سطح مهارت‌های کامپیوتری در میان بزرگسالان کانادایی
16 اکتبر 2013 - 6:22
بازدید 288
4

با انتشار جدیدترین گزارش OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) درباره مهارت‌های ساکنان ۲۴ کشور دارای اقتصاد پیشرفته و یا در حال پیشرفت جهان، مشخص شده که جایگاه کانادا از نظر مهارت‌های کامپیوتری بهتر از سایر مهارت‌هاست. این گزارش که در نیمه اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شده و داده‌های آن بر اساس ارزیابی مهارت‌های ۱۶۶ […]

ارسال توسط :
پ
پ

با انتشار جدیدترین گزارش OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) درباره مهارت‌های ساکنان ۲۴ کشور دارای اقتصاد پیشرفته و یا در حال پیشرفت جهان، مشخص شده که جایگاه کانادا از نظر مهارت‌های کامپیوتری بهتر از سایر مهارت‌هاست.

این گزارش که در نیمه اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شده و داده‌های آن بر اساس ارزیابی مهارت‌های ۱۶۶ هزار نفر از بزرگسالان بین ۱۶ تا ۶۵ سال در این کشورها و در سه گروه مهارت‌های «خواندن و سواد»، «کار با اعداد» و «کار با کامپیوتر و ابزارهای تکنولوژیک- با عنوان اصلی: حل مسئله در محیط‌های غنی‌شده از تکنولوژی-» استخراج شده نشان می‌دهد که:

  • فنلاند و ژاپن در راس این کشورها قرار دارند. از هر ۵ نفر، یک نفر در این کشورها از نظر مهارت خواندن در بالاترین سطح است و در کار با اعداد هم وضعیت خوبی دارد.
  • ایتالیا و اسپانیا در پایین‌ترین سطح جدول قرار دارند. از هر ۲۰ نفر تنها یک نفر در این کشورها از نظر خواندن در سطح خیلی بالا قرار دارد و از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر در پایین‌ترین سطح خواندن و کار با اعداد قرار می‌گیرند.
  • سوئد و فنلاند از نظر مهارت‌های تکنولوژیکی و کامپیوتری در راس جدول قرار دارند.
  • کانادا از نظر مهارت‌های کامپیوتری در رتبه ۷، خواندن ۱۱ و کار با اعداد ۱۵ است. همین نکته نشان می‌دهد که چرا برخی کارشناسان آموزشی این کشور در مورد روش‌های آموزش ریاضیات در مدارس انتقاد دارند. البته رتبه خیلی خوب مهارت‌های کامپیوتری، این کشور را بالاتر از آلمان، انگلستان و آمریکا قرار داده است. احتمالا بخشی از ضعف در مهارت خواندن به دلیل آمار بسیار بالای مهاجران در این کشور که هیچ‌یک از دو زبان رسمی کشور، زبان مادری آنها نیست بازمی‌گردد.
  • در اکثر کشورها از جمله کانادا از هر ۱۰ نفر، یک نفر فاقد هرگونه سواد و دانش کامپیوتری است که این زنگ خطر را برای کشورهای پیشرفته به صدا درآورده است تا در این باره هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی کنند. به‌ویژه که کارشناسان تاکید دارند در دهه آینده فقدان دانش کامپیوتری می‌تواند تاثیری مخرب‌تر از ضعف در مهارت‌های خواندن داشته باشد.

این گزارش تاکید دارد که این مهارت‌ها قابل آموزش است کما اینکه با سرمایه‌گذاری کره جنوبی بر روی دانش‌آموزان مدارس، سطح مهارت‌ها در میان جوانان این کشور بسیار بالاتر از نسل‌های قدیمی‌تر این کشور شده است درحالی‌که مثلا در امریکا به دلیل فقدان چنین برنامه‌ای، وضعیت جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند از نظر سطح مهارت‌ها بهتر از کسانی‌که بازنشسته می‌شوند نیست.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت بد اقتصادی خود منجر به افت در کسب مهارت‌های ضروری می‌شود که این خود در آینده منجر به برزو بحران‌های شغلی و اقتصادی بعدی خواهد شد. مثلا در این گزارش اسپانیا و ایتالیا که اوضاع اقتصادی نامناسبی در نیم دهه گذشته داشته‌اند، از نظر سطح مهارت‌های بزرگسالان هم وضعیت نامناسبی دارند. همین عامل را می‌توان در مورد سایر کشورهایی که در دوره رکود گذشته وضعیت اقتصادی نامساعدتری داشته‌اند مشاهده کرد.

با این حساب کانادا از وضعیتی به مراتب بهتر از اکثر کشورهای حاضر در این گزارش برخوردار بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar