قسمت پنجم : الزام به دانستن زبان انگلیسی (توجه به چند نکته کلیدی)
15 اکتبر 2016 - 18:25
بازدید 509
7

  پیگیری گام های اصلی یک زبان آموزی و تمرکز بر روی طرح عملیاتی موفق نیازمند توجه به نکات و ظرایفی است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می شود.   در قسمت سوم این مجموعه مطالب به دو نکته اشاره کردیم. اولین نکته این است که بهتر است تا قبل از […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

پیگیری گام های اصلی یک زبان آموزی و تمرکز بر روی طرح عملیاتی موفق نیازمند توجه به نکات و ظرایفی است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می شود.
 
در قسمت سوم این مجموعه مطالب به دو نکته اشاره کردیم. اولین نکته این است که بهتر است تا قبل از اتمام مرحله پیش-متوسطه pre-intermediate از آغاز زبان آموزی در یک مقطع تخصصی تر (مثلاً آمادگی برای تحصیل آکادمیک) اجتناب کنیم.
 
چرا؟
 
پاسخ تقریباً روشن است. زبان آموز تا قبل از این مرحله هنوز در سطحی قرار ندارد که آغاز کردن مراحل دیگر به نفعش باشد؛ چه بسا ممکن است این کار به اتلاف وقت وی منجر شده و شکست در آن مراحل یا فشار زیاد تحصیلی میل به فراگیری زبان را در او کاهش دهد. در واقع مراحل مقدماتی elementary و پیش-متوسطه وی را با اولین و ضروری ترین مباحث زبانی از نظر حوزه لغات عمومی، ساختارهای جملات و گرامر انگلیسی آشنا می کنند. دوره پیش-مقدماتی را باید تکرار همان مباحث قبلی به شکلی تخصصی تر دید به همراه برخی مباحث پیشرفته تر خصوصاً در بکارگیری گرامر انگلیسی که تکمیل آن در دوره متوسط خواهد آمد.
 
زبان آموزان در این سطوح بهتر است وقت های خارج از کلاس را به تمرکز بر روی مباحث همین دوره ها و عمق بخشیدن به آنها متمرکز کنند. مثلاً حوزه لغات عمومی خود را به کمک انواع کتب مناسب این دوره که در بازار فراوان وجود دارد افزایش دهند، بر روی توانایی های شنوایی خود تمرکز کنند و سعی کنند حتماً به خاطر سپردن املا لغات را از همان دروس اولیه آغاز کنند تا در مراحل بالاتر و افزایش تعداد لغات دچار مشکل نشوند. حتی اگر بتوانند متن دروس را دوباره نویسی کنند هم به آنها در بحث آموزش نگارش کمک می کند و هم ساختارهای جملات در این حالت بیشتر به یادشان خواهد ماند.
 
به متقاضیان ویزای کانادا توصیه می شود آموزش تایپ لاتین را جدی بگیرند و همین مورد بازنویسی مطالب را در واقع، در قالب تایپ متون درسی یا کتب کمک آموزشی انجام دهند (البته با غیر فعال کردن بخش اصلاح املاء لغات در نرم افزار ورد یا تایپ در نوت پد) بدین ترتیب چند توانایی زبانی به همراه یک مهارت جانبی تقویت خواهد شد. در آینده توضیح خواهیم داد که همین تکنیک بازنویسی متون یکی از موثرترین روش ها برای تقویت مهارت نگارش در سطوح پیشرفته است. حسن دیگر تایپ کردن متون این است که شما را برای آزمون تافل که در آن بخش نگارش writing به صورت تایپی برگزار می شود کمک می کند.
 
نکته دیگری که در مباحث پیشین به آن اشاره شده و سوالاتی را برانگیخته بود این بود که ترجیحاً از ادامه دادن مقطع بعد از متوسط (upper-intermediate) در سطوح عمومی خودداری کنید مگر اینکه دلیل قاطعی داشته باشید. این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. چرا چنین توصیه ای می کنیم؟
 
دلیل اول این است که در این دوره بسیاری از نکات دوره متوسط در حوزه گرامر تکرار می شوند درحالیکه اگر شما این نکات را در دوره متوسط به طور دقیق و از طریق کتب جانبی دنبال کرده باشید این تکرار برایتان ضروری ندارد؛
 
دلیل دوم این است که بسیاری از لغاتی که شما در این مقطع فرا می گیرید کاربرد زیادی در زندگی آتی شما ندارند در حالیکه شما نیازمند دانستن لغات بسیار ضروری تری در زندگی عادی یا زندگی آکادمیک هستید که در کتاب های آموزشی مرسوم این مقطع، کمتر نشانی از آنها یافت می شود. همین نکته سبب می شود که میل به ادامه فراگیری زبان به مرور در این دوره افول کند و اگر به سرعت به این بحران، پاسخ مناسب داده نشود می تواند کل فرایند فراگیری را مختل کند؛
 
دلیل سوم اینکه فراگیری واقعی این مقطع نیازمند اختصاص دادن زمان زیادی برای کارهای خارج از کلاس است. در واقع، مقطع بالاتر از متوسط به زمانی حداقل دوبرابر مقطع متوسط برای آمادگی نیازمند است. زمانی که می توان آن را صرف امور مهم تری کرد.
 
دلیل چهارم این است که بهتر است شما در پایان مقطع (عمومی) متوسط  فراگیری برخی از مهارت های زبانی مثل فراگیری اصطلاحات یا محاورات روزمره Idioms and slang ، phrasal verbs، نگارش پیشرفته تر زبان، مهارت های شنیداری در مورد قالب های دیگر ارتباطی (از طریق تلفن، مکالمه با لهجه های مختلف و…) را در کنار کسب مهارت برای حوزه های خاص (آکادمیک یا کار یا زندگی روزمره) با جدیت و شدت بیشتری ادامه دهید که در روش های عمومی آموزش زبان برخی از آنها کاملاً مغفول افتاده اند و به برخی دیگر هم در حد اشارات جزیی در چند درس اکتفا می شود.
 
اما مهم ترین دلیل برای به مقطع بالاتر نرفتن احساس غرور کاذبی ا ست که به زبان آموز دست می دهد. غروری که غفلت به دنبال می آورد و می تواند برنامه آموزشی شما را از مسیر اصلی منحرف سازد.
 
شما به عنوان کسی که می خواهید خود را در یک مدت زمان مشخص برای یک هدف مشخص آماده کنید باید باور کنید که بالاتر رفتن در مراحل آموزشی یک موسسه زبان لزوماً به معنای نزدیک شدن به هدف واقعی شما نیست پس لازم است در پایان مرحله متوسط یک بار به طور جدی به نحوه ادامه تحصیل در زبان فکر کنید، دلایل خود برای ادامه دادن مرحله بعد از متوسط مرور و با دقت نقد کنید و (تاکید می کنم) اگر دلایل برای این کار قانع کننده نبود، این گزینه را کنار بگذارید. اما آیا این به معنای پایان دادن به تحصیل در یک مرکز آموزشی است؟ قطعاً چنین نیست. در بحث بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ ۱۰ خرداد ۸۸ در همین وب سایت منتشر شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar