تناسب کمتر میان تحصیل و شغل در مدارج بالای دانشگاهی
20 آگوست 2014 - 7:47
بازدید 286
10

بر اساس نتایج تحقیقی که موسسه Workopolice انجام داده،‌ این روزها کانادایی‌ها زمان بیشتری را صرف درس خواندن می‌کنند تا در نهایت به مشاغلی تن دهند که ربط چندانی هم با تحصیلاتشان هم ندارد. در این نظرسنجی، درصد بالایی از پاسخ‌دهندگان یعنی 73 درصد از آنها گفته‌اند کاری که انجام می‌دهند با زمینه تحصیلی‌اشان تناسبی […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس نتایج تحقیقی که موسسه Workopolice انجام داده،‌ این روزها کانادایی‌ها زمان بیشتری را صرف درس خواندن می‌کنند تا در نهایت به مشاغلی تن دهند که ربط چندانی هم با تحصیلاتشان هم ندارد.

در این نظرسنجی، درصد بالایی از پاسخ‌دهندگان یعنی 73 درصد از آنها گفته‌اند کاری که انجام می‌دهند با زمینه تحصیلی‌اشان تناسبی ندارد و 56 درصد نیز گفته‌اند که میزان تحصیلاتشان از آنچه برای کارشان مورد نیاز است بالاتر است.

بر اساس همین تحقیق این نتیجه به دست آمده که دانشجویان پرستاری بعد از پایان دوران تحصیل شانس بیشتری برای یافتن شغل مرتبط دارند و در میان همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی،‌ بالاترین رقم درآمد در شغل نخست نیز به مهندسان اختصاص می‌یابد.

خانم تارا تالبوت، نایب رئیس بخش منابع انسانی در موسسه Workopolice معتقد است که بسیاری از افراد به مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی‌اشان می‌پردازند زیرا سرعت تغییرات در دنیا به قدری زیاد است که موسسات آموزشی نمی‌توانند خود را با آن هماهنگ کنند. در نتیجه خیلی از افراد برای به دست آوردن شغل در این فضای پررقابت باید به مهارت‌های نرمی مانند مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله ‌و کار گروهی مجهز باشند. به اعتقاد وی در حالی که هنوز هم تحصیلات دانشگاهی ارزشمند محسوب می‌شود،‌ اما معنای داشتن آنها دستیابی حتمی به کار نیست. در مقابل افرادی که دارای برخی مهارت‌های نرم هستند شانس بیشتری برای موفقیت در این دنیای رقابتی دارند. وی می‌گوید: «کارفرمایان این روزها به دنبال نیروهایی جامع و چند بعدی هستند که بتوانند به عمق قضایا سرک بکشند،‌ مولد باشند و نقش خود را به درستی ایفا کنند.» و این‌جاست که مهارت‌های نرم نقش مهمی در موقعیت و موفقیت فرد ایفا می‌کنند.

با همه این احوال مشاغلی که نیاز به آموزش‌های تخصصی بسیار ویژه دارند بیشترین استفاده را از افراد با تحصیلات مرتبط می‌کنند. فارغ‌التحصیلان پرستاری با مدارک لیسانس،‌ فوق لیسانس و دکترا در 97 درصد اوقات موفق می‌شوند تا کاری مرتبط در رشته خود بیابند. این موضوع در مورد فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی 94 درصد است و بعد از آنها نیز متخصصان علوم کامپیوتر با 91 درصد، مهندسان با 90 درصد و متخصصان منابع انسانی با 88 درصد قرار می‌گیرند.

به عقیده خانم تالبوت،‌ با توجه به افزایش تعداد سالمندان یا بیبی‌بومرها در جامعه،‌ در سال‌های آینده نیاز به پرستاران همچنان سیر صعودی خواهد د اشت.

بر اساس داده‌های اداره آمار کانادا که موسسه Workopolice از آن استفاده کرده، فارغ‌التحصیلان مهندسی با متوسط درآمد 76 هزار دلار برای شغل اول، نخستین رتبه را در این زمینه دارند. رتبه دوم کسب درآمد در شغل اول مربوط به فارغ‌التحصیلان رشته‌های بهداشتی با 69 هزار دلار است. پس از آنها هم به ترتیب نوبت به فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر با 68 هزار دلار و فارغ‌التحصیلان حقوق و ریاضی با 67 هزار و 600 دلار می‌رسد.

در حال حاضر تعداد کارجویان تحصیل‌کرده در کانادا در حال افزایش است. در این تحقیق مشخص شده زمانی که افراد در سال 2014 برای اتمام تحصیلات دانشگاهی خود صرف می‌کنند، 13 درصد بیشتر از زمانی است که افراد در سال 2 هزار میلادی صرف می‌کردند. در همین مقایسه تعداد افرادی که در رزومه خود از داشتن مدرک لیسانس یاد کرده‌اند 16 درصد بیشتر شده است. تعداد دارندگان مدرک فوق لیسانس و دکترا هم به نسبت آن زمان به ترتیب 43 و 25 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 در این بررسی تعداد خوداشتغالان نیز در این فاصله زمانی به نسبت افزایش داشته است. بر اساس این تحقیق در حال حاضر مطمئن‌ترین مشاغل داروسازی، مهندسی،‌علوم کامپیوتر و پرستاری هستند. بر همین اساس، 24 درصد از فارغ‌التحصیلان رشته انگلیسی به مشاغل بازاریابی مشغول شده، 21 درصد از آنها جذب رسانه‌های هنری شده‌اند و 15 درصد نیز جذب حوزه‌های آموزشی شده‌اند. رایج‌‌ترین مشاغل در میان فارغ‌التحصیلان این رشته معلمی، نویسندگی، ویراستاری، فروشندگی و بازاریابی است.

برای جمع‌آوری اطلاعات این تحقیق 3 هزار و 600 نفر مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar