قسمت اول – بایدها و نبایدهای دومین مصاحبه شغلی
19 دسامبر 2016 - 18:31
بازدید 586
8

به قلم کاترین هنسن دعوت شدن برای دومین مصاحبه شغلی خیلی لذت بخش است چون در واقع با این اتفاق شما یک گام دیگر به گرفتن آن شغل نزدیک تر می شوید. پس بیایید این فرصت را به سادگی از دست ندهید!در این مطلب مجموعه ای از بایدها و نبایدها را که جویندگان کار بایستی […]

ارسال توسط :
پ
پ

به قلم کاترین هنسن

دعوت شدن برای دومین مصاحبه شغلی خیلی لذت بخش است چون در واقع با این اتفاق شما یک گام دیگر به گرفتن آن شغل نزدیک تر می شوید. پس بیایید این فرصت را به سادگی از دست ندهید!
در این مطلب مجموعه ای از بایدها و نبایدها را که جویندگان کار بایستی در دومین مصاحبه شغلی خود در نظر داشته باشند گرد آورده ایم، از جمله قوانین و راهنمایی های مهم برای این مصاحبه و (بعد از آن). رعایت این نکات مهم می تواند در راه رسیدن به موفقیت به شما کمک کند و در نهایت سبب شود تا کار به شما پیشنهاد شود یا حداقل این که سبب شود تا به مصاحبه دیگری فراخوانده شوید.    

  • قبل از روز مصاحبه حتما یک بار تا محل مصاحبه بروید یا این که مطمئن باشید که محل دقیق مصاحبه را به خوبی می شناسید و می دانید که برای رسیدن به آنجا چه مدت زمانی باید صرف کنید.

از این که برای مصاحبه دوم دعوت شده اید به خودتان ببالید و خودتان را تحسین کنید. با این که برخی متخصصان معتقدند که در این مرحله احتمال گرفتن کار برای فرد 1 به 4 است اما برخی نیز می گویند در این مرحله شانس فرد برای گرفتن کار 50 درصد است. با توجه به همه این اعداد و ارقام، بسیار مهم است که همچنان تلاش کنید تا این بار هم خود را خوب معرفی کنید و در این رقابت عالی ظاهر شوید.   

این سه کلمه را خوب به خاطر بسپارید: بیشتر، بیشتر، بیشتر. به احتمال زیاد مصاحبه دوم در مقایسه با مصاحبه اول نیاز به آمادگی بیشتر دارد، افراد بیشتری در آن حضور دارند، جدیت جلسه بیشتر است و فشار بیشتری هم روی شما خواهد بود. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که در این مصاحبه احتمال این که شما کار را بگیرید هم بیشتر است.     

  • مرور آنچه در مصاحبه اول انجام دادید و همین طور پاسخ هایتان را به هیچ وجه دست کم نگیرید. به همه پرسش ها و موقعیت هایی که شرایط سختی را برایتان ایجاد کردند توجه داشته باشید و ببینید که چطور می خواهید در مصاحبه دوم آن موارد را بهتراز دفعه قبل مدیریت کنید. با یادآوری این نکته که چون در مصاحبه اول عملکرد خوبی داشته اید به مصاحبه دوم فراخوانده شده اید، به خود اعتماد به نفس بدهید. به چیزهایی فکر کنید که در مصاحبه اول سبب برجستگی یا درخشیدن شما شدند و ببینید که چطور باید آن موارد را بیشتر تکرار کنید. علاوه بر اینها به اطلاعات جدیدی فکر کنید که می توانید در مصاحبه دوم آنها را در جلسه مطرح کنید از جمله موفقیت های جدید، مثال های جدید و شواهد جدید از میزان اطلاعاتی که در مورد کارفرمای خود دارید. با مطالعه مقاله Job Interview Post Mortem Deconstructing Your Job Interview’s Highs and Lows می توانید بهتر عملکرد خود را مرور کنید.
  • آماده باشید….حتی بیش از آنچه خود را برای مصاحبه نخست آماده کرده بودید. احتمالا پیش از مصاحبه اول در مورد شرکت مذکور تحقیق کرده اید. حالا وقت آن است که با استفاده از راهنمایی های ما در مطلبی با عنوان بررسی بیشتر شرکت ها، صنایع و کشورها، تحقیقات عمیق تری انجام دهید. برخی از کارشناسان معتقدند که برای این کار گفتگو با افرادی از داخل همان مجموعه بهترین راه برای آمادگی جهت مصاحبه دوم است. البته قبل از مصاحبه دوم سعی کنید با افرادی از آن مجموعه گفتگو کنید که قرار نیست در روز مصاحبه شما در جلسه حضور داشته و جزو گروه مصاحبه کننده با شما باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب  Informational Interviewing Tutorial را مطالعه کنید. اگر تازه از جایی فارغ التحصیل شده اید، مشخصا به دنبال کس یا کسانی باشید که در همان محل درس خوانده اند یا به دنبال قوم و خویشان خود یا آنها باشید که برای همان کارفرما کار می کنند. علاوه بر این با مطالعه نشریات تجاری اطلاعات خود را در زمینه تحولات مرتبط با حرفه یا صنعت مذکور به روز نمایید. 
  • تعجب نکنید اگر دیدید که مصاحبه دوم در واقع مجموعه ای است از مصاحبه های متعدد با یک مصاحبحه کننده یا گروهی از آنان که گاه می تواند یک روز کامل از زمان شما را هم بگیرد. این احتمال هست که با مدیر، مدیران ارشد، مسئولان دپارتمان های مختلف و برخی از اعضای تیمی که احتمالا در آینده با آنها کار خواهید کرد مصاحبه کنید. حتی ممکن است از شما بخواهند که با هم از محل کار دیدن کنید و یا برای خوردن چای از فضای برگزاری مصاحبه خارج شوید. برای بسیاری از فارغ التحصیلان، روز مصاحبه دوم در واقع اولین باری خواهد بود که آنها در محل کار کارفرمای خود با وی مصاحبه می کنند. سعی کنید تعداد زیادی رزومه با خود همراه داشته باشید تا بتوانید به همه افرادی که در روز مصاحبه می بینید یک نسخه از آن را بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب زیر را ببینید: Mastering the On-Site Interview: A Guide to Company Visits
  • سعی کنید قبل از روز مصاحبه بفهمید که دستور کار جلسه مصاحبه اتان چیست و احتمالا قرار است با چه کسانی مصاحبه کنید. اگر در روزی که قرار مصاحبه به شما اطلاع داده می شود، این اطلاعات را به شما ندادند با دستیار مهم ترین کسی که قرار است در روز مصاحبه حاضر باشد تماس بگیرید تا شاید بتوانید در این زمینه از وی اطلاعاتی کسب کنید. اگر دیدید که در دستور کار روز مصاحبه دیدار از محیط کار گنجانده نشده، در صورتی که وقت اجازه می داد از یک نفر بخواهید تا محل را به شما نشان دهد.
  • با توجه به این که احتمال مصاحبه گروهی یا panel interview در مصاحبه دوم بسیار بالاست، قانون طلایی مصاحبه گروهی را فراموش نکنید: وقتی به یک سوال جواب می دهید، سعی کنید ارتباط چشمی eye contact خود را با همه افراد گروه حفظ کنید نه فقط با آن عضوی از گروه که از شما آن سوال را پرسیده است.
  • اگر از شما خواسته شد تا با نماینده کارفرما برای صرف غذا بیرون بروید، تمام قوانین مربوط به یک شام یا ناهار بیزنسی را رعایت کنید. برای اطلاع بیشتر از این موارد نگاهی به مطلب Job-Hunting & Business Etiquette Resources بیندازید.
  • شب قبل از روز مصاحبه، که می تواند روز بسیار دشوار و خسته کننده ای باشد، خوب بخوابید. در روز مصاحبه هم از هر فرصتی که دست داد برای تجدید قوا استفاده کنید. اگر فاصله کوتاهی بین جلسات بود، آبی به صورتتان بزنید یا کمی راه بروید. شاید بهتر باشد با خودتان خوراکی کوچکی هم داشته باشید که اگر فرصتی برای خوردن ناهار نبود، بتوانید با خوردن آن کمی انرژی بگیرید. همراه داشتن اسپری خوشبوکننده دهان و یک بطری کوچک دهان شویه هم فکر بدی نیست. به این نکات توجه داشته باشید تا انرژی اتان در پایان روز به آخر نرسد. سعی کنید در سراسر روز  کماکان انرژی، اعتماد به نفس و اشتیاق خود را حفظ کنید.    
  • این احتمال را بدهید که ممکن است برای ارزیابی مهارت ، هوش و شخصیت، از شما آزمون های روان سنجی هم به عمل بیاید. برای آمادگی جهت این آزمون ها کار زیادی از شما ساخته نیست اما اگر به توصیه ما در زمینه خوب خوابیدن شب قبل عمل کرده باشید، اینجا به نفعتان خواهد بود. 
ادامه دارد…

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 2 خرداد 94 در همین وب سایت منتشر شده است

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar