برنامه استخدام موقت شاغلان خارجی کانادا در آستانه تغییرات سریع و عمیق
23 می 2014 - 6:21
بازدید 380
11

به دنبال اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر به برنامه استخدام موقت شاغلان خارجی Temporary Foreign Workers مشهور به TFW و به‌ویژه بعد از گزارش خبری برنامه CBC وارد شده است، جیسن کنی وزیر کار کانادا دست به اقدامات مختلفی زده است که نتایج بخش اصلی آن هنوز رسما اعلام نشده است. کنی مدتی قبل این […]

ارسال توسط :
پ
پ

به دنبال اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر به برنامه استخدام موقت شاغلان خارجی Temporary Foreign Workers مشهور به TFW و به‌ویژه بعد از گزارش خبری برنامه CBC وارد شده است، جیسن کنی وزیر کار کانادا دست به اقدامات مختلفی زده است که نتایج بخش اصلی آن هنوز رسما اعلام نشده است. کنی مدتی قبل این برنامه را در برخی زمینه‌ها نظیر استفاده از شاغلان خارجی در رستوران‌های Fast Foods نظیر مکدانلد متوقف کرده و در حال رایزنی گسترده با مقامات دولت‌های استانی، اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های وابسته به کارفرمایان و کارشناسان امور برای رسیدن به تصمیمات جدید است. گفته می‌شود این تصمیمات ظرف چند هفته آینده رسما اعلام خواهند شد:

-افزایش رقمی که کارفرمایان متمایل به استفاده از این برنامه، برای ثبت نام هر کارگر خارجی باید بپردازند. این مبلغ یک بار بعد از آمدن جیسن کنی به این وزارتخانه افزایش یافته اما گفته می‌شود افزایش جدید قابل توجه خواهد بود به شکلی که پرداخت آن فقط برای شرکت‌های واقعا نیازمند به استخدام کارگر خارجی مقرون به صرفه است؛

– تعیین یک مبلغ مشخص به عنوان «کف حقوق» برای کارگران خارجی در هر فیلد کاری تا کارفرمایان نتوانند از رقم کمتری که متناسب با نرخ دستمزد در کاناداست، حقوق پرداخت کنند. دلیل این محدودیت این است که یکی از عللی که کارفرمایان را به استخدام کارگران خارجی ترغیب می‌کند امکان پرداخت دستمزدهای خیلی پایین به برخی از این کارگران است. این موضوع برخلاف قانون است که متذکر شده استخدام باید تنها در مواردی انجام شود که متقاضیان کانادایی‌ به میزان کافی برای آن مشاغل وجود نداشته باشند.

– وابسته کردن تعداد مجوز صادر شده برای نیروهای خارجی در هر منطقه به نرخ بیکاری در آن شغل و در آن محل به شکلی که اگر نرخ بیکاری افزایش یافت، استخدام نیروهای خارجی محدود شود؛

– قرار دادن سقف و محدودیت برای تعداد کارگران خارجی استخدام شده برای هر کارفرما؛

البته این موارد هنوز رسما تصویب نشده‌اند و تنها بر اساس پیشنهادات مطرح شده مابین وزیر و گروه‌های مرجع در مورد آنها گمانه‌زنی می‌شود اما برخی رسانه‌های معتبر کانادایی گفته‌اند که دولت ظرف چند هفته آینده حداقل تعدادی از این موارد را به عنوان محدودیت‌های جدید رسما اعلام خواهد کرد.

برنامه استخدام نیروی موقت کار قدمتی ۴۰ ساله دارد و در ابتدا برای اجازه ورود شاغلین خارجی در بخش‌هایی چون کشاورزی و ماهی‌گیری که کانادایی‌های زیادی حاضر به انجام کار در آن نبودند طراحی شد اما به مرور گستردگی زیادی پیدا کرد و بخش‌های ساختمان و تغذیه را هم در برگرفت. هم‌اکنون تعداد زیادی از کارگران خارجی در رستوران‌ها و هتل‌های بخش‌های غربی و میانی کانادا که نرخ بیکاری در آنها بسیار پایین است و کانادایی‌ها حاضر نیستند با نرخ‌های بسیار پایینی که مورد نظر کارفرمایان کانادایی است کار کنند مشغول به کار هستند. دولت محافظه‌کار هارپر نقش چشمگیری در گسترش این برنامه و افزایش ورود کارگران خارجی در ۵ تا ۸ سال گذشته داشته به‌طوریکه هم اکنون تعداد کارگران موقت خارجی شاغل در کانادا با عدد تعداد مهاجرانی که هر سال وارد کانادا می‌شوند برابر است.

چند هفته پیش با پخش یک برنامه مستند خبری در شبکه CBC کانادا که در آن دو زن سالخورده شکایت می‌کردند که کارفرمای آنها، آنها را اخراج و کارشان را با دستمزد کمتر به خارجی‌ها داده جنجالی رسانه‌ای آغاز شد که هنوز فروکش نکرده است. به مرور افشاگری‌های فراوانی در مورد چگونگی سواستفاده از برنامه استخدام موقت شاغلان خارجی مطرح شد و به همین دلیل وزیر کار کانادا تلاش کرد تا هر چه سریع‌تر جلوی موارد بیشتر را بگیرد به‌ویژه که سال آینده زمان انتخابات فدرال در کاناداست و محافظه‌کاران که همیشه چنین تبلیغ کرده‌اند که برخلاف رقبای سیاسی خود، «ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری اولویت اصلی و اولی آنها بوده، هست و خواهد بود» باید به هر شکل ممکن با چنین روندی که به شدت به اعتبار آنها آسیب وارد کرده مقابله کنند.

اما از سوی دیگر اتحادیه‌های مرتبط با کارفرمایان بخش خصوصی و به‌ویژه رستوران‌داران به شدت با این تصمیمات (احتمالی) مخالفت کرده و گفته‌اند اگر چنین اقداماتی انجام شود تعدادی زیادی از رستوران‌ها در شهرهای غربی کشور به دلیل فقدان نیروی کار لازم و اقتصادی، تعطیل خواهند شد و این خودش اقدامی ضد کارآفرینی است.

همچنین عده دیگری از کارشناسان گفته‌اند که در عمل نمی‌توان این تصمیمات را به درستی اجرا کرد چون به عنوان مثال، نرخ بیکاری مشاغل در هر منطقه با چنین دقتی که مورد نظر دولت است در دسترس نیست و به‌روزرسانی آنها هم به شکلی نیست که بتوان با چنین سرعتی از آنها به عنوان ابزارهای مورد نظر استفاده کرد.

عده دیگری هم معتقدند که باید به جای راه حل‌های مقطعی به دنبال حل ریشه‌ای این مشکل و تغییرات جدی و عمیق در برنامه استخدام نیروی کارگر خارجی رفت. آنها هم‌چنین استدلال می‌کنند که استانداردهای اشتغال و پرداخت دستمزد در بسیاری از مشاغل با درآمد پایین در کانادا باید اصلاح شود تا کانادایی‌های بیشتری برای کار در این مشاغل ترغیب شوند و اصولا سیستم باید به سمت کاهش تعداد شاغلان موقت خارجی و تبدیل آن به شاغلان دائم داخلی برود که یکی از روش‌های موثر آن افزایش سالانه تعداد مهاجران پذیرش شده است.

باید به انتظار نشست و دید که بعد از همه این سخنان، تصمیمات وزیر که قطعا تنها بر مولفه‌های اقتصادی استوار نبوده و گوشه‌چشمی هم به موضوع انتخابات و تبعات سیاسی آن دارد چه خواهد بود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar