آغاز رونق جهانی مهاجرت
14 آگوست 2023 - 9:56
بازدید 262
5

مهاجرت باعث کمبود نیروی کار و افزایش فرصت‌های شغلی در کشورهای شمال شده است  در گزارش جدید شورای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری (IMC)، اقتصاددانان به افزایش مهاجرت به سوی کشورهای با درآمد بالا (HIC) اشاره کرده‌اند، به طوری که جمعیت خارجی متولد شده در کشورهای شمال مانند کانادا سریعتر از همیشه در حال افزایش است.  […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهاجرت باعث کمبود نیروی کار و افزایش فرصت‌های شغلی در کشورهای شمال شده است 

در گزارش جدید شورای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری (IMC)، اقتصاددانان به افزایش مهاجرت به سوی کشورهای با درآمد بالا (HIC) اشاره کرده‌اند، به طوری که جمعیت خارجی متولد شده در کشورهای شمال مانند کانادا سریعتر از همیشه در حال افزایش است. 

سال گذشته، 1.2 میلیون مهاجر وارد بریتانیا شدند و نرخ مهاجرت خالص (تعداد مهاجران خود خواسته منهای تعداد مهاجران اجباری) به استرالیا قبل از  همه‌گیری کووید-19 دو برابر شد. 

در سال 2022، نرخ مهاجرت خالص کانادا بیش از دو برابر رکورد قبلی بود و از نظر رشد جمعیت در سال 2022 از کشورهای جی 7 پیشتاز بود. 

طبق آخرین آمار (تا سال 2021)، نرخ رشد جمعیت 2.7 درصدی کانادا در سال 2022، آن را در میان 20 کشور برتر جهان قرار می‌دهد. اکثر کشورهای با نرخ رشد جمعیت بالا در آفریقا بودند.

گرچه این روند جهانی مهاجرت به سوی کشورهای جهان اول نسبتاً جدید است. چرا که بعد از همه‌پرسی  برگزیت 2016 و انتخاب دونالد ترامپ بسیاری از کشورهای جهان اول به مهاجرت گسترده پشت کرده بودند. 

همچنین، موج پوپولیستی پس از آن باعث شد سیاستمداران در سراسر کشورهای شمال  به مهاجرت توجهی نکنند و سپس کووید-19 باعث بسته شدن مرزهای بین المللی شد.

این موضوع ضربه بزرگی به مهاجرت در کشورهای جهان اول زد. جمعیت سنگاپور 4 درصد کاهش یافت (الگوی بی سابقه برای کشوری که به پذیرش زیاد مهاجران شناخته می شود)، برای اولین بار از دهه 1940تعداد مهاجران اجباری استرالیا در سال 2021 از تعداد مهاجران ارادی یا خودخواسته آن فراتر رفت. 

با این حال، افزایش مهاجرت در سال‌های اخیر برای برخی مقاصد به حالت عادی بازگشته و برخی مقاصد دیگر تغییر بزرگی داشته‌اند.

نیوفاندلند و لابرادور نمونه‌ای از این موضوع هستند. دومین استان کوچک کانادا، مدت‌هاست که جمعیتی عمدتاً ایرلندی-کاتولیک را در خود جای داده است. سنت جان، مرکز استان، نرخ مهاجرت خالص بیش از 20 برابر ارقام قبل از همه‌گیری را تجربه کرده است. 

به طور کلی، کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان غرب بوده است که از 1 ژانویه 2022 تا 1 ژانویه 2023 رشد بی سابقه جمعیت 1 میلیون و 50 هزار و 110 نفری داشت و جمعیت کانادا را ابتدای سال جاری به حدود 39 میلیون و 566 هزار و  248 نفر رساند. 

این اولین دوره 12 ماهه در تاریخ کانادا بود که جمعیت آن بیش از 1 میلیون نفر افزایش یافت و بالاترین نرخ رشد سالانه جمعیت (2.7 درصد) است که از سال 1957 (3.3+ درصد) ثبت شده است.

رکورد قبلی که در سال 1957 بود، نتیجه تعداد بالای تولدها پس از جنگ جهانی دوم و نرخ بالای مهاجرت پناهندگان به کانادا در جریان انقلاب مجارستان در سال 1956 بود. 

البته دلیل رشد بی سابقه جمعیت در سال 2022 متفاوت بود، زیرا 95.9 درصد آن مربوط به جابجایی بین المللی نیروی کار به کانادا بود. اگر نرخ فعلی ادامه پیدا کند، جمعیت کانادا می تواند در 26 سال دو برابر شود.

دلیل رونق مهاجرت به سوی کشورهای جهان اول چیست؟

توضیح رونق مهاجرت پس از همه‌گیری را می‌توان در ماهیت اقتصاد پس از همه‌گیری یافت، به طوری که بیکاری در کشورهای جهان اول به کمترین میزان خود نسبت به دهه‌های اخیر رسیده است. 

کاهش بیکاری، باعث کمبود نیروی کار و در دسترس بودن فرصت‌های شغلی در سراسر کشورهای شمال شده است. کانادا نمونه بارز این ادعا است و مهاجرت بین‌المللی  به شدت بر کاهش نیازهای نیروی کار کارفرمایان در این کشور متمرکز است. دولت کانادا بر مهاجرت تاکید زیادی دارد، به‌ویژه با پیر شدن جمعیت که بار اضافی بر اقتصاد وارد می‌کند.

توضیح احتمالی دیگر می‌تواند حرکت ارز باشد، به طوری که ارز کشورهای کم درآمد به طور متوسط 4 درصد نسبت به دلار کاهش یافته است. این موضوع به مهاجران این امکان را می دهد که پول بیشتری را در قالب حواله به خانه خود ارسال کنند و انگیزه بیشتری برای مهاجرت به کشورهای با درآمد بالا داشته باشند. 

دولت‌ها همچنین تلاش خود را برای جذب افراد بیشتر، افزایش داده‌اند. دولت کانادا در نظر دارد بین سال‌های 2023 تا 2025، 1.5 میلیون مهاجر جذب کند، در حالی که آلمان و هند اخیراً توافقنامه‌ای برای تحصیل و کار بیشتر دانشجویان از کشور دوم امضا کرده‌اند. 

تاثیر رونق مهاجرت بر کشورهای جهان اول چیست؟

به طور کلی، مهاجران سودهای زیادی برای جوامع مهاجرپذیر دارد، مانند پیوندهای تجاری و سرمایه‌گذاری بین کشورهای مبدا و مقصد.

طبق آمار کانادا، مهاجران سهم بزرگی در هر بخش در اقتصاد داشته‌اند. 

از ماه می سال 2021، مهاجران 25 تا 54 ساله شامل موارد زیر بودند: 

  • بیش از 36 درصد از افرادی که در خدمات اقامتی و غذایی کار می‌کنند.
  • نزدیک به 38 درصد از کسانی که در بخش حمل و نقل و انبارداری کار می‌کنند.
  • بیش از 34 درصد از کسانی که در خدمات حرفه ای، علمی و فنی کار می‌کنند.
  • بیش از 20 درصد از کسانی که در بخش ساخت و ساز کار می‌کنند.

سیستم بهداشت و درمان نیز از مهاجرت بهره مند شده است، به طوری که 23 درصد پرستاران دارای مجوز، 39 درصد دندانپزشکان و 36 درصد پزشکان کانادا خارجی هستند.

اثرات کوتاه مدت مهاجرت

به گفته تورستن اسلوک (Torsten Slok)، شریک و اقتصاددان ارشد آپولو (Apollo)، مهاجران می‌توانند به «آرام شدن بازار کار و کاهش تورم»کمک کنند، همانطور که برخی از اقتصاددانان نیز بر این عقیده‌اند. 

با این حال، شورای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری معتقد است که چنین ادعاهایی ممکن است خیلی خوش بینانه باشد.  ورود مهاجران باعث افزایش عرضه نیروی کار می‌شود، همچنین منجر به کاهش رشد دستمزدها می شوند؛ با این حال، این تأثیر کوچک است. در کانادا، حقوق همچنان 5 درصد در سال افزایش می یابد. 

مهاجرت همچنین می تواند تقاضای کالاها و خدمات را افزایش دهد و باعث افزایش تورم شود. تازه واردان در بریتانیا قیمت مسکن را بالا می‌برند و داستان مشابه در کانادا نیز تکرار می‌شود. 

بر اساس گزارش دژاردین، مقرون به صرفه بودن مسکن  در کانادا در حال کاهش است، مگر اینکه اقدامی سریع برای ساخت مسکن مورد نیاز برای 1.5 میلیون مهاجر انجام شود. نیاز به افزایش 50 درصدی مسکن برای جلوگیری از افزایش تقاضا برای مسکن پیش از عرضه پیش بینی می‌‌شود. 

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: 

جمعیت کانادا به ۴۰ میلیون نفر رسید

۵۰ درصد از جمعیت کانادا تا سال ۲۰۴۱ مهاجر متولد خواهند شد

رشد بی‌سابقۀ جمعیت کانادا در ۳۰ سال گذشته

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های 02191008339، 02191008338 یا 02159174000 تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان  ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+1)5799579293 و 9034941456(+98) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar