آمار اشتغال ماه اکتبر در کانادا
18 نوامبر 2009 - 11:45
بازدید 456
8

      پس از دو ماه آمار امیدوار کننده در مورد کاهش نرخ بیکاری در کانادا، آمار ماه اکتبر چون آب سردی بر آتش اشتیاق فعالین اقتصادی بود. اما آیا باید نگران بود؟ به نظر می‌رسد در ماهی که در آمریکا شرایط اشتغال وخیم‌تر شده و پس از چند دهه نرخ بیکاری این کشور […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
 
پس از دو ماه آمار امیدوار کننده در مورد کاهش نرخ بیکاری در کانادا، آمار ماه اکتبر چون آب سردی بر آتش اشتیاق فعالین اقتصادی بود. اما آیا باید نگران بود؟ به نظر می‌رسد در ماهی که در آمریکا شرایط اشتغال وخیم‌تر شده و پس از چند دهه نرخ بیکاری این کشور از مرز ۱۰ درصد گذشت، آمار کانادا چندان نگران کننده نیست به شرطی که به یک موج جدیدی از افزایش بیکاری منجر نشود. موردی که فعالین بازار احتمال وقوعش را ناچیز می‌دانند.
 
در ماه اکتبر مجموعاً ۴۳ هزار فرصت شغلی در کانادا کاهش یافت که همه آنها پاره‌وقت بود. در نتیجه نرخ بیکاری با دو دهم درصد افزایش به ۸.۶ درصد رسید. در واقع، بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی پاره‌وقت در این ماه کاهش یافت اما به دلیل افزایش مشاغل تمام‌وقت، در مجموع اوضاع چندان نامناسب نشد. این میزان کاهش زیاد در مشاغل پاره‌وقت برای دومین ماه مداوم اتفاق می‌افتد و در حالی‌که کنترل نرخ اشتغال کانادا در ۶ ماهه گذشته مرهون نرخ بالای افزایش مشاغل پاره‌وقت بوده، عملکرد ماه‌های سپتامبر و اکتبر از این نظر مایوس کننده بوده است.
 
کاهش مشاغل پاره‌وقت می‌تواند دو علت داشته باشد: اولی مربوط به کاهش مشتریان بنگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی که بیشترین شاغلین پاره‌وقت فصلی را جذب می‌کنند در این ایام است. آمار نشان می‌دهد که کانادایی‌ها همچنان از خرید کردن امتناع می‌ورزند و به رغم کاهش شدید نرخ اقلامی چون پوشاک (که تاثیر آن را در تداوم نرخ تورم منفی در سه ماه مداوم می‌توان دید) گرمای بازار خرید فصلی پیش از کریسمس – در فاصله ۴۰ روزه تا آن زمان – هنوز شکل نگرفته است.
 
نظرسنجی‌های عمومی هم نشان می‌دهند که اغلب خریداران برای دومین سال پیاپی تصمیم به کنترل شدید مخارج کریسمس دارند و از خریدهای گرانقیمت خبری نیست. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نظیر وال-مارت از دو ماه قبل سیاست‌های جدیدی را آغاز کرده‌اند که در راس آنها اعلام سبدی از اجناس مناسب ایام سال نو (شکلات، اسباب بازی، تزییات درخت کریسمس…) با ارقام بسیار ارزان قرار دارد. این فروشگاه‌ها برای جذب و دعوت مشتریان به خرید این کالاها تبلیغات و فروش کریسمس را خیلی زودتر و قبل از پایان فروش فصلی هالووین آغاز کردند.
 
اما دلیل دوم کاهش مشاغل پاره‌وقت چندان نگران کننده نیست. درواقع، دلیل حذف تعداد قابل توجهی از این مشاغل، تبدیل آنها به مشاغل تمام‌وقتی است که از حدود یک سال قبل و با گسترش بحران اقتصادی به مشاغل تمام‌وقت تبدیل شدند اما حالا به وضعیت عادی خود بازمی‌گردند.
 
این مورد بسیار امیدوار کننده است چون از بهبود شرایط اقتصادی حکایت دارد اما همانطور که فعالان این بازار تاکید می‌کنند درمان این بحران زمان می‌برد چون کاهش مشاغل تمام‌وقت در ۱۲ ماه گذشته منهای ۲.۷ درصد بوده در حالیکه در مورد مشاغل پاره‌وقت منهای ۷ دهم درصد بوده است.
 
همچون اکثر ماه‌ها در ۱۲ ماه گذشته، بخش خوداشتغالی self-employment بالاترین میزان تولید شغل را پشت سر گذاشت. از اکتبر ۲۰۰۸، بخش خصوصی یک کاهش ۴.۱ درصدی و بخش عمومی ۱.۶ درصد را شاهد بوده‌اند در حالیکه خوداشتغالی با رشدی ۳.۹ درصدی روبرو شده ‌است.
 
در میان گروه‌های سنی و جنسیتی، بیشترین نرخ بیکاری را جوانان و زنان بزرگسال شاهد بودند.
 
نرخ بیکاری در مشاغل مختلف
همانطور که بیان شد شدیدترین کاهش اشتغال مربوط به حوزه «خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها» بود که حدود ۳۱ هزار شغل را از دست داده‌اند. بعد از آن بخش «سایر خدمات» ۲۰ هزار و مشاغل منابع طبیعی با ۱۱ هزار کاهش قرار دارند. این بخش از فوریه سال ۲۰۰۹ (۹ ماه پیش) تا امروز یک روند کاهشی مداوم را نشان می‌دهد و هنوز هیچ علامتی از بهبود را در آن شاهد نبوده‌ایم.
بخش ساخت و ساز که از ۱۲ ماه قبل تا کنون، ۵.۸ درصد کاهش مشاغل را شاهد بوده (معادل ۷۳ هزار شغل)، در اکتبر امسال یک رشد اندک را پشت سر گذاشت.
 
بخش حمل و نقل و انبارداری تنها بخش اقتصادی بود که رشد اشتغال در آن در ماه اکتبر قابل توجه بود. بخشی از این تاثیر را باید به نتیجه دادن برنامه‌های مشترک دولت فدرال و دولت‌های استانی برای خروج رکود از این بخش در ماه‌های گذشته دانست.
 
نرخ بیکاری در استان‌ها
در میان استان‌ها، بیشترین میزان افزایش نرخ بیکاری در این ماه مربوط به استان‌های البرتا و بریتیش‌کلمبیا است که به ترتیب با ۴ دهم و ۹ دهم درصد به نرخ‌های ۷.۵ و ۸.۳ درصد بیکاری رسیده‌اند. انتاریو و کبک، هر دو با یک کاهش بسیار اندک روبرو بودند و نرخ بیکاری در آنها اندکی افزایش داشت و به ترتیب به ۹.۳ و ۸.۵ درصد رسید.
 
در اینجا می‌توانید گزارش رسمی مرکز آمار کانادا را ببینید.
 
 
این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected] به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar