قسمت سوم : اجاره اطاق
01 اکتبر 2016 - 1:22
بازدید 508
8

 همزمان با دوران اسکان موقت که می تواند بین یک هفته تا چند ماه باشد (برای نگارنده ۳ روز بود) یکی از اصلی ترین کارها یافتن مکانی برای اقامت دائم است. جایی که با یافتن و اجاره کردن آن دغدغه ما برای اقامت تا مدت ها پایان می یابد و فرصت می یابیم به سایر […]

ارسال توسط :
پ
پ

 همزمان با دوران اسکان موقت که می تواند بین یک هفته تا چند ماه باشد (برای نگارنده ۳ روز بود) یکی از اصلی ترین کارها یافتن مکانی برای اقامت دائم است. جایی که با یافتن و اجاره کردن آن دغدغه ما برای اقامت تا مدت ها پایان می یابد و فرصت می یابیم به سایر کارهایمان برسیم. برای اقامت دائم چه انتخاب هایی موجود است؟

 به عنوان یک مهاجر تازه وارد فهرستی از دغدغه های اصلی خود چون نزدیکی به مراکز با پتانسیل بالای کاریابی، دسترسی به حمل و نقل عمومی، دسترسی به مراکز عمده خرید، دسترسی به سایر مراکز خدماتی و تفریحی و غیره را معلوم کنید. همه این موارد به همراه موقعیت و امکانات خود مکان فاکتورهای اصلی تعیین اجاره بها هستند. درست مثل ایران خودمان. به همین دلیل شما مثلاً در شهری چون تورنتو (و به طور وسیع تر در کل ناحیه تورنتوی بزرگ GTA) با انتخاب های بسیار متعددی روبرو هستید که میزان نیاز و توانایی مالی شما این انتخاب ها را محدود می کند. در اینجا به مرور انواع این انتخاب ها را بررسی می کنیم:

 

اطاق Room

همانطور که از نامش پیداست شامل یک فضایی منحصربه یک نفر است و عموماً به شکل مبله Furnished وجود دارد. معمولاً اطاق ها در فضاهای زیرزمین یا طبقه همکف در ساختمانی که خود صاحبخانه در بخشی از آن زندگی می کند اجاره داده می شوند و زنان میانسال (یا سالمند) و تنها یکی از معمول ترین صاحبخانه های چنین فضاهایی هستند.

افراد چند اطاق کنار هم از یک سیستم بهداشتی و آشپزخانه مشترک استفاده می کنند. در برخی اقامتگاه ها در قالب مهمانسراها که اختصاصاً به منظور کرایه اطاق آماده شده اند، امکاناتی نظیر دسترسی به اینترنت و کانال های تلویزیونی متنوع در سالن عمومی موجود است اما اصولاً میزان امکانات ساکنان اطاق بسته به دیدگاه و مقدورات صاحبخانه است. ممکن است صاحبخانه یک خط تلفن مشترک در فضای عمومی برای استفاده همه قرار دهد و یا به برخی اطاق ها خط مجزا بدهد که در این صورت هزینه اطاق افزایش می یابد.

برای راحتی همه و جلوگیری از برخوردهای احتمالی معمولاً افراد موظف هستند یکسری قوانین و محدودیت ها را در مورد استفاده از امکانات، رعایت بهداشت و ساعات ورود و خروج به ساختمان رعایت کنند؛ مواردی چون نحوه تقسیم بندی فضای یخچال یا نوبت پاکسازی آشپزخانه یا بردن زباله ها و از این دست کارها.

اجاره هر اطاق بسته به فضای اطاق، امکانات آن و موقعیت ساختمان معمولاً بین ۳۵۰ تا ۵۵۰ دلار در ماه در تورنتو است اما در برخی مناطق داون تاون(مرکز شهر) و به نسبت امکاناتی که فراهم شده می توان اطاق هایی با قیمت ۱۲۰۰ دلار در ماه هم یافت(!؟) در مهمانسراها یا مراکزی از این دست اطاق ها بیشتر مناسب آقایان هستند اما در خانه ها خصوصاً آنها که توسط خانم ها اداره می شوند اطاق های مختص خانم ها هم یافت می شوند. معمولاً در این شرایط، صاحبخانه در آگهی خود قید می کند که اطاق فقط به خانم ها اجاره داده می شود تا آنها از راحتی و امنیت محیط اطمینان خاطر داشته باشند.

 

فواید و مضرات اجاره اطاق

 زندگی در اطاق ها افراد را صبور و دارای قدرت تطبیق بالا بار می آورد. همچنین نظم پذیری از ضرورت های آن است. مهارت های جمعی و کار گروهی هم در این میان تقویت می شود. در کنار اینها چنانچه با طیف ها و قومیت های مختلف در یک منزل زندگی کنید این فرصت را دارید که انگلیسی خود را تقویت کنید و با فرهنگ های بیشتری آشنا شوید و از اخبار روز خصوصاً اخبار مربوط به بازار کار بیشتر مطلع شوید. برخی از دوستی های این دوره به رقم کوتاه بودن زمان زندگی در کنار هم ممکن است تا پایان عمر دوام بیابد.

 اما ضعف این نوع زندگی فقدان فضای خصوصی و آرامش کامل است. مثلاً اگر با جمعی دیگر از ایرانیان زندگی کنید با داشتن یک خط تلفن صحبت خصوصی معنایی نخواهد داشت. شما در اینجا باید خود را برای هر نوع شرایط غیرمنتظره آماده کنید.

 در مجموع این نوع زندگی عمدتاً مناسب جوانانی است که به یادگرفتن نظم و انضباط و اختلاط با دیگران بیشتر نیازمندند. کسانیکه سابقه زندگی در خوابگاه های دانشجویی را داشته اند با این فضاها مشکلی نخواهند داشت فقط باید دقت کنند که احترام به حقوق دیگران در کانادا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بی توجهی به آن می تواند عواقب سخت حقوقی و قضایی داشته باشد.

 همینجا به یک پرسش خیلی مرسوم که به مقوله اسکان مربوط است و در مورد خرید منزل هم زیاد پرسیده می شود پاسخ دهم: «آیا محله گرانقیمت و ارزان قیمت در تورنتو وجود دارد؟» حتماً آری اما نه به آن شکلی که در تهران معنا دارد. در تورنتو شمال شهر/ جنوب شهر به معنایی که در تهران داریم وجود ندارد. البته چند محله خیلی گرانقیمت و اعیانی وجود دارد اما بقیه محلات شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. تقریباً در همه آنها مراکز متمرکز خرید، فضاهای تفریحی، مراکز آموزشی متنوع و نظایر این وجود دارد. پس پارامترهای دیگری برای افزایش قیمت ها وجود دارد مثل میزان نزدیکی به خیابان یانگ (مهم ترین و مرکزی ترین خیابان شهر)، دسترسی به مترو، نزدیکی و دوری از داون تاون تورنتو (مراکز اداری و دفاتر شرکت های بزرگ یا فرصت های شغلی متمرکزی را پدید آورده)، میزان ساکنان مهاجر و نهایتاً ایمنی منطقه.

 

در آخرین پست این مجموعه به این نکات مفصل تر اشاره خواهد شد.

 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 15 مرداد 88 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar