تحصیل در دانشگاه‌های کانادا
09 اکتبر 2016 - 18:03
بازدید 417
11

  دانشگاه های کانادا از شهرت بین المللی برخوردار هستند و همین سبب شده است تا این کشور از طریق جذب دانشجویان بین المللی درآمد زیادی را برای کشور و برای سیستم آموزش عالی فراهم آورد. در بین کشورهای جهان، برخی از پتانسیل بسیار بالاتری برای این امر برخوردار هستند. به عنوان مثال، متقاضیان دانشگاه […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

دانشگاه های کانادا از شهرت بین المللی برخوردار هستند و همین سبب شده است تا این کشور از طریق جذب دانشجویان بین المللی درآمد زیادی را برای کشور و برای سیستم آموزش عالی فراهم آورد. در بین کشورهای جهان، برخی از پتانسیل بسیار بالاتری برای این امر برخوردار هستند. به عنوان مثال، متقاضیان دانشگاه های کانادا در چین آن چنان فزونی گرفته اند که بسیاری از کالج ها و دانشگاه های معتبر کانادا در این کشور نمایندگی ویژه راه اندازی کرده اند و تمامی امور اداری و آموزشی مربوطه را از طریق همین دفاتر سامان می دهند. در اینجا مطلبی را که برای همین طیف از متقاضیان فراهم آمده اما حاوی اطلاعات مفیدی برای همه علاقه مندان می تواند باشد در اختیار شما قرار می دهیم. 
 

در سال های اخیر دو سیاست بسیار مهم در زمینه تحصیل دردانشگاهای کانادا تغییر کرده، یکی دایر کردن مراکز بررسی ویزا در سفارت های کانادا که به تسریع روند بررسی تقاضاهای ویزا منجر شده و دوم آسان تر شدن اعطای ویزای کار به دانشجویانی که تحصیلشان در کانادا به پایان رسیده است. صلاحیت دانش جویان تمام وقت توسط دولت محلی بررسی می شود و در صورت تایید، فرد فارغ التحصیل می تواند برای دریافت ویزای کار سه ساله غیر مشروط تقاضا کند. در حال حاضر این سیاست های مساعد سبب شده تا والدین بیشتری به این فکر کنند که که کدام دانشگاه ها یا کالج ها برای تحصیل فرزندانشان مناسبند. مرکز تحصیلات کانادایی در همین راستا به معرفی برخی مراکز دست زده است که اغلب آنها هم در شهرهای بزرگ واقعند. اما می توان مراکز مناسبی را هم در شهرهای کوچک تر یافت. 
 

اغلب دانشجویان چینی که در حال حاضر در دانشگاهای کانادا تحصیل می کنند دو شهر بزرگ تورنتو و ونکوور را انتخاب کرده اند. این دو شهر دارای چندین مرکز آموزش عالی مشهور هستند از جمله دانشگاه تورنتو، دانشگاه یورک (در شهر تورنتو)، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه سایمون فریزر که در همه آنها دانشجویان چینی حضور پرتعدادی دارند. 
 

اما واقعیت این است که اغلب استان های کانادا یک دانشگاه خوب و مطرح دارند. دانشگاه نیواسکاتلند در هلیفکس، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه سنت ماری در نیوفاوندلند، دانشگاه مموریال در شهر سنت جان نیوفاوندلند، دانشگاه آلبرتا در شهر ادمونتون از جمله دانشگاه هایی هستند که نه تنها از نظر کیفی بسیار وضعیت مناسبی دارند و هزینه تحصیل و زندگی هم در آنها پایین تر است بلکه به دلیل کم بودن تعداد چینی ها در محیط، شرایط آنها برای زبان آموزی و تطابق با محیط نیز بسیار مناسب است. 
 

بر اساس آمارها در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از دانشجویان چینی به هنگام انتخاب رشته به سراغ رشته های فنی، مالی و کامپیوتر می روند. این رشته ها چه در چین و چه در آمریکای شمالی رشته های پرطرفداری هستند و فارغ التحصیلان آنها هم شانس زیادی برای کار دارند. اما برای این که در آینده نیز شرایط دانشجویان فارغ التحصیل چینی از نظر کاریابی خوب باشد، باید والدین و متقاضیان تحصیل به انتخاب رشته های دیگر هم بیندیشند. از جمله این رشته ها می توان به رشته های معدن، جنگل داری، نفت و گاز، ترابری یا حمل و نقل، صنایع تولید برق آبی و اتمی و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد که شرایط بسیار خوبی دارند و از نظر تقاضای جهانی نیز رتبه بالایی را به خود اختصاص می دهند. در ضمن دانشگاه های کانادایی از نظر تدریس و تحقیق در رشته های فوق کیفیت بسیار بالایی دارند و کاملا پیشرفته هستند. 
 

اقتصاد رو به رشد چین در آینده ای نزدیک به گروه عظیمی از متخصصان نیاز خواهد داشت. برای مثال دانشجویان می توانند برای تحصیل در رشته هایی که به صنایع منبع-محورمربوط می شوند به دانشگاه بریتیش کلمبیا بروند، برای تحصیل مهندسی معدن و فرآوری مواد معدنی دانشگاه مموریال نیوفاوندلند را امتحان کنند و برای تحصیل در رشته های الکترونیک، ارتباطات وصنایع دانشگاه کلگری یا دانشگاه مک گیل را انتخاب کنند. بهتر است که این عده مهندسی نفت و گاز را جدی بگیرند وبه دانشگاه های مموریال نیوفاوندلند و آلبرتا در این زمینه توجه داشته باشند (پیش از این بیشتر تمرکز روی استخراج نفت از طریق حفاری بوده اما در حال حاضر استخراج نفت در دریاها مدنظر است).

       

رشته های متعددی در دانشگاه های دیگر کانادایی هم هست که در آمریکای شمالی از اعتبار بالایی برخوردارند از جمله رشته های مالی در دانشگاه کنکوردیا، مهندسی خودرو در دانشگاه ویندزور، مهندسی اتمی در دانشگاه مک مستر، فن آوری کشتی در دانشگاه مموریال نیوفاوندلند و علوم مواد در دانشگاه کوئینز. علاوه بر همه رشته های فوق کیفیت تدریس در رشته هایی چون مدیریت مدرسه و پرورش معلم، پزشکی و بهداشت، پرستاری، حسابداری، امور مالی و بیمه در دانشگاه های کانادایی چنان است که آنها را به بهترین ها در سطح جهان تبدیل کرده است.  
 

اصل مقاله را اینجا ببینید.  
 

تذکر مهم : همانطور که تاکنون چندین بار یادآوری کرده ایم، موضوع ادامه تحصیل در کانادا از ظرایف و نکات خاصی برخوردار است و به هیچ وجه به عنوان یک مورد عمومی توصیه نمی شود. در این باره به زودی و در قالب چندین پست تحلیلی خواهیم پرداخت. 
   

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 13 دی 88  در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar