بودجه دولت فدرال کانادا با پیام‌های روشن انتخاباتی اعلام شد
22 آوریل 2015 - 6:46
بازدید 280
8

بعد از یک تاخیر یک ماهه، بودجه سال 2015 دولت هارپر که باید آن را پلت‌فورم انتخاباتی حزب محافظه‌کار برای انتخابات امسال دانست، امروز 21 ایپرل به مجلس فدرال ارائه شد. اگر قرار باشد این بودجه را در چند عبارت خلاصه کرد می‌توان به افزایش شکلات های بودجه‌ای برای شیرین‌کامی کانادایی‌ها قبل از انتخابات، افزایش […]

ارسال توسط :
پ
پ

بعد از یک تاخیر یک ماهه، بودجه سال 2015 دولت هارپر که باید آن را پلت‌فورم انتخاباتی حزب محافظه‌کار برای انتخابات امسال دانست، امروز 21 ایپرل به مجلس فدرال ارائه شد.

اگر قرار باشد این بودجه را در چند عبارت خلاصه کرد می‌توان به افزایش شکلات های بودجه‌ای برای شیرین‌کامی کانادایی‌ها قبل از انتخابات، افزایش هزینه‌های دفاعی و امنیتی و توجه به بخش‌های معترض‌تر جامعه برای آرام‌تر کردن آنها از طریق قول و قرارهای درازمدت اشاره کرد.

 

چند عدد عمومی درباره بودجه

بودجه سال انتخابات پس از مدت‌ها به جای کسری دارای یک اضافه است. این رقم اضافی  1.4 میلیارد دلار است که از 6.4 میلیارد دلاری که سال گذشته برآورد می‌شد و یا 1.9 میلیاردی که در پیش‌بینی نوامبر گذشته بود کمتر است اما به هر حال فرصت خوبی به هارپر می‌دهد تا در انتخابات از آن به عنوان یک موفقیت در حوزه اقتصاد یاد کند. علت کاهش این رقم نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی یکی کاهش قیمت نفت و درآمدهای متصور از آن بوده و دیگری بخشش‌های مالیاتی که دولت سال گذشته آنها را در قالب کمک به خانواده‌های دارای فرزند اعلام کرد-و البته به نظر مخالفان، به هدف تاثیرگزاری در انتخابات بوده است.-  پیش‌بینی اضافه بودجه برای سال مالی بعد از آن (2016-2017) 1.7 میلیارد دلار است. این رقم در سال مالی 2019-2020 به 4.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

بودجه امسال رشد اقتصادی کشور در سال مالی پیش‌رو را 2 درصد برآورد کرده است.

دولت در سه سال آینده به جای اینکه سالی 3 میلیارد دلار در صندوق حوادث محتمل (غیرمترقبه) Contingency Fund برای مقابله با بحران‌های مالی ناگهانی ذخیره کند، این رقم را به یک میلیارد دلار در سال کاهش داده است (در مجموع 6 میلیارد دلار کاهش) با این توجیه که یک بودجه در شرایط اقتصادی بدون کسر مالی نیاز زیادی به چنین ذخیره‌سازی ندارد. عامل اصلی حذف کسر بودجه و اعلام اضافه بودجه برای سه سال آینده هم به دلیل همین کاهش بوده است چون مثلا اگر قرار بود در سال‌های مالی 2015-2016 و 2016-2017 به همان سنت هر ساله، سالی 3 میلیارد دلار در این صندوق ذخیره می‌شد، دولت نمی‌توانست اعلام کند که بودجه به حالت توازن رسیده است. به همین دلیل احزاب مخالف این اعلام را دفترسازی و بازی با ارقام به جهت تبلیغات انتخاباتی دانسته‌اند و نه دستیابی به یک بودجه واقعا متوازن.

 

شیرینی‌های مالی

دولت سقف رقم حساب‌های سرمایه‌گذاری معاف از پرداخت مالیات TFSA  را از 5500 دلار فعلی به 10 هزار دلار افزایش داد که بسیار قابل توجه است. البته پیش از این صحبت از دو برابر شدن آن تا 11 هزار دلار بود اما همین سقف 10 هزار دلاری هم برای افرادی که درآمد آنها اجازه پس‌انداز می‌دهد این امکان را فراهم می‌آورد که در درازمدت رقم بالاتری از دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند و نگران پرداخت مالیات سود آن نباشند. بدین ترتیب برای زوج‌ها امکان ذخیره‌سازی 20 هزار دلار در سال فراهم شده است که در بازه زمانی طولانی رقم قابل توجهی خواهد شد.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بودجه کاهش مالیات کسب و کارهای کوچک و شخصی از 11 درصد فعلی به 9 درصد تا سال 2019 است. به این ترتیب دولت به بخشی از انتقادات احزاب مخالف که کاهش مداوم مالیات شرکت‌های بزرگ را نشان از توجه زیاد و ایدیولوژیک دولت به سرمایه‌داری‌های بزرگ می‌دانستند، با توجه به شرکت‌های کوچک وابسته به طبقات متوسط خنثی می‌کند در حالی‌که زمان بسیار زیاد رسیدن به چنین هدفی (نهایتا تا سال 2019) نشان می‌دهد که این بیشتر یک قول زمان انتخابات است تا اقدامی که امروز و فردا عملی شود.

دولت همچنین اعلام کرده که رقم پایه بیمه بیکاری را در سال 2017 حدود 21 درصد نسبت به سال 2016 کاهش داده و اضافه مانده حساب را به کارفرمایان و شاغلان بازخواهد گرداند.

 

هزینه‌های امنیتی و نظامی

از برجسته‌ترین بخش‌های بودجه امسال، افزایش قابل توجه هزینه‌های نظامی و امنیتی در قالب ردیف‌های مختلف است؛ به عنوان مثال دولت فقط امسال 360 میلیون دلار صرف هزینه‌های مقابله با داعش خواهد کرد و 18 میلیون صرف هزینه مقابله با تروریسم که در 5 سال آینده بالغ بر 91 میلیون دلار خواهد شد. اضافه بر این در 5 سال آینده بیش از 94 میلیون دلار صرف امنیت فضاهای مجازی و وب خواهد شد و ارقام فراوانی نیز به نهادهای برقرارکننده امنیت و حفاظت از اسرار کشور از قبیل RCMP، CSIS  و CSE تعلق خواهد گرفت.

 

بودجه‌ای برای جذب رای همه

دولت هارپر تلاش کرده تا در قالب‌های مختلف برای همه طرفداران احزاب مختلف چیزی در کشکول داشته باشد. مثلا هزینه‌های تحقیقات درمانی که همواره این دولت به کوتاهی در آن متهم شده افزایش یافته و یا برای حمایت از موجودات در حال انقراض (که مورد علاقه طرفداران محیط زیست است) رقم قابل توجهی تخصیص یافته است و مواردی از این دست.

همچنین در این بودجه ردیف‌ها و یا وعده‌هایی در مورد دانشجویان، کهنسالان، نظامیان، کارخانجات و موارد دیگر داده شده که بسیاری از آنها فعلا در قالب اعداد و ارقام و درصدهای کلی است و باید منتظر نشست تا در آینده جزییات اجرایی آن اعلام شود.

تا لحظه تنظیم این خبر تنها موردی که سایت‌ها و شبکه‌های خبری معتبر به بحث بودجه در ارتباط با مهاجران اشاره کرده‌اند هزینه‌کرد رقم 35 میلیون دلار در 5 سال آینده برای کمک به به‌روزرسانی مدارک مهاجران بوده است. اخبار تکمیلی احتمالی در این ارتباط به اطلاع شما خواهد رسید.

برای اطلاع بیشتر اینجا و اینجا را ببینید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar