ثبت پرونده های کبک: بخت آزمایی یا قبول پرونده مهاجرتی
21 ژوئن 2016 - 21:37
بازدید 260
6

سرانجام پس از بیش یک سال بالا و پایین شدن سیستم آنلاین ثبت پرونده های کبک در روز ۱۳ جون ۲۰۱۶ تعداد ۵۰۰۰ پرونده از مجموع ۴۰ هزار درخواست موجود در سیستم ثبت شد.  سیستم آنلاین نسبت به آنچه پیش از این در ماه فوریه ۲۰۱۶ معرفی شده بود و البته ناکارآمدی آن آبرو ریزی […]

ارسال توسط :
پ
پ

سرانجام پس از بیش یک سال بالا و پایین شدن سیستم آنلاین ثبت پرونده های کبک در روز ۱۳ جون ۲۰۱۶ تعداد ۵۰۰۰ پرونده از مجموع ۴۰ هزار درخواست موجود در سیستم ثبت شد. 

سیستم آنلاین نسبت به آنچه پیش از این در ماه فوریه ۲۰۱۶ معرفی شده بود و البته ناکارآمدی آن آبرو ریزی بزرگی برای اداره مهاجرت کبک در پی داشت، تغییراتی کرده بود که این تغییرات تا روز موعود ثبت برای همه روشن نبود. همین ابهامات ثبت پرونده های کبک را به یک بخت آزمایی و یا لاتاری کامل تبدیل کرد.

در این سیستم بخت آزمایی کبک نمی توان انتظار داشت که همه پرونده های یک مجموعه هر چند قوی، به ثبت برسد و قطعا با توجه به فرصت یک در برابر هشت باید در هر هشت نفر متقاضی هفت نفر بدون اینکه فرصت ثبت داشته باشد صحنه را تا دور بعد ترک می کرد.

این روزها البته صحبت زیاد است و هر کسی در مورد اینکه باید این می شد یا آن می شد تا همه پرونده های یک مجموعه به ثبت می رسید سخنوری می کند ولی اینها همه حکایت آن است که

معما چو حل گشت آسان شود!

عده ای را هم استدلال بر این است که چون عده ای خود توانسته اند پرونده خود را در منزل خود در ایران ثبت کنند، پس فلان مجموعه حتما کوتاهی کرده است که نتوانسته همه را ثبت کند و البته نمی دانند که دهها هزار تن دیگر هم از منزل نتوانسته اند ثبت کنند و صدایشان به گوش ایشان نرسیده است.

از این دست سخنان زیاد شنیده می شود ولی عملا محمل منطقی ندارند و در مواردی کاملا احساسی است. نه کسی که پرونده اش ثبت شده می تواند مدعی شود که در آن مجموعه مهاجرتی ثبت کننده، وضعیت خاص داشته و نظر خاصی بر ثبت وی بوده است و نه آنکه ثبت نشده می تواند صحبت از کوتاهی کند. چرا؟

ساده است چون که سیستم ثبت پرونده های کبک در روز ۱۳ جون ۲۰۱۶ بخت آزمایی کامل بود.

چرا بر این کلمه بخت آزمایی اصرار دارم؟

قرار بر این بود که سیستم آنلاین راس ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت مونترآل باز شود طبیعی بود که تعداد زیادی منتظر بودند و نرم افزارهای متعددی هم از اینجا و آنجا آماده بود که راس ساعت شروع کنند و خود را در صف انتظار اتاق مجازی قرار دهند. اما سیستم آنلاین کبک در دو دقیقه اول یعنی بین ۸:۳۰ تا ۸:۳۲ برگ جدیدی رو کرد. این اقدام  از نظر اصول اخلاقی کار درستی بود و فرصت برابر برای همه ایجاد کرد. 

این کار منطقی و عادلانه چه بود و چه زمانی از آن مطلع شدیم؟

سیستم کبک برای اینکه فرصت مساوی به همه بدهد و نیز امتیاز ثبت ماشینی را کم اهمیت کند (به این معنی که به نرم افزارهایی که قرار بود به جای انسانها کار ثبت را بکنند فرصت بیشتر از افراد عادی داده نشود) آنگونه که انتظار می رفت عمل نکرد.

به طور عادی انتظار از یک سیتم انلاین که قرار است به افراد نوبت بدهد، این است که اگر قرار است ساعت معینی شروع کند، افراد به ترتیب ارسال درخواست به سیستم که در حقیقت همان کلیک کردن روی دگمه مربوطه در سایت است در نوبت قرار گیرند یعنی به همان ترتیبی که ریکویست و یا درخواست به سیستم می رسد نوبت فرد تعیین شود. به این ترتیب بسیار مهم است که فرد در ثانیه اول درخواست را بفرستد و قطعا کسی که در ثانیه دوم کلیک کرده بعد از درخواستهای ثانیه اول قرار می گیرد.

برنامه ثبت پرونده های نیرو یمتخصص کبک در روز ۱۳ جون اینگونه عمل نکرد.  سیستم بعد از ۸:۳۰ صبح برای دو دقیقه فقط درخواستها را دریافت کرد ولی نوبت ندارد به تصور من تعداد درخواسنهای رسیده  در دو دقیقه اول بالغ بر ۳۵۰۰۰ درخواست بوده است. این تعداد درخواست  پس از دو دقیقه  اول همه با هم در شرایط مساوی وارد اتاق انتظار شدند و طبیعی است که  به صورت اتفاقی پشت سر هم قرار گرفتند. به این ترتیب  عملا فرقی نداشت شما در ثانیه اول درخواست ارسال کرده باشید یا در ثانیه صدو بیستم.

آنها که درگیر بودند متوجه این توقف دو دقیقه ای شدند و اینکه بعد از دو دقیقه عملا نوبت افراد روشن شد. به عنوان مثال در مجموعه ما که همه درخواستها به صورت همزمان از تعداد زیادی کامپیوتر مستقل ارسال شد و همه در ثانیه اول به سیستم آنلاین رسیده است نوبتهایی از ۱۳ تا ۳۲۰۰۰ داده شد. 

با توجه به آنچه گفتم عملا سیستم ثبت آنلاین پرونده های کبک تبدیل شد به یک بخت آزمایی بزرگ. از این جهت تفاوتی بین آنکه در خانه خود کلیک کرده بود و ای بسا در ثانیه شصتم با دهها ابر کامپیوتری که در ثانیه اول تلاش کردند در موقعیت مساوی قرار گرفت. 

این کار منطقی و درست بود هر چند همانطور که گفتم کاملا غیر قابل پیش بینی و حدس و گمان. 

در مجموعه کنپارس ما همه جوانب را سنجیده بودیم و سیستم ما کاملا با توجه به داده های موجود آماده بود و همین آمادگی هم البته به ما اجازه داد بیش از نیمی از افراد را ثبت کنیم ولی این تغییر ناگهانی سیستم برای دادن فرصت مساوی به همه  متقاضیان اگر چه منطقی و هوشمندانه بود ولی ما را از ثبت صد در صدی پرونده ها واگذاشت.

در برنامه ثبت بعدی که به گمان من در آینده نزدیک  اتفاق خواهد افتاد متناسب با همین واقعیتها سیاستی را در کنپارس دنبال خواهیم کرد که حرکتهای ناگهانی سیستم کبک و نیز فاکتورهای غیر قابل کنترل نتواند بر روند ثبت موکلین ما تاثیر بگذارد و یا دست کم این تاثیر حداقلی باشد. این که چه خواهیم کرد قطعا با آن دوستانی که پرونده آنها از ثبت باز مانده است در میان گذاشته خواهد شد.

اینکه  چرا معتقدم سیستم به زودی ثبت دوباره ای خواهد داشت به سه دلیل است:

۱- سیستم آنلاین کبک هنوز ایراد فراوان دارد یکی از مهمترین آنها این است که امکان شمارش امتیاز افراد را ندارد بر خلاف سیستم EE هر کسی می تواند پروفایل باز کند و چه بسا متقاضی اساسا امتیاز برای قبولی نداشته باشد این فرد عملا یک پروفایل دارد و یک نوبت ثبت و ظرفیت هم می سوزاند کبک به زودی با این واقعیت روبرو خواهد شد که ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت با پرونده های بد پر شده است و تغییراتی در این زمینه دست کم در تعیین سقف قبول پرونده خواهد داشت

۲- موضوع پرداخت ظرف سی روز هم موضوع مهمی است بسیاری از افراد این امکان را ندارند و یا به هر دلیلی این فرصت را از دست خواهند داد و ظرفیتها باز می ماند

۳- عده ای از افرادی که ثبت می شوند و هزینه را هم می دهند باز در مرحله ارسال مدارک به موقع ارسال نمی کنند و پرونده از رسیدگی باز می ماند و این هم دست کم ۲۰ درصد از پرونده های ثبت شده را شامل خواهد شد.

موکلین ما منتظر اعلام سیاست ثبت پرونده ها در برنامه ثبت بعدی باشند. هر گونه خبر در این زمینه را از وب سایتهای ما پیگیر باشید. 

 

همه پرونده های کنپارس در ثبت نام روز ۱۶ آگوست ۲۰۱۶ بدون استثنا ثبت شدند

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar