جایگاه برتر شهرهای مهم کانادا در فهرست بهترین شهرهای جهان برای زندگی
23 ژوئن 2010 - 15:55
بازدید 326
6

          با اعلام نتایج دو فهرست مشهور بهترین شهرهای جهان برای زندگی most-livable cities بار دیگر شهرهای مهم کانادا در جایگاه های بالایی قرار گرفتند.      هر چند این دو فهرست یعنی فهرست مرسر Mercer و فهرست اکونومیست هر دو رتبه بندی های غیررسمی هستند اما به دلیل شهرت آنها و ترکیب پارامترهای مختلفی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 
 

با اعلام نتایج دو فهرست مشهور بهترین شهرهای جهان برای زندگی most-livable cities بار دیگر شهرهای مهم کانادا در جایگاه های بالایی قرار گرفتند. 
 

 

هر چند این دو فهرست یعنی فهرست مرسر Mercer و فهرست اکونومیست هر دو رتبه بندی های غیررسمی هستند اما به دلیل شهرت آنها و ترکیب پارامترهای مختلفی چون میزان وقوع جرایم، آموزش، بهداشت، حمل و نقل، شرایط زندگی و محیط زیست و سرگرمی و اوقات فراغت از منابعی هستند که برای رتبه بندی شهرها مورد توجه هستند.   
 

 

در فهرست مرسر، ۴ شهر مهم کانادا در میان ۲۵ شهر اول جدول قرار دارند. در صدر آنها ونکوور است که با کسب ۱۰۷.۴ امتیاز در کنار اوکلند زلاندنو در رتبه چهارم جدول و پس از سه شهر مهم اروپایی یعنی وین اطریش و زوریخ و ژنو هر دو از سوییس قرار دارد. جالب این است که بر اساس اطلاعات این جدول، ونکوور در میان ده شهر اول جهان، تنها شهر از منطقه آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) است. سایر شهرها، سه شهر از سوییس، سه شهر از آلمان یک شهر از اطریش، یک شهر نیوزلند و یک شهر استرالیا و در واقع ۷ شهر از اروپا، دو شهر از قاره اقیانوسیه و یک شهر از قاره آمریکا است.   
 

 

سایر شهرهای کانادا در میان ۲۵ شهر اول، اتاوا رتبه ۱۴، تورنتو رتبه ۱۶ و مونترال رتبه ۲۱ هستند. در میان ۵۰ شهر اول، تنها کلگری در رتبه ۲۸ حضور دارد و سایر شهرهای کانادا غایب هستند. در میان ۲۵ شهر اول، آلمان با ۶ شهر بدون رقیب و برتر از سایر کشورها ایستاده است. و جالب اینکه اولین شهر آمریکا، هونولولو مکانی بهتر از ۳۱ ندارد و سانفرانسیسکو، بوستون (باستن)، شیکاگو، واشینگتون (با شیکاگو در یک رتبه) و نیویورک به ترتیب در مکان های ۳۲، ۳۷ ، ۴۵ و ۴۹ جدول قرار دارند.   
 

 

رتبه برخی دیگر از شهرهای مشهور بدین قرار است، پاریس ۳۴، لندن ۳۹ و توکیو ۴۰. عجیب نیست که بغداد در رتبه ۲۲۱ و در انتهای جدول قرار دارد. 
 

 

البته در خود کانادا به این گونه مقایسه شهرها اعتراض است. منتقدین می گویند که ملاک انتخاب شهرها تنها شهرت آنهاست در حالیکه مثلا مسائل مدیریتی در شهر کوچکی چون اتاوا قابل مقایسه با کلان شهرهایی چون تورنتو و ونکوور نیست. 
 

 

مرسر یک جدول رتبه بندی دیگر هم تحت عنوان Eco-cities دارد که به پارامترهایی چون منابع آب و میزان آلودگی آن، وضعیت دفع زباله، میزان آلاینده های محیطی و ترافیک می پردازد. در این جدول با کمال تعجب رتبه اول در کل جهان مربوط به شهر کلگری در کاناداست، اتاوا در جایگاه سوم و ونکوور و مونترال مشترکا سیزدهم هستند. تورنتو هم در رتبه ۳۹ قرار دارد.  
 

 

جالب اینجاست که برخلاف جدول قبلی، شهرهای اروپایی دست بالاتر را در این جدول ندارند و به عنوان مثال در میان ۵ شهر اول فقط یک شهر اروپایی (هلسینکی فنلاند) قرار دارد و یک شهر از آمریکا نیز رتبه دوم را داراست. به نظر می رسد مشکلات مختلف زیست محیطی، آلودگی و ترافیک که در شهرهای فشرده اروپایی مشهودتر است عامل این افت رتبه باشد.   
 

 

رتبه بندی اکونومیست

 

اما در رتبه بندی دوم «بهترین شهرهای برای زندگی» که رتبه بندی اکونومیست است و فاکتورهایی چون دسترسی به کالاها و خدمات، ریسک پایین شخصی و وجود زیربناهای موثر و مفید ملاک ارزیابی قرار گرفته اند (و البته از اطلاعات جدول مرسر هم بهره برداری شده است)، ونکوور با نمره ۹۸ در جایگاه اول، تورنتو و کلگری با نمرات ۹۷.۲ و ۹۶.۶ در جایگاه های ۴ و ۵ قرار دارند.  
 

 

در سایر رتبه های اول تا دهم شهرهایی از استرالیا (۴ شهر) و اطریش، فنلاند و نیوزلند هر کدام یک شهر قرار دارند. نیویورک تایمز البته به این رتبه بندی انتقاد وارد می سازد و آن را خیلی متمایل به جهان انگلوسکسون می داند اما توضیح نمی دهد که این ایراد تحمیلی است و یا به دلیل نتایج ناشی از فاکتورهای انتخاب شده پدید آمده است.  
 

 

تهران به همراه داکار در این جدول با امتیاز حدود ۴۸ در رتبه ۱۳۰ قرار دارد. اما رتبه نهایی (۱۴۰) در اختیار شهر هراره پایتخت زیمبابوه است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar