مقالات از لفظ کالج استفاده شده منظور این دسته از کالج ها بوده است. این مراکز آموزشی که فراگیرترین سیستم آموزش عالی در کانادا محسوب شده و عمدتاً دارای چندین شعبه مختلف می باشند، با ارائه هزاران برنامه آموزشی از بالاترین میزان گستردگی و اعتبار تحصیلات مرتبط با بازار کار برخوردار هستند. آنها از دولت های استانی و حتی فدرال کمک و بودجه (fund) می گیرند، اکثر دوره هایشان توسط مراکز معتبر تایید شده و دانشجویان آنها می توانند از وام های کم بهره تحصیلی که توسط دولت های استانی ارائه می شود بهره ببرند. در منابع دولتی یا رسانه ای کانادا هم در اکثریت قریب به اتفاق موارد، وقتی با عنوان «کالج» مواجه می شوید به همین دسته از کالج ها اشاره شده است.  

کالج یعنی دپارتمان دانشگاه

در کانادا، برخی از دانشگاه ها به صورت مجموعه ای از کالج ها اداره می شوند که اصطلاحا به آنها University College می گویند.

یکی از معروف ترین آنها خود دانشگاه تورنتو University of Toronto (که در لفظ عموم U of T خوانده می شود) است. در اینجا عبارت کالج در واقع یعنی یک دپارتمان تخصصی از دانشگاه که چندین گروه مطالعاتی را پوشش می دهد. مثلا کالج اینیس Innis College در دانشگاه تورنتو دپارتمان تخصصی برای دو گروه از مطالعات آکادمیک است: مطالعات سینمایی Cinema Studies و مطالعات شهری Urban Studies. شاید یک دلیل این ساختار این باشد که دانشگاه های قدیمی تر کانادا به پیروی از دانشگاه های معروف انگلستان نظیر آکسفورد به صورت کالج-دانشگاه تشکیل شده اند.   

البته ممکن است دانشگاه هایی کاملا به این صورت نباشند بلکه یک مرکزیت (کمپس) اصلی داشته باشند که مجموعه ای از دپارتمان ها در آن مستقر باشند و چند کالج وابسته به آنها (از نظر تشکیلات اداری اما مستقل از نظر تصمیمات آموزشی) نیز در اطرافشان یا مکانی دورتر به فعالیت های آموزشی اشتغال داشته باشند. به هر حال منظور ما از لفظ کالج این گروه از کالج ها نیست. این گروه در واقع، همان دانشگاه محسوب می شوند که در پست های بعدی به آن خواهیم پرداخت.  

کالج های خصوصی

انواع بسیار گسترده ای از کالج های خصوصی در کانادا مشخول به کار هستند. اصولا هر کس با رعایت یک سری از ضوابط و استانداردها می تواند در کانادا یک کالج خصوصی تشکیل دهد و خود این کار به عنوان یک حرفه یا سرمایه گذاری محسوب می شود. این کالج ها از نظر امکانات، شعبات، گنجایش، تنوع و سطح علمی اساتید، تعداد رشته ها و پروگرم های درسی و مسایلی از این دست بسیار متنوع و متفاوت هستند.

برخلاف نمونه های قبلی، یک کالج از این گروه ممکن است در ۳-۴ استان متفاوت کانادا شعبه داشته و هزاران نفر را پوشش دهد و یا اینکه همه امکاناتش در حد یک ساختمان چند طبقه خلاصه شود.  

برخی از این کالج ها هم امکانات فیزیکی محدودی دارند اما بیشترین برنامه های آموزشی خود را بر آموزش از راه دور و آن-لاین متمرکز کرده اند و نه تنها به دانشجویان کانادایی، بلکه به علاقه مندانی از سایر کشورها هم خدمات می دهند. واضح است که کیفیت و اعتبار این دوره ها و خدمات آموزشی هم بر اساس وضعیت و اعتبار خود کالج، بسیار متفاوت است.  

وام های کم بهره دولتی هم مشمول بسیاری از کالج های خصوصی نمی شود چون رشته مربوطه از نظر دولت استان، از اولویت های مورد نیاز استان محسوب نمی شود یا کیفیت مورد نظر استان را ندارد. اما برخی از آنها شهرت بسیار زیادی دارند و فارغ التحصیلان آنها به راحتی (در برخی مواقع، راحت تر از کالج های گروه اول) می توانند جذب بازار کار شود

در مجموع باید تاکید کرد که برای ادامه تحصیل در این دسته از کالج ها باید دقت و مطالعه بسیار زیادی انجام داد.  

کالج یعنی شعبه ای از یک دانشگاه یا کالج بین المللی

برخی از مراکز آموزشی بین المللی خصوصا آمریکایی در کانادا شعباتی دارند؛ البته از انگلستان و استرالیا هم موارد متعددی دیده می شود. عمدتا این مراکز هم با لفظ کالج نامیده می شوند. دوره های آنها بسته به اعتبار مرکز اصلی متفاوت است اما می تواند برای شما مدارک بسیار معتبری به همراه بیاورد. معمولا شهریه آنها بیشتر است و امکان استفاده از وام های دولتی هم مقدور نیست. هر چند اعتبار برخی از آنها به دلیل دانشگاه مادر اهمیت زیادی دارد اما به دلیل محدودیت ها و مشکلات احتمالی، برای تحصیل در آنها باید دلایل معتبری برای خود دست و پا کنید.  

کالج یعنی دبیرستان

تعجب نکنید. تعداد زیادی از دبیرستان های قدیمی تر در شهرهای بزرگ عنوان کالج دارند. این گونه مراکز مخصوصا با کالج های خصوصی اشتباه گرفته می شوند. به نظر می رسد یک دلیل این نام گذاری این بوده که در دهه های گذشته و قبل از شکل گیری کامیونیتی کالج ها، مراکز آموزشی معتبرتر که تا سطح دیپلم دبیرستانی دوره های آموزشی یا حرفه آموزی داشته اند می توانستند دوره های تکمیلی کوتاه بعد از آن را هم برگزار کنند و به همین دلیل از عنوان کالج بهره می گرفته اند تا نقطه ممیزه ای با دبیرستان های عادی باشند. به هر حال مهم این است که واژه کالج در این گونه موارد شما را دچار ابهام نکند و با تفاوت مصداق های آن آشنا باشید 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 6 اسفند 88 در همین وب سایت منتشر شده است

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar