در مزایا و معایب زندگی در نورث‌یورک: قسمت اول-مزایا
20 آوریل 2012 - 22:04
بازدید 385
9

مجید بسطامی برای بسیاری از ایرانیان، اسم تورنتو با اسم نورث یورک North York پیوند جدایی ناپذیری پیدا کرده است و دیده ام خیلی از تازه واردان قبل از آمدن به کانادا با این اسم یا اسامی نزدیک و مرتبط با آن مثل «یانگ Yonge و شپرد Sheppard»، «یانگ و فینچ Finch» و «بیویو Bayview […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

برای بسیاری از ایرانیان، اسم تورنتو با اسم نورث یورک North York پیوند جدایی ناپذیری پیدا کرده است و دیده ام خیلی از تازه واردان قبل از آمدن به کانادا با این اسم یا اسامی نزدیک و مرتبط با آن مثل «یانگ Yonge و شپرد Sheppard»، «یانگ و فینچ Finch» و «بیویو Bayview و شپرد» آشنا و حتی مانوس می شوند و مثلا می دانند که اصلا یک پلازا به نام پلازای ایرانیان در این منطقه وجود دارد. هم اکنون این منطقه دارای جمعیت بسیار بالایی از ایرانیان تازه وارد یا قدیمی است و یکی از مهم ترین جاذبه های شهر برای اقامت ایرانیان مهاجران. این موضوع دلایلی دارد که بعدا به آنها خواهم پرداخت.

من در گذشته در موارد متعددی در سمینارها، گفتگوهای چند نفره یا حتی مطالب و مقالات به این مورد اشاره کرده ام که زندگی در این منطقه را برای ایرانیان چندان مناسب نمی دانم. دلایل خود را هم گاه و بی گاه توضیح داده ام اما چون برخی دوستان پیگیر این ماجرا شده اند تصمیم دارم تا در خلال ۱-۲ یادداشت به معرفی این منطقه، مزایا و مشکلات زندگی در آن و دلایلم بر اینکه در مجموع چرا مشکلات آن را بیشتر از مزایای آن می دانم بیان کنم.

قبل از ورود به بحث اصلی چند نکته را باید متذکر شوم:

اول: ناحیه نورث یورک بسیار وسیع تر از آن چند عبارت بیان شده در بالا (یانگ و شپرد و …) است. اینکه چرا عنوان این ناحیه نورث یورک (با ترجمه تحت الفظی یورک شمالی) است را در فرصت دیگری بیان خواهم کرد و اینکه ارتباطش با شهر تورنتو چیست اما فعلا باید به خاطر داشته باشیم که وسعت این ناحیه که یکی از نواحی گسترده شهر تورنتو محسوب می شود بسیار زیاد است و ایرانیان تنها در چند نقطه در آن تمرکز بسیار بالایی دارند که مهم ترینش در همین فاصله بین خیابان فینچ تا شپرد (دو خیابان شرقی-غربی موازی عمود بر خیابان یانگ) و در اطراف خیابان یانگ خصوصا بین یانگ و بی ویو است. البته گسترش فعالیتهای تجاری ایرانیان از فینچ به سمت شمال گذر می کند و تا استیلز Steeles (خیابانی که مرز شمالی شهر تورنتو محسوب می شود) ادامه می یابد اما بحث اصلی من در اینجا درباره منطقه مسکونی در فاصله بین فینچ و شپرد است و امیدوارم این همه تکرار اسامی خیابان ها شما را گیج نکرده باشد و تصویر زیر بتواند تا حدودی معرف منطقه باشد. البته شما با استفاده از گوگل مپ و تصاویر خیابانی وابسته به آن تمام جزییات این منطقه را مرور کنید.

منطقه ای که از آن صحبت می کنیم یکی از مهم ترین مراکز ساخت و ساز کاندو در تورنتو و کاناداست و شهرت آن از این نظر حتی در کل امریکای شمالی زبانزد است. هم اکنون ده ها پروژه جدید کاندوسازی در آن در مراحل مختلف طراحی و ساخت قرار دارد و در دهه گذشته و خصوصا ۵ سال اخیر به یکی از محبوب ترین مکان ها برای ایرانیان تازه وارد با خصوصیت های متفاوت نسبت به ایرانیان قبل تر تبدیل شده و سوی اصلی بحث من هم در همین ارتباط است. در واقع تمرکز این بحث بر روی کاندونشینی در این منطقه خاص است. سایر نقاط نورث یورک و ایرانیانی که در آنها سکنی می گزینند مشخصات متفاوتی دارند که بحث دیگری را می طلبد.

دوم: منظور من از بحث فعلی، اقامت دائم (منظورم بالاتر از ۶ ماه) در این منطقه است. شخصا بنا به دلایلی که در لابلای این بحث مطرح می کنم اقامت موقت (زیر سه ماه) در این منطقه را برای برخی از ایرانیان مفید می دانم.

سوم: این بحث ها در عین اینکه بر مبنای اقامه دلیل و استدلال قرار گرفته و حاصل چندین سال مراوده و مشاهده و بررسی حال و روز افراد ساکن در این منطقه است اما به هر حال جنبه دیدگاهی و شخصی دارد. پس بدیهی است اگر نظر دیگران خصوصا آنها که ساکن این منطقه هستند در مواردی مخالف باشد و به همین دلیل زندگی در این مکان را دلپذیر و مفید یافته باشند. خواننده می تواند با بررسی همه جوانب، بسته به موقعیت و شرایط، در مورد خودش تصمیم بگیرد.

مزایای زندگی در منطقه مورد اشاره

اگر با ایرانیانی که در این ناحیه زندگی می کنند برخورد داشته باشید احتمالا برخی از دلایل را از زبان آنها در مورد مزایای زندگی آنجا خواهید شنید. تلاش می کنم تا در اینجا سنگ تمام بگذارم و نکته ای را در مزایای زندگی در این منطقه از قلم نیاندازم:

استانداردهای زندگی: فرم و امکانات داخل ساختمان و همچنین آپارتمان ها معمولا می تواند ایرانیان سخت گیری را که نگران حفظ استانداردهای زندگی خود هستند راضی کند. البته همه آپارتمان ها به یک نسبت در این زمینه موفق نیستند.

تنوع آپارتمان ها: در ادامه نکته قبل، در این منطقه هم تنوع ساختمان ها با امکانات مشترک (استخر، سالن ورزش، سالن نمایش…) زیاد است و هم در هر ساختمان، طیف گسترده ای از آپارتمان ها اعم از بچلر یا استودیو، یک خوابه کوچک (جونیور)، یک خوابه بزرگ، دوخوابه، سه خوابه (و حتی بیشتر) پنت هاوس و… وجود دارد که امکان انتخاب را فراهم می آورد.

شباهت به یک تهران خوب: از جهات بسیار این منطقه و امکانات آن ایرانیان را به یاد تهران می اندازد، البته یک تهران مرتب و منظم و پاکیزه؛ با توجه به ساختارهای بسیار متفاوت مناطق شهری تورنتو نسبت به تهران، این شباهت برای برخی ارزشمند است.

دسترسی به مترو و سیستم حمل و نقل عمومی: سیستم متروی تورنتو (که البته به آن subway می گویند) به خوبی مونترال نیست و دسترسی آن بسیار محدودتر است. منطقه مورد اشاره بر روی دو خط از این مترو قرار دارد که از این نظر حسن است. دو ایستگاه بسیار مهم مترو یعنی ایستگاه فینچ و ایستگاه شپرد به همراه چند ایستگاه فرعی تر در این منطقه قرار دارند. هم چنین در این ایستگاه ها خصوصا ایستگاه فینچ، طیف گسترده ای از خطوط اتوبوس رانی گذر می کنند. به اینها اضافه کنید ترمینال بزرگ اتوبوس رانی ناحیه یورک (ناحیه بزرگ شمال شهر تورنتو) را در ایستگاه فینچ.

دسترسی سریع به بزرگراه ۴۰۱: مهم ترین اتوبان تورنتو و به روایتی کانادا یعنی اتوبان شرقی-غربی ۴۰۱ در دسترس شماست و برای رسیدن به اتوبان شمالی-جنوبی ۴۰۴ (که به سمت جنوب، دان ولی پارکوی DVP خوانده می شود) هم دشواری زیادی ندارید.

دسترسی به ده ها فروشگاه و رستوران ایرانی یا بیزینس های کانادایی با کارمندان ایرانی: شما در این منطقه اصلا احساس نمی کنید که به زبان انگلیسی نیازی دارید چون تقریبا هر سرویس یا کالا یا متخصصی که نیاز داشته باشید، به زبان فارسی در دسترس شما خواهد بود.

شباهت زیاد افراد در کنار هم: در این منطقه احساس غربت نمی کنید. علاوه بر اینکه تعداد زیادی از ایرانیان تازه وارد در نزدیکی شما (شاید در واحدهای کناری طبقه شما!) حضور دارند بلکه همسایگان دیگر هم شباهت های فراوانی به شما دارند و عموما مهاجران تازه وارد چینی یا روس یا اکراینی یا… هستند. کسانی که کمتر ممکن است شما را به دلیل رنگ پوست، یا باورها یا مسائلی از این دست از خود برانند و یا نوع انگلیسی حرف زدن شما را مسخره کنند!

دسترسی سریع و آسان به اکثر مراکز دولتی ضروری برای تازه واردان: از آموزش زبان تا کاریابی، دریافت کارت بیمه و ده ها سرویس خدماتی دیگر به تازه واردان در این منطقه یافت می شود.

کتابخانه تورنتو: کتابخانه های عمومی بهشت مهاجران تازه وارد هستند و دومین شعبه از نظر بزرگی و اهمیت از میان ۹۹ شعبه کتابخانه عمومی تورنتو در این منطقه قرار دارد.

خوب! به گمانم کافی باشد. البته بر اساس کامنت هایی که احتمالا دوستان می گذارند احتمال دارد مواردی به فهرست بالا اضافه شود.

به نظر خیلی عالی می رسد، نه؟ به هیچ وجه این طور نیست. خواهم گفت چرا.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar