رقابت‌ بر سر جانشینی مک‌گینتی جدی می‌شود
05 نوامبر 2012 - 22:48
بازدید 401
9

تنها به فاصله یک روز، دو کاندیدای اول برای رقابت بر سر رهبری حزب لیبرال انتاریو مشخص شده‌اند و هر دو هم پیشینه علمی-آموزشی دارند! همان‌طور که پیشتر به اطلاع شما رسید، دالتون مک‌گینتی رهبر حزب لیبرال انتاریو و نخست‌وزیر این استان در ماه گذشته در اقدامی شوک‌آور اعلام کناره‌گیری کرد و به همین دلیل […]

ارسال توسط :
پ
پ

تنها به فاصله یک روز، دو کاندیدای اول برای رقابت بر سر رهبری حزب لیبرال انتاریو مشخص شده‌اند و هر دو هم پیشینه علمی-آموزشی دارند!

همان‌طور که پیشتر به اطلاع شما رسید، دالتون مک‌گینتی رهبر حزب لیبرال انتاریو و نخست‌وزیر این استان در ماه گذشته در اقدامی شوک‌آور اعلام کناره‌گیری کرد و به همین دلیل رقابت بر سر رهبری حزب و کسب کرسی نخست‌وزیری استان بعد از آن شوک اولیه به مرور در حال شکل‌گیری است. در اولین هفته نوامبر، یکشنبه ۴ نوامبر گلن موری وزیر پیشین وزارت «تعلیمات، کالج‌ها و دانشگاه‌ها» و امروز دوشنبه ۵ نوامبر کتلین وین وزیر پیشین «امور شهرداری‌ها، خانه‌داری و اقوام اولیه» به طور رسمی وارد کارزار رقابت‌های درون حزبی شدند. هر دو وزیر، برای کاندیداتوری جمعه از سمت خود استعفا داده بودند چون بر اساس قوانین جدید، اعضا کابینه در صورت تمایل به شرکت در رقابت‌های رهبری حزب باید از سمت خود کناره گیری کرده باشند.

کتلین وین که از چهره‌های بسیار مطرح حزب و از افراد بسیار نزدیک به دالتون مک‌گینتی محسوب می‌شود پیشتر و برای مدت طولانی وزیر آموزش و پرورش انتاریو بوده و ایده‌هایی نظیر مهدکودک‌های تمام‌وقت دولتی و رایگان برای بچه‌های ۴ سال به بالاتر از برنامه‌های موفق وی بوده است. اما شاید مهم‌ترین عامل شهرت وی شکست جان توری، رهبر سابق حزب محافظه‌کار انتاریو در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۷ در حوزه انتخاباتی دان‌ولی شرقی بود که شکست حیثیتی بدی برای توری بود و سبب شد حدود یک سال بعد از سمت خود کناره‌گری کند. هم چنین در دوران مدیریت وین بر وزارت آموزش استان، رابطه بین دولت و اتحادیه‌های معلمان انتاریو بسیار خوب بوده به طوری‌که در این فاصله از استعفا و اعتراض خبری نبود و این اتحادیه‌ها حمایت‌های فراوانی از دولت در دو انتخابات مهم استان انجام دادند. همین موضوع این امیدواری را افزایش داده که وی در صورت موفقیت در کسب رهبری حزب بتواند مجددا این رابطه را که بر سر تلاش دولت برای تثبیت نرخ دستمزدهای معلمان برای دو سال آینده، به وخامت کشانده سامان دهد. شاید به همین دلیل هم بیشترین صحبت‌های خانم وین در جلسه اعلام رسمی نامزدی به همین موضوع اختصاص یافت و وی از امیدواری برای رسیدن به توافق با معلمان سخن گفت.

در همین حال گلن موری هم به دلیل موفقیت در توسعه فضاهای دانشگاهی، کاهش هزینه‌های تحصیل دانشجویی و افزایش وام‌های دانشجویی و سایر کمک‌های حمایتی تحصیلی از کارنامه خوبی برخوردار است و رقابت وین و موری خصوصا به دلیل سوابق آموزشی آنها جالب خواهد بود. خانم وین در جلسه نامزدی خود از حمایت رسمی دو عضو لیبرال مجلس فعلی بهره می‌برد اما در مورد حمایت نمایندگان از آقای موری گزارشی ارسال نشده اگرچه باید یادآوری کرد که دو تن از اعضای بسیار با نفوذ حزب از جمله مشاور ارشد مک‌گینتی، جورج اسمیترمن که زمانی از کاندیداتوری‌اش برای شهرداری تورنتو سخن به میان آمده بود در جلسه حمایت از موری شرکت کرده‌اند. معمولا اینکه چه تعداد از نمایندگان فعلی مجلس از کاندیداتوری فردی برای رهبری حزب حمایت کنند تاثیر بسیار زیادی در پیروزی وی برجای می‌گذارد چرا که نشان می‌دهد وی دارای پشتیبانی لازم برای هدایت حزب در مهم‌ترین رکن حکومتی استان یعنی مجلس استانی خواهد بود.

در کنار اینها از افراد دیگری هم به عنوان کسانی ‌که به جمع کاندیداها خواهند پیوست از جمله جرالد کندی یاد می‌شود اما برای آگاهی از اسامی قطعی باید منتظر هفته‌های آتی شد.

کسی که به رهبری حزب لیبرال انتاریو برگزیده می‌شود به دلیل اینکه این حزب هم اکنون دولت استان را در اختیار دارد به طور خودکار، نخست وزیر استان خواهد شد اما این مقام چندان طولانی نخواهد بود چون دولت وظیفه دارد به دلیل استعفای نخست وزیر قبلی، تا بهار ۲۰۱۳ انتخابات مجدد انجام دهد. در آن زمان مشخص خواهد شد که آیا شهروندان انتاریو حاضر خواهند شد مجددا قدرت را به دولت لیبرال (ولو شده به شکل دولت اقلیت) اعطا کنند یا نه.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar