بازار کار در کبک داغ است
14 اکتبر 2010 - 14:25
بازدید 312
5

کاملا واضح است که جریان فوق‌العاده‌ای که از نظر رشد مثبت مشاغل در ماه‌های اخیر پیش آمده بود، کاملا فروکش کرده اما هنوز هم نقاط پرقوت و امیدوار کننده‌ای باقی مانده است.  یکی از این مناطق استان کبک است که هنوز روزهای خوب در آن ادامه دارد و اخیرا به‌رغم کاهش ۶ هزار و ۶۰۰ […]

ارسال توسط :
پ
پ

کاملا واضح است که جریان فوق‌العاده‌ای که از نظر رشد مثبت مشاغل در ماه‌های اخیر پیش آمده بود، کاملا فروکش کرده اما هنوز هم نقاط پرقوت و امیدوار کننده‌ای باقی مانده است.

 یکی از این مناطق استان کبک است که هنوز روزهای خوب در آن ادامه دارد و اخیرا به‌رغم کاهش ۶ هزار و ۶۰۰ شغل از تعداد کل مشاغل کشور در ماه سپتامبر، در این ماه در این استان ۱۵ هزار و ۲۰۰ شغل جدید ایجاد شده است.  

در ماهی که گذشت نرخ بیکاری با ۰.۵ درصد کاهش کامل، به ۷.۷ رسید. این در حالی است که نرخ بیکاری در کل کشور در ماه گذشته فقط ۰.۱ درصد کاهش داشت و به ۸ درصد رسید.  

طی ۱۴ ماه گذشته که کانادا در دوران بهبود اقتصادی به سر می‌برد، کارفرمایان کبکی با اشتیاق فراوان به استخدام نیروهای جدید مشغول بوده‌اند و توانسته‌اند با استخدام ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر میزان بیکاری در استان را ۳.۴ درصد کاهش دهند. در کل کشور میزان بیکاری در دوران بهبود ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

‌یکی از اقتصاددانان ارشد بانک Nationalمعتقد است که از عوامل مهم در قوت اقتصادی استان کبک بخش ساخت و ساز بوده که با کمک صرف هزینه‌های زیرساختی دولت رشد خوبی داشته و البته در این میان رشد چشمگیر ساخت و سازهای مسکونی نیز بی‌تاثیر نبوده است.  

مسلما این کارشناس بر این باور نیست که این قوت می‌تواند برای مدتی طولانی دوام داشته باشد. با وجود بالا رفتن نرخ بهره و پایین بودن میزان اعتماد مصرف‌کنندگان، رونق بخش ساخت و ساز مسکونی در سراسر کشور در حال کم شدن است.

اما در حال حاضر وضع فعالیت‌ها در استان کبک بهتر از بسیاری دیگر از استان‌هاست. ساخت و ساز مسکن در ماه سپتامبر در کل کشور کاهش داشته اما وضعیت این بخش در کبک نسبت به ماه اگست با رشد همراه بوده است.

خوشبختانه ساخت و ساز از آن مواردی است که توانسته باعث رونق کل اقتصاد در منطقه باشد. هنوز هم به کارگران این بخش حقوق خوبی داده می‌شود و بسیاری از مواد مصرفی در کار از جمله بتن، آسفالت و الوار معمولا از مناطق اطراف تامین می‌شوند.

خوشبختانه با یک زمان‌بندی تصادفا خوب، دولت استانی قبل از فرارسیدن دوران رکود میزان بودجه برای ساخت و ساز بزرگراه‌ها و زیرساخت‌ها را افزایش داد و همین امر سبب شد تا بسیاری از بیزینس‌های تولیدی که به دلیل بحران در صادرات ممکن بود با مشکل مواجه شوند، بتوانند به کار خود ادامه دهند.

اقتصاددان معروف کانادایی و مشاور ارشد BMOCapitalMarkets، داگلاس پورتر، درباره اوضاع استان می‌گوید: «کبک در دوران رکود واقعا خوب ظاهر شد. مصرف‌کنندگان و بیزینس‌ها نسبتا احساس اعتماد می‌کنند.» و همین سبب می‌شود تا آنها در خرج‌کردن پول یا استخدام نیرو کمتر تردید از خود نشان دهند.

برای مثال بخشی که شامل خرده فروشی می‌شود، امسال از نظر میزان اشتغال ۳.۵ درصد رشد داشته که به طور مشخص از رشد ۲.۱ درصدی این بخش در کل کشور سریع‌تر است. بخش دیگری که شامل خدمات شخصی می‌شود نیز از نظر اشتغال ۴ درصد رشد داشته در حالی‌که اشتغال در همین بخش در کل کشور با ۲.۵ درصد کاهش مواجه بوده است.

میزان اشتغال در بخش ساخت و ساز که انتظار می‌رفت تا حدی از آن کاسته شود، همچنان قدرت خود را حفظ کرد و همچنان در حد ۸ درصد باقی ماند و این در حالی بود که افزایش اشتغال در این بخش در کل کشور ۴.۸ درصد بود.

و بالاخره این‌طور به نظر می‌رسد که توریست‌ها هم خدمت خوبی به اقتصاد کبک کرده‌اند. هتل‌ها، رستوران‌ها و بیزینس‌های مشابه در استان از ماه دسامبر به این سو در حدود ۱۰.۶ درصد از نظر میزان به‌کارگیری افراد رشد داشته‌اند. در همین زمان رشد اشتغال در این زمینه در کل کشور صفر بوده است. 

گرچه در کل این طور به نظر می‌رسد که وضعیت رشد اشتغال در کانادا یک‌بار دیگر به لکنت دچار شده و تقریبا در حال توقف است، اما با این وجود تحلیل‌گران معتقدند که نتیجه این اوضاع کندتر شدن رشد اشتغال باشد.

اگر از کم شدن تعداد مشاغل در ماه سپتامبر صرف نظر کنیم، میزان رشد اشتغال اخیرا بسیار خوب بوده و بر اساس این ارقام، حتی اگر میزان رشد اشتغال ثابت بماند باز هم احتمالا متوسط کیفیت اشتغال کانادایی‌ها افزایش داشته است.

نکته مهم این است که بیشترین میزان از دست رفتن مشاغل در میان خویش‌فرمایان اتفاق افتاده است که در میان آنها بیزینس‌های کوچک و بسیار موفقی نیز وجود داشته‌اند. اکنون این عده در کنار عده دیگری قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند کار حقوق بگیری پیدا کنند و برای گذران زندگی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. به طور متوسط درآمد خویش‌فرمایان کمتر از درآمد حقوق‌بگیران است.

یکی دیگر از شاخص‌های رشد کیفیت اشتغال این است که تعداد کارهای تمام‌وقت افزایش یافت و این گروه جایگزین کارهای نیمه‌وقت شد. کار تمام‌وقت حقوق بهتر و بالاتری دارد و غالبا هم با مزایا همراه است. در واقع پورتر تاکید می‌کند که در ماه گذشته مجموع ساعات کاری برای نیروی کار در کانادا افزایش خوبی در حد ۰.۲ درصد داشته است. 

بالاخره این‌که رشد کند اشتغال در چند ماهه گذشته سبب نشده که کارفرمایان میزان پرداختی دستمزدها را کاهش دهند. در سه‌ماهه سوم که به ماه سپتامبر ختم می‌شود، میزان حقوق پرداختی رشد خوب سالانه‌ای معادل ۴.۸ درصد داشته است.

با وجود این‌که نسبت به اوایل امسال تا حدی ازسرعت رشد کاسته شده، اما این پنجمین ماه متوالی رشد است که نشانه‌ای است بر تداوم هزینه‌کرد از طرف مصرف‌کنندگان و رشد اقتصادی.

برای مشاهده این مطلب در صفحات تازه طراحی شده سایت اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar