تصویب لایحه جدید شهروندی به مرحله نهایی نزدیک تر شد
03 آوریل 2017 - 0:00
بازدید 241
6

در جلسه روز سه شنبه ۳۰ مارس مجلس سنای کانادا که در ساعت یک و سی دقیقه شروع شد، سناتورها به تبصره های اصلاحات لایحه جدید شهروندی رای دادند اما سناتور «دیان بل مار»، نماینده دولت اعلام کرد که تا جلسه ۴ آوریل رای نهایی گرفته خواهد شد. سناتور «هاردر» ضمن تشکر از دقت سناتور […]

ارسال توسط :
پ
پ

در جلسه روز سه شنبه ۳۰ مارس مجلس سنای کانادا که در ساعت یک و سی دقیقه شروع شد، سناتورها به تبصره های اصلاحات لایحه جدید شهروندی رای دادند اما سناتور «دیان بل مار»، نماینده دولت اعلام کرد که تا جلسه ۴ آوریل رای نهایی گرفته خواهد شد.
سناتور «هاردر» ضمن تشکر از دقت سناتور امیدوار به عنوان اسپانسر این لایحه گفت: این لایحه از این جهت حائز اهمیت است که تعریف درستی از شهروندی کانادایی را مورد توجه قرار می دهد. علاقه مند بودم که دیروز راجع به این لایحه صحبت کنیم چرا که سالگرد اعطای Royal Assent در سال ۱۸۶۷ تحت عنوان قانون British North America Act بود، اگرچه این قانون ارتباطی به قانون شهروندی نداشت اما با تاکید بر واقعیت و هویت کانادا به پیشرفت های این کشور و شهروندانش در ۱۵۰ سال گذشته اشاره می کند.
به عقیده سناتور«هاردر» بررسی دقیق بند بند این لایحه بر عهده همه سناتورهاست و اصلاحیه روند ابطال شهروندی یک فرد به دلیل اعلام اطلاعات اشتباه، بسیار منطقی و درست است.
وی متذکر شد: وزیر سابق مهاجرت، جان مک کالم نیز در ۴ اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که با اصلاحات قانون شهروندی به شرطی موافق است که روند ابطال شهروندی یک فرد شرایطی ویژه داشته باشد. در اول مارس سال گذشته نیز، وزیر مهاجرت، احمد حسین در کمیته علم، تکنولوژی و امور اجتماعی گفته بود که از بررسی پروپوزال هایی استقبال می کند که روند ابطال شهروندی را اصلاح کند و در راستای احترام به شهروندان باشد.
سناتور«هاردر» قاطعانه اعلام کرد که به لایحه شهروندی رای خواهد داد و گفت: با احترام به نظرات همه سناتورها، به صراحت از اصلاحات این لایحه دفاع می کنم چرا که این لایحه به اصلاح روند ابطال شهروندی از طریق دادگاه فدرال به عنوان یک حق شهروندی می پردازد.
در ادامه سناتور سرج جویال، به مقایسه نسخه فرانسه و انگلیسی یکی از تبصره های این لایحه پرداخت و گفت: از آنجایی که من متن فرانسوی تبصره های این لایحه را نیز مطالعه کرده ام، در متن فرانسه نوشته شده است که اطلاعیه ابطال شهروندی به «هیچ کس» صادر نخواهد شد در حالی که با اضافه کردن یک حرف تعریف یعنی « la » معنی این جمله کاملا تغییر خواهد کرد و بر اساس موارد مطرح شده در این اصلاحیه، اطلاعیه ابطال باید برای فرد ارسال شود، بنابراین نسخه فرانسوی این لایحه دارای مشکل است و با نسخه انگلیسی آن تفاوت دارد.
سناتور مک کای که مسئول ارائه اصلاحات این لایحه بوده است، در ادامه به توضیح این اشکال فنی و گرامری پرداخت و از سناتورها زمان خواست تا موضوع را بررسی کند و سپس به نتیجه را اعلام کند.
موضوع دیگری که سناتور جویال به توضیح آن پرداخت، بحث منشور حقوق و آزادی بشر بود که در دو بخش مختلف آن، در خصوص حقوق شهروندان نوشته شده است. در این منشور، دو نوع حق برای شهروندان تعریف شده است، اگر فردی شرایط قانونی شهروندی خود را از دست بدهد، در نتیجه نمی توانید ادعایی در خصوص آن حقوق داشته باشید. بنابراین همانطور که در بخش ۲۴ منشور نیز تاکید شده است، وقتی حق شهروندی فردی باطل می شود، نمی توانیم حق شهروندی آنها را از رفتن به دادگاه تکذیب کنیم.
سناتور جویال اذعان کرد: مسلماً هر فردی که قرار است حق شهروندی وی باطل شود، این حق را دارد که در دادگاه به این موضوع پی ببرد و زمان منطقی و مشخصی نیز برای وی در نظر گرفته شود. دادگاه عالی نیز در تابستان گذشته اعلام کرد که ۱۸ ماه زمان لازم است تا در دادگاه استانی به پرونده ای رسیدگی شود و در دادگاه رده بالاتر ۳۰ ماه زمان لازم است.
پس از اینکه سناتورهای مجلس سنا نقطه نظرات خود را اعلام کردند، رای گیری انجام شد.
در اولین رای گیری ۲۸ رای موافق و ۳۹ رای مخالف اعلام شد. سپس بحث ها در خصوص ابطال شهروندی ادامه پیدا کرد و در ساعت ۴:۰۴ و برای دومین بار رای گیری شد که ۲۳ رای موافق و ۳۹ رای مخالف اعلام گردید، همچنین نتایج رای گیری در ساعت ۵:۱۳ برای سومین بار هم همانند دومین بار بود و در آخرین دور رای گیری در ساعت ۶:۲۲ تعداد ۲۱ رای موافق و ۲۹ رای مخالف اعلام شد.
در پایان این جلسه، سناتور «دیان بل مار» معاون قانون گذاری نماینده دولت در مجلس سنا خاطر نشان کرد: در جلسه بعدی مجلس سنا در ۴ آوریل ساعت ۳:۳۰ شروع خواهد شد، مدت ۴۰ دقیقه برای پرسش و پاسخ در نظر می گیریم که هر وزیری می تواند در این پرسش و پاسخ شرکت کند، و بعد از نتیجه گیری از این جلسه باید آرای نهایی جمع آوری گردد.
در ساعت ۱۹:۳۴ سناتور ها برای آخرین بار به تبصره ها رای دادند و voice vote ها ارائه شد اما standing vote ها به جلسه ۴ آوریل موکول شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar