اهمیت و لزوم آموزش نیروی انسانی
29 ژانویه 2015 - 4:57
بازدید 379
11

برای مطالعه این متن در نسخه دیجیتالی شماره 29 پرنیان اینجا را ببینید. امروزه همگان به این نتیجه رسیده‌اند که رشد و توسعه پایدار هر بنگاه اقتصادی‌ در گرو ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در آن سازمان است و در واقع شرکت‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل‌شان آنها را در بالا بردن سطح مهارت‌ها و تخصص‌های‌شان […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای مطالعه این متن در نسخه دیجیتالی شماره 29 پرنیان اینجا را ببینید.

امروزه همگان به این نتیجه رسیده‌اند که رشد و توسعه پایدار هر بنگاه اقتصادی‌ در گرو ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در آن سازمان است و در واقع شرکت‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل‌شان آنها را در بالا بردن سطح مهارت‌ها و تخصص‌های‌شان کمک می‌کنند.

بعنوان مثال آموزش کارمندان واحد فروش هر شرکت از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده و با فرض اینکه فروشنده استخدام‌شده مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم برای فروش را دارا می‌باشد، می‌بایست به‌ویژه در مورد نوع محصولات و خدمات و همچنین مشخصات اقلامی‌که فروش آنها در دستور کار است، آموزش ببیند. آموزش فروشندگان همچنین می‌بایست در زمینه صنعت و بخشی که شرکت‌شان در آن عرصه مشغول فعالیت است نیز متمرکز گردد.

بنابراین ایجاد فرهنگ یادگیری به‌صورت مستمر، به بالا رفتن سطح فروش و حفظ جایگاه بنگاه اقتصادی در بازار منجر گشته و باید به این باور رسید که سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی، رشد سازمان در بلندمدت را تضمین می‌نماید.

ارئه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی در هر سازمان بطور کلی به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آنها بشرح زیر می‌باشند:

 

  1. آموزش تحت وب و یا کامپیوتر (Web/Computer-Based Training)

این نوع از آموزش روشی بسیار مناسب برای انتقال اطلاعات اولیه در مورد محصولات و خدمات به کارمندان بوده و بصورتی تک به تک قابل اجرا است. نقاط قوت این روش عبارتند از پایین بودن هزینه اجرای آن برای سازمان، امکان دسترسی نیروی انسانی به آموزش مربوطه حتی خارج از محل کار و ساعات کاری‌شان، و همچنین امکان کنترل و چک کردن پاسخ سئوالات توسط مدیران سازمان از راه دور و تنها از طریق کامپیوتر و سیستم‌های مدیریت آموزشی موجد در شرکت تحت عنوان LMS (Learning Management System). این امر به مدیران و تصمیم‌گیران سازمان این امکان را می‌دهد تا با دریافت گزارشات متعدد از سیستم LMS به نقاط قوت پرسنل‌شان پی برده و آنها را در در رفع نقاط ضعف‌شان یاری رسانند. لازم به ذکر است‌ که این نوع از آموزش پیش‌نیاز حضور نیروی انسانی در دوره‌های آموزشی کلاس‌های دسته‌جمعی است.

شکلی دیگر از این روش که مزایا و معایب خاص خود را دارد تشویق کارکنان قدیمی‌تر –که دلبستگی خود به سازمان را به اثبات رسانده‌اند- به گذراندن دوره‌های آنلاین استاندارد و دریافت مجوزها و گواهی‌نامه‌های شغلی مرتبط با نیازهای سازمان مطبوعه است. معمولا کارفرمایان پرداخت تمامی یا بخشی از هزینه‌های دریافت گواهی‌نامه را (که گاهی تا چند هزار دلار هم می‌شود) برعهده می‌گیرند و علاوه بر آن، از طریق ابزارهای تشویقی (مثلا افزایش حقوق برمبنای گواهی‌نامه کسب شده) کارکنان را به تلاش بیشتر در جهت افزایش آگاهی‌ها و آموزش‌های مورد نیاز ترغیب می‌کنند.

 

  1. آموزش از طریق حضور در کلاس بصورت دسته‌جمعی (Classroom Instruction)

برای مطالعه متن کامل در وبسایت پرنیان، اینجا را ببینید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar